Cannes 2014. Anul maeştrilor
https://www.ziarulmetropolis.ro/cannes-2014-anul-maestrilor/

Indiferent de cum vor arăta filmele selecţionate în competiţia oficială a ediţiei din acest a Festivalului de la Cannes (14-25 mai), un lucru e cert după anunţarea regizorilor aruncaţi în lupta pentru Palme d’Or: este anul numelor cunoscute, o îmbinare între cineaşti deja clasicizaţi, maeştri recenţi şi valori în ascensiune.

Un articol de Ionuţ Mareş|18 aprilie 2014

Lista filmelor reţinute în competiţie, anunţată joi de delegatul general al Festivalului de la Cannes, Thierry Fremaux, cuprinde 18 titluri. Este posibilă, nu şi garantată, anunţarea ulterioară a unui alt film, aşa cum s-a mai întâmplat în ultimii ani.

Competiția din acest an, cea care va atrage cel mai mare interes din partea presei, mizează în primul rând pe câțiva veterani, regizori care au marcat cinematografia din țara lor, dar și pe cea mondială.

O spectaculoasă revenire în competiție, după mulți ani, este cea a legendarului cineast francez Jean-Luc Godard, regizorul a cărui carieră a influențat decisiv și se confundă cu modernitatea cinemaului. Noul său film, ”Adieu au langage”, de doar o oră și 10 minute, va stârni cu siguranță unele din cele mai interesante discuții.

Marea Britanie este reprezentată de doi dintre cei mai titrați regizori ai săi, veteranii Mike Leigh (”Mr. Turner”) și Ken Loach (”Jimmy’s Hall”). Ambii sunt câștigători de Palme d’Or, dar și răsfățați ai Festivalului de Cannes, printre alte mari festivaluri.

Alți doi maeștri sunt canadienii David Cronenberg și Atom Egoyan. Primul, cu o filmografie remarcabilă, însă fără Palme d’Or, propune ”Maps to the Stars”, o satiră la adresa lumii hollywoodiene. Al doilea este la a șasea prezență în competiție la Cannes, de această dată cu thrillerul ”Captives”.

În afară de Godard, competiția canneză mai include alte trei nume de cineaști francezi. Deși mai puțin cunoscut de un public larg, Olivier Assayas, care vine cu filmul de limbă engleză ”Sils Maria”, a fost mereu un favorit al criticilor și așa va fi, probabil, și în acest an.

Bertrand Bonello (”Saint Lorent”), de asemenea francez, este o creație a Cannes-ului, unde a câștigat în 2001 Premiul FIPRESCI, iar de atunci a mai fost de două ori în competiție, în 2003 și 2011.

Un alt francez este Michel Hazanavicius. Cunoscut inițial mai mult în Franța, în 2011-2012 a devenit celebru în întreaga lumea, după ce filmul său ”The Artist” a ajuns un răsfățat al premiilor, inclusiv la Oscar, prima prezentare a celebrei pelicule alb-negru având loc tot la Cannes. De această dată, Hazanavicius propune ”The Search”, o dramă de o cu totul altă factură decât ”The Artist”.

Doi mari cineaști, posesori deja a două premii Palme d’Or și a unui Mare Premiu al Juriului la Cannes, frații belgieni Jean-Pierre și Luc Dardenne au fost din nou incluși în competiție și sunt printre favoriți, cu noul lor film, ”Deux jours, une nuit”, un ”western belgian”, cum l-a numit în glumă Thierry Fremaux.

Lista favoriților festivalului continuă cu trei regizori consacrați în ultimul deceniu, dar intrați deja în rândul numelor de necontestat.

Mari absenţi: Malick şi Kusturica

Remarcat la sfârșitul anilor ’90 la Berlinale, dar preluat după 2000 de Festivalul de la Cannes, unde, deși nu a câștigat încă un Palme d’Or, a avut patru filme în competiție, fiecare premiat, turcul Nuri Bilge Ceylan va oferi, cel mai probabil, unul din cele mai discutate filme ale anului – ”Winter Sleep”, care are peste trei ore.

Regizoarea japoneză Naomi Kawase, cu o carieră în care a îmbinat lungmetrajele de ficțiune cu documentarele, s-a impus la Cannes încă din 1997, unde a câștigat cu filmul său de debut Camera d’Or, iar în 2007 a obținut Marele Premiu. După ce, anul trecut, a făcut parte din juriu, acum a fost inclusă în competiția oficială, cu filmul ”Still the Water”.

Rusul Andrei Zviangințev este, cu ”Leviathan”, la doar al patrulea film, însă succesele de până acum, la critică și la festivaluri (în 2003 a câștigat Leul de Aur), îl fac un favorit incontestabil.

Cinematografia americană este de asemenea reprezentată în competiție, cu al doilea film ca regizor al cunoscutului actor Tommy Lee Jones, ”The Homesman”, dar și cu al treilea lungmetraj al lui Bennett Miller, ”Foxcatcher”.

Tommy Lee Jones

Tommy Lee Jones, într-o scenă din filmul „The Homesman“

O surpriză ar putea să o ofere canadianul Xavier Dolan, un adevărat fenomen. La doar 25 de ani, a ajuns la al cincilea film, precedentul lungmetraj fiind prezentat la Veneția anul trecut, iar primele trei fiind incluse în diverse secțiuni la Cannes, însă niciodată în competiție. Noul său film este ”Mommy”, o dramă despre relații, așa cum ne-a obișnuit tânărul cineast.

Ultimele trei titluri din competiție aparțin unor regizori mai puțin cunoscuți, însă, așa cum se întâmplă la Cannes, nu există outsideri cerți pentru juriu, a cărui componență nu a fost anunțată încă.

”Le meraviglie” este al doilea lungmetraj de ficțiune al regizoarei italiene Alice Rohrwacher, iar în fruntea distribuției este anunțată Monica Bellucci. ”Relatos salvajes”, de Damian Szifron, este singura prezență latino-americană din competiție, la fel cum ”Timbuktu”, de Abderrahmane Sissako, din Mauritania, este singurul film care reprezintă cinematografia africană.

Filme neterminate pentru Cannes

De la Cannes vor lipsi totuși câteva nume mari despre care presa a scris în ultimele săptămâni că ar fi putut ajunge pe Croazetă. Terence Malick și Emir Kusturica nu și-au terminat filmele la timp, așa cum a precizat Thierry Fremaux.

Nu se cunosc însă, cel puțin deocamdată, motivele absenței unor regizori care au mai trecut pe la Cannes și ale căror noi filme erau cotate cu șanse de a prinde selecția: Paul Thomas Anderson, Alejandro Gonzalez Inarritu, Thomas Vinterberg, Roy Anderson sau Apichatpong Weerasethakul.

Filme în competiția oficială

Olivier ASSAYAS – ”SILS MARIA”

Bertrand BONELLO – ”SAINT LAURENT”

Nuri Bilge CEYLAN – ”WINTER SLEEP”

David CRONENBERG – ”MAPS TO THE STARS”

Jean-Pierre DARDENNE, – ”DEUX JOURS, UNE NUIT”
Luc DARDENNE

Xavier DOLAN – ”MOMMY”

Atom EGOYAN – ”CAPTIVES”

Jean-Luc GODARD – ”ADIEU AU LANGAGE”

Michel HAZANAVICIUS – ”THE SEARCH”

Tommy Lee JONES – ”THE HOMESMAN”

Naomi KAWASE – ”STILL THE WATER”

Mike LEIGH – ”MR. TURNER”

Ken LOACH – ”JIMMY’S HALL”

Bennett MILLER – ”FOXCATCHER”

Alice ROHRWACHER – ”LE MERAVIGLIE”

Abderrahmane SISSAKO – ”TIMBUKTU”

Damian SZIFRON – ”RELATOS SALVAJES”

Andrei ZVIAGINȚEV – ”LEVIATHAN”

Foto: filme Cannes 2014

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.