Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni, cu un număr record de filme.
Un articol de Ionuţ Mareş|30 decembrie 2022
Am încercat, ca de obicei, să fac o panoramă a anului cinematografic românesc. Scrisesem o parte din text, doar că e pentru prima dată când m-am împotmolit.
Un motiv e că de data asta chiar nu am văzut toate filmele lansate în săli. Nu mă refer la cele de festival sau la cele comerciale foarte discutate – pe astea, evident, le-am bifat. Dar au fost câteva dubioşenii sau filme-fantomă sau apariţii meteorice care mi-au scăpat sau pur şi simplu nu am avut dispoziţia să merg la ele.
Însă principalul motiv e numărul cu adevărat mare de filme lansate în cinematografe – aşa că a fost greu să ţin pasul, iar acum e imposibil să fac o sistematizare. Fapt pentru care mi-am ales doar câteva favorite, iar apoi am enumerat toate producţiile din 2022, pentru a rămâne consemnate.
Am numărat peste 40 de lungmetraje distribuite – ficţiune, animaţie, documentar, filme pentru copii (un record cel puţin post-Revoluţie, dacă nu chiar all time) -, plus câteva nelansate, dar care au avut câte una-două proiecţii sau o premieră obscură.
Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni şi a venit cu câteva recorduri (inclusiv aproape un milion de spectatori pentru un film – „Teambuilding”).
O explicaţie ar putea fi că pandemia pusese pe hold diverse producţii, care abia în 2022, odată cu eliminarea restricţiilor, au putut fi încheiate şi distribuite. O alta e că tot mai mulţi oameni – din online, din televiziune, din zone periferice ale industriei cinematografice, din teatru sau pur şi simplu amatori – par să îşi dorească prestigiul pe care încă îl aduce un film de cinema, iar în unele cazuri, chiar şi profitul financiar.
Favorite
Dintre filmele de autor, care au circulat prin festivaluri importante, am semnalat încă din 2021 importanţa apariţiei unor debuturi precum “Imaculat”, de Monica Stan şi George Chiper-Lillemark, şi “Crai nou”, de Alina Grigore.
Două filme realizate de două tinere cineaste care vin cu subiecte foarte personale (diverse forme de abuz şi de traume, nemaiîntâlnite în cinematografia română), redate în stiluri proaspete, chiar incomode.
Din păcate, în ciuda premiilor internaţionale (“Imaculat” venea cu trofeul secţiunii Giornate degli Autori de la Veneţia, precum şi cu premiul pentru debut la acelaşi mare festival; iar “Crai nou” obţinuse Scoica de Aur la San Sebastian, o premieră pentru cinematografia română), cele două filme au trecut cvasi-neobservate (2.400 de spectatori, respectiv 1.600, conform statisticii Cinemagia) şi foarte puţin comentate, parţial şi pentru că lansarea lor din primăvară a coincis cu primele luni ale războiului din Ucraina.
Al treilea film cu care am rămas din 2022 este “Almanah Cinema. Șase filme scurte” (2022), unde Radu Jude adună în stilul său provocator câteva scurtmetraje recente de ficţiune, eseu, animaţie sau documentar („Caricaturana”, „Potemkiniștii”, „Amintiri de pe Frontul de Est”, „Cele două execuții ale Mareșalului”, „A pedepsi, a supraveghea” și „Plastic semiotic”).
La capitolul documentare, am apreciat inventivitatea din „Pentru mine tu eşti Ceauşescu”, de Seb Mihăilescu, precum şi tonul foarte personal din „Omul cu umbra”, de Dragoş Hanciu, şi „Delta Bucureştiului”, de Eva Pervolovici, două filme cu distribuţie limitată.
Notă despre „Teambuilding”
La capitolul cinema comercial, filmul românesc nu a dus-o deloc rău în 2022. Cu cei aproape un milion de spectatori ai săi, “Teambuilding”, de Matei Dima, Cosmin Nedelcu şi Alex Coteț, a stabilit chiar un record al ultimilor mulţi ani. Cred că o parte din succesul nemaiîntâlnit pe care l-a avut filmul poate fi explicată prin celebritatea celor care au participat la realizarea lui, în frunte cu Matei Dima (care nu e la prima incursiune în acest tip de producţie) şi Cosmin Nedelcu (“Micutzu”). Apoi, filmul a beneficiat şi de o distribuţie unică pentru o producţie românească – în mai multe săli din acelaşi multiplex în acelaşi timp şi în toate mall-urile, cu proiecţii pe tot parcursul zilei. În plus, filmul se doreşte o comedie despre viaţa în corporaţie şi despre stereotipurile dintre regiunile tradiţionale ale României, două teme care ating, de asemenea, categorii mari de public. Toate acestea, combinate cu o bună campanie de promovare, au contribuit la succes. Din păcate, însă, comicul pe care se bazează filmul e unul facil, în sensul în care mizează aproape exclusiv pe replici (deseori îndoielnice) şi pe îngroşarea până la extrem a trăsăturilor personajelor, şi aproape deloc pe potenţialul vizual al situaţiilor pe care le imaginează – asta înseamnă că filmul este foarte sărac în idei de regie.
Filmele lansate în 2022
Ordinea e aleatorie (nu e nici valorică şi nici nu ţine cont de cronologia lansării în cinematografe). La ficţiune, am inclus şi titlurile care au avut doar o proiecţie de gală sau câte o proiecţie specială, nefiind clar dacă vor mai fi distribuite în circuitul sălilor în 2023, precum şi pe cele lansate direct online. La documentare, am menţionat doar titlurile ieşite în cinematografe, nu şi pe cele care au avut proiecţii doar în festivaluri sau în diverse evenimente speciale (şi din care unele vor fi distribuite anul viitor).
Imaculat – Monica Stan, George Chiper-Lillemark
Crai nou – Alina Grigore
#dogpoopgirl – Andrei Huţuleac
Rondul de noapte – Iosif Demian
Lebensdorf – Vali Hotea
Miracol – Bogdan George Apetri
Căutătorul de vânt – Mihai Sofronea
Almanah Cinema. Șase filme scurte – Radu Jude
Marocco – Emanuel Pârvu
Om-Câine – Ştefan Constantinescu
Uneori ninge cu zăpadă, alteori cu întuneric – Gabriel Achim
Balaur – Octav Chelaru
R.M.N. – Cristian Mungiu
Oameni de treabă – Paul Negoescu
Metronom – Alexandru Belc
Insula (animaţie) – Anca Damian
Anul pierdut 1986 – Ligia Ciornei
Teambuilding – Matei Dima, Cosmin Nedelcu, Alex Coteț
Capra cu trei iezi – Victor Canache
Mirciulică – Cristian Ilișuan
Nunți, botezuri, înmormântări – Alexandru Lustig
Odată pentru totdeauna – Iura Luncaşu
Love Sorry – Iura Luncaşu (lansat direct pe Netflix)
Legaţii – Iura Luncaşu (lansat direct pe Netflix)
Mihai Viteazul: Prințul intrat în legenda Europei – Mihaela Mihai
Secretul lui Zorillo – Robert Eugen Popa
Două inimi – Cătălin Dascălu, Oleg Oz
Maria Tănase – Mihai Constantinescu
Domnişoara Bovary – Dinu Tănase
Dirijorul tăcerilor – Ovidiu Georgescu
Fără prelungiri – Ștefan Pătrașcu
Dosarul 631 – Marius Th. Barna
Gata oricând! Eroii de la Podul Jiului – Sergiu Prodan, Barbu Silviu Tripăduș
Insula muzicii – Cosmin P. Zaharia
Merge și-așa (animaţie) – Valentin Urziceanu
Străjerii Deltei (film pentru copii) – Liviu Mărghidan
Copacul dorințelor: Amintiri din copilărie (film pentru copii) – Andrei Huţuleac
Hai Hui în timp (film pentru copii) – Irina Murgeanu Grigore
Nimic despre dragoste – Florin Piersic Jr. (nelansat, doar cu proiecţii la TIFF)
Grindul şacalilor – Nap Toader (nelansat, doar cu o premieră la MŢR)
Experimentul Pitești – Victoria Baltag (nelansat, doar cu o proiecţie de gală la TNB)
Tinereţea unui dictator – Andy Lupu (nelansat, doar cu unele proiecţii speciale prin ţară)
Glasul care strigă-n pustie – Ciprian Mega (nelansat, doar cu o proiecţie specială la Oradea)
Ciné verité – Bogdan Dreyer (nelansat, doar o proiecţie la MŢR)
Egregora: Comoara pierdută – Andrei Chiriac (nelansat, doar o proiecţie de gală în Bucureşti, la Sala Luceafărul)
Pentru mine tu eşti Ceauşescu (doc.) – Sebastian Mihăilescu
Spioni de ocazie (doc.) – Oana Giurgiu
Paradisul naivilor (doc.) – Copel Moscu
Al cui câine sunt? (doc.) – Robert Lakatos
Omul cu umbra (doc.) – Dragoş Hanciu
Delta Bucureştiului (doc.) – Eva Pervolovici
Istoria povestită a unei comunități din Transilvania (Șieu Odorhei) (doc.) – Paul Ionele
* Spre Nord, de Mihai Mincan, a avut o proiecţie la Les Films de Cannes a Bucarest, după premiera mondială de la Veneţia, dar el va face parte din lista celor mai aşteptate filme româneşti din 2023 pe care o voi publica la începutul anului viitor.