Filmele româneşti din 2022. Un an istoric
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmele-romanesti-din-2022-un-an-istoric/

Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni, cu un număr record de filme.

Un articol de Ionuţ Mareş|30 decembrie 2022

Am încercat, ca de obicei, să fac o panoramă a anului cinematografic românesc. Scrisesem o parte din text, doar că e pentru prima dată când m-am împotmolit.

Un motiv e că de data asta chiar nu am văzut toate filmele lansate în săli. Nu mă refer la cele de festival sau la cele comerciale foarte discutate – pe astea, evident, le-am bifat. Dar au fost câteva dubioşenii sau filme-fantomă sau apariţii meteorice care mi-au scăpat sau pur şi simplu nu am avut dispoziţia să merg la ele.

Însă principalul motiv e numărul cu adevărat mare de filme lansate în cinematografe – aşa că a fost greu să ţin pasul, iar acum e imposibil să fac o sistematizare. Fapt pentru care mi-am ales doar câteva favorite, iar apoi am enumerat toate producţiile din 2022, pentru a rămâne consemnate.

Am numărat peste 40 de lungmetraje distribuite – ficţiune, animaţie, documentar, filme pentru copii (un record cel puţin post-Revoluţie, dacă nu chiar all time) -, plus câteva nelansate, dar care au avut câte una-două proiecţii sau o premieră obscură.

Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni şi a venit cu câteva recorduri (inclusiv aproape un milion de spectatori pentru un film – „Teambuilding”).

O explicaţie ar putea fi că pandemia pusese pe hold diverse producţii, care abia în 2022, odată cu eliminarea restricţiilor, au putut fi încheiate şi distribuite. O alta e că tot mai mulţi oameni – din online, din televiziune, din zone periferice ale industriei cinematografice, din teatru sau pur şi simplu amatori – par să îşi dorească prestigiul pe care încă îl aduce un film de cinema, iar în unele cazuri, chiar şi profitul financiar.

Favorite

Dintre filmele de autor, care au circulat prin festivaluri importante, am semnalat încă din 2021 importanţa apariţiei unor debuturi precum “Imaculat”, de Monica Stan şi George Chiper-Lillemark, şi “Crai nou”, de Alina Grigore.

Două filme realizate de două tinere cineaste care vin cu subiecte foarte personale (diverse forme de abuz şi de traume, nemaiîntâlnite în cinematografia română), redate în stiluri proaspete, chiar incomode.

Din păcate, în ciuda premiilor internaţionale (“Imaculat” venea cu trofeul secţiunii Giornate degli Autori de la Veneţia, precum şi cu premiul pentru debut la acelaşi mare festival; iar “Crai nou” obţinuse Scoica de Aur la San Sebastian, o premieră pentru cinematografia română), cele două filme au trecut cvasi-neobservate (2.400 de spectatori, respectiv 1.600, conform statisticii Cinemagia) şi foarte puţin comentate, parţial şi pentru că lansarea lor din primăvară a coincis cu primele luni ale războiului din Ucraina.

Al treilea film cu care am rămas din 2022 este “Almanah Cinema. Șase filme scurte” (2022), unde Radu Jude adună în stilul său provocator câteva scurtmetraje recente de ficţiune, eseu, animaţie sau documentar („Caricaturana”, „Potemkiniștii”, „Amintiri de pe Frontul de Est”, „Cele două execuții ale Mareșalului”, „A pedepsi, a supraveghea” și „Plastic semiotic”).

La capitolul documentare, am apreciat inventivitatea din „Pentru mine tu eşti Ceauşescu”, de Seb Mihăilescu, precum şi tonul foarte personal din „Omul cu umbra”, de Dragoş Hanciu, şi „Delta Bucureştiului”, de Eva Pervolovici, două filme cu distribuţie limitată.

Notă despre „Teambuilding”  

La capitolul cinema comercial, filmul românesc nu a dus-o deloc rău în 2022. Cu cei aproape un milion de spectatori ai săi, “Teambuilding”, de Matei Dima, Cosmin Nedelcu şi Alex Coteț, a stabilit chiar un record al ultimilor mulţi ani. Cred că o parte din succesul nemaiîntâlnit pe care l-a avut filmul poate fi explicată prin celebritatea celor care au participat la realizarea lui, în frunte cu Matei Dima (care nu e la prima incursiune în acest tip de producţie) şi Cosmin Nedelcu (“Micutzu”). Apoi, filmul a beneficiat şi de o distribuţie unică pentru o producţie românească – în mai multe săli din acelaşi multiplex în acelaşi timp şi în toate mall-urile, cu proiecţii pe tot parcursul zilei. În plus, filmul se doreşte o comedie despre viaţa în corporaţie şi despre stereotipurile dintre regiunile tradiţionale ale României, două teme care ating, de asemenea, categorii mari de public. Toate acestea, combinate cu o bună campanie de promovare, au contribuit la succes. Din păcate, însă, comicul pe care se bazează filmul e unul facil, în sensul în care mizează aproape exclusiv pe replici (deseori îndoielnice) şi pe îngroşarea până la extrem a trăsăturilor personajelor, şi aproape deloc pe potenţialul vizual al situaţiilor pe care le imaginează – asta înseamnă că filmul este foarte sărac în idei de regie.

Filmele lansate în 2022

Ordinea e aleatorie (nu e nici valorică şi nici nu ţine cont de cronologia lansării în cinematografe). La ficţiune, am inclus şi titlurile care au avut doar o proiecţie de gală sau câte o proiecţie specială, nefiind clar dacă vor mai fi distribuite în circuitul sălilor în 2023, precum şi pe cele lansate direct online. La documentare, am menţionat doar titlurile ieşite în cinematografe, nu şi pe cele care au avut proiecţii doar în festivaluri sau în diverse evenimente speciale (şi din care unele vor fi distribuite anul viitor).

 

Imaculat – Monica Stan, George Chiper-Lillemark

Crai nou – Alina Grigore

#dogpoopgirl – Andrei Huţuleac

Rondul de noapte – Iosif Demian

Lebensdorf – Vali Hotea

Miracol – Bogdan George Apetri

Căutătorul de vânt – Mihai Sofronea

Almanah Cinema. Șase filme scurte – Radu Jude

Marocco – Emanuel Pârvu

Om-Câine – Ştefan Constantinescu

Uneori ninge cu zăpadă, alteori cu întuneric – Gabriel Achim

Balaur – Octav Chelaru

R.M.N. – Cristian Mungiu

Oameni de treabă – Paul Negoescu

Metronom – Alexandru Belc

Insula (animaţie) – Anca Damian

Anul pierdut 1986 – Ligia Ciornei

 

Teambuilding – Matei Dima, Cosmin Nedelcu, Alex Coteț

Capra cu trei iezi – Victor Canache

Mirciulică – Cristian Ilișuan

Nunți, botezuri, înmormântări – Alexandru Lustig

Odată pentru totdeauna – Iura Luncaşu

Love Sorry – Iura Luncaşu (lansat direct pe Netflix)

Legaţii – Iura Luncaşu (lansat direct pe Netflix)

Mihai Viteazul: Prințul intrat în legenda Europei – Mihaela Mihai

Secretul lui Zorillo – Robert Eugen Popa

Două inimi – Cătălin Dascălu, Oleg Oz

Maria Tănase – Mihai Constantinescu

Domnişoara Bovary – Dinu Tănase

Dirijorul tăcerilor – Ovidiu Georgescu

Fără prelungiri – Ștefan Pătrașcu

Dosarul 631 – Marius Th. Barna

Gata oricând! Eroii de la Podul Jiului – Sergiu Prodan, Barbu Silviu Tripăduș

Insula muzicii – Cosmin P. Zaharia

 

Merge și-așa (animaţie) – Valentin Urziceanu

Străjerii Deltei (film pentru copii) – Liviu Mărghidan

Copacul dorințelor: Amintiri din copilărie (film pentru copii) – Andrei Huţuleac

Hai Hui în timp (film pentru copii) – Irina Murgeanu Grigore

 

Nimic despre dragoste – Florin Piersic Jr. (nelansat, doar cu proiecţii la TIFF)

Grindul şacalilor – Nap Toader (nelansat, doar cu o premieră la MŢR)

Experimentul Pitești – Victoria Baltag (nelansat, doar cu o proiecţie de gală la TNB)

Tinereţea unui dictator – Andy Lupu (nelansat, doar cu unele proiecţii speciale prin ţară)

Glasul care strigă-n pustie – Ciprian Mega (nelansat, doar cu o proiecţie specială la Oradea)

Ciné verité – Bogdan Dreyer (nelansat, doar o proiecţie la MŢR)

Egregora: Comoara pierdută – Andrei Chiriac (nelansat, doar o proiecţie de gală în Bucureşti, la Sala Luceafărul)

 

Pentru mine tu eşti Ceauşescu (doc.) – Sebastian Mihăilescu

Spioni de ocazie (doc.) – Oana Giurgiu

Paradisul naivilor (doc.) – Copel Moscu

Al cui câine sunt? (doc.) – Robert Lakatos

Omul cu umbra (doc.) – Dragoş Hanciu

Delta Bucureştiului (doc.) – Eva Pervolovici

Istoria povestită a unei comunități din Transilvania (Șieu Odorhei) (doc.) – Paul Ionele

 

* Spre Nord, de Mihai Mincan, a avut o proiecţie la Les Films de Cannes a Bucarest, după premiera mondială de la Veneţia, dar el va face parte din lista celor mai aşteptate filme româneşti din 2023 pe care o voi publica la începutul anului viitor.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

12
/04
/24

„Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, vine în cinematografe din 26 aprilie și prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievați cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

01
/03
/24

Happy Cinema redifuzează filmul Oppenheimer, favorit la Oscar, în perioada 7-10 martie, în toate cinematografele din țară. Oppenheimer este un thriller epic filmat în IMAX® care aruncă publicul în paradoxul palpitant al omului enigmatic care trebuie să riște să distrugă lumea pentru a o salva. Pelicula spune povestea fizicianului J. Robert Oppenheimer și a rolului pe care l-a avut în dezvoltarea bombei atomice.