Capodoperele beethoveniene la Sala Radio: „Imperialul” și „Eroica”
https://www.ziarulmetropolis.ro/capodoperele-beethoveniene-la-sala-radio-imperialul-si-eroica/

Vineri, 11 februarie 2022 (de la 19.00), la Sala Radio, SEARA BEETHOVEN se va desfăşura sub bagheta dirijorului german CHRISTOPH  KÖNIG, care a urmat studii de perfecţionare sub tutela unor celebri muzicieni, ca Sergiu Celibidache şi Sir Colin Davis. Începând din stagiunea 2023 – 2024, Christoph König va prelua conducerea orchestrei simfonice a radioteleviziunii spaniole.

Un articol de Petre Ivan|7 februarie 2022

Titanul de la Bonn. O forță a naturii dezlănțuite. Un Prometeu al muzicii cum l-a numit Bizet, creatorul operei Carmen. „Un colos dincolo de înțelegerea majorității muritorilor” – cum l-a definit celebrul violonist Yehudi Menuhin. Beethoven își „dispută” cu Bach și Mozart poziția de cel mai mare compozitor al lumii, ceea ce este, în final, o problemă de gust. După ce, în 2020, întregul mapamond a aniversat Anul Internațional Beethoven – la 250 de ani de la nașterea compozitorului – ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO revine cu un eveniment dedicat integral marelui muzician.

Dintre sutele de lucrări compuse în peste 40 de ani de creație, programul evenimentului de la Sala Radio reunește două „piese de rezistență” din opera beethoveniană: Concertul nr. 5 pentru pian şi orchestră – Imperialul și Simfonia nr. 3 – Eroica. Compus în 1809, la Viena, celebrul concert de pian a reprezentat o revoluție în lumea muzicii: era prima oară când un compozitor crea un astfel de dialog sonor între pian – ca instrument solist – și orchestră, model pe care ulterior l-au preluat alți mari compozitori ce au urmat, ca Liszt, Brahms, Ceaikovski, Rahmaninov ș.a. În concertul de la Sala Radio îl veți aplauda în ipostază solistică pe pianistul RĂZVAN DRAGNEA.

Creată în 1804, Simfonia nr. 3 – Eroica este o piatră de hotar ce marchează creația muzicală de până atunci, ridicând genul simfonic la o altă dimensiune, inclusiv prin faptul că era mult mai lungă decât orice simfonie compusă anterior și implica numeroase dificultăți tehnice pentru o orchestră. Inițial, compozitorul dedicase lucrarea sa lui Napoleon, pe care îl considera o întruchipare a idealurilor de democratice ale Revoluției Franceze. Ulterior, când Napoleon s-a autoproclamat împărat, Beethoven s-a simțit profund dezamăgit, și-a retras dedicația, considerând că Napoleon și-a urmat în final ambițiile proprii și a abdicat de la idealurile sale.

Din anul 2010, dirijorul german CHRISTOPH KÖNIG este dirijor principal și director muzical al ansamblului Solistes Européens din Luxembourg. A debutat ca dirijor în SUA în 2010 și de atunci sub bagheta sa au evoluat orchestrele simfonice din Pittsburgh, Indianapolis, New Jersey, Houston, Oregon, Toronto și celebrul ansamblu Los Angeles Philharmonic.
Între 2009 și 2014 a fost dirijor principal pentru Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música – Portugalia, ansamblu alături de care a făcut turnee în Europa și Brazilia. Între 2003 și 2006 a ocupat aceeași funcție la Malmö Symphony Orchestra – Suedia și a fost dirijor principal invitat al Orchestrei Filarmonice din Gran Canaria – Spania.

Colaborările sale includ apreciate ansambluri europene ca Staatskapelle Dresden, Orchestre de Paris, Netherlands Philharmonic, Wiener Concertverein, Warsaw Philharmonic Orchestra, Danish National Symphony, Royal Philharmonic Orchestra, BBC National Orchestra of Wales, Mozarteum Orchestra Salzburg, Beethoven Orchestera Bonn, BBC Scottish Symphony Orchestra.

RĂZVAN DRAGNEA a obținut, în 2003, premiul al III-lea al Concursului Internațional „George Enescu” – secțiunea de pian, distincție ce se alătură altor premii câștigate în România sau în străinătate. Pianistul român a fost semifinalist la Concursul Internațional din Pretoria, Africa de Sud, în anul 2000, a câștigat medalia de argint la Concursul Internațional de Pian din Porto, în 2002, iar în următorul an a obținut premiul al III-lea la Lory Walfish International Piano Competition. În anul 2006 a primit Premiul de Interpretare la China Shenzen International Piano Concerto Competition.

În 1991, la doar 12 ani, a debutat alături de Orchestra Națională Radio, sub bagheta dirijorului Iosif Conta, interpretând Concertul pentru pian nr. 21 de Mozart. Turneele l-au purtat în țări ca Africa de Sud, Japonia, Germania, Franța, Italia, Portugalia, Islanda. A susținut numeroase concerte în compania orchestrelor filarmonice din țară și a celor mai prestigioși dirijori români.

Concertul va fi transmis LIVE pe calea undelor – pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical – și LIVE online, pe site-urile celor două posturi de radio.

Accesul în Sala Radio va fi permis doar în condițiile respectării reglementărilor legale în vigoare. Biletele sunt disponibile în sistem online pe iabilet.ro. Biletele sunt disponibile și în magazinele Flanco, benzinăriile Rompetrol, Metrou Unirii 1, magazinele „Muzica”, IQ BOX, Uman și pe terminalele Selfpay. Online, puteți plăti cu cardul, prin Paypal, carduri de tichete culturale Sodexo, pe factură la Vodafone sau Orange sau ramburs prin Fan Courier, oriunde în țară.

22
/11
/22

România pe mai multe voci se aude, pe 1 Decembrie 2022, între orele 14.00 și 19.00, la Radio România Cultural. România celor care au ales să plece și a celor care au decis să rămână. România despre care se vorbește puțin. Cea în care unii au reușit în ciuda tuturor piedicilor și cea care a fost rampa de lansare pentru alții, care acum îi fac cinste peste hotare.

21
/11
/22

În perioada 21-27 noiembrie 2022, Ateneul Național din Iași va susține un turneu inedit pe cele mai importante scene de teatru ale Bucureștiului. Maratonul teatral va cuprinde 10 spectacole în 7 zile și va aduce în fața publicului din capitală nume mari ale teatrului românesc: Maia Morgenstern, Gheorghe Visu, Marius Bodochi, Claudiu Bleonț sau Vlad Rădescu, alături de îndrăgiții actori ai Ateneului ieșean.

17
/11
/22

Deschiderea oficială a celei de-a 8-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru Interferențe, organizat de Teatrul Maghiar de Stat Cluj, va avea loc joi, 17 noiembrie, de la ora 18.00, în foaierul de la etaj al Teatrului. Evenimentul va debuta cu vernisajul expoziției Eternal Yorick - Life Book Antal, care prezintă creația scenografului Csaba Antal.

17
/11
/22

Miercuri, 23 noiembrie 2022 (de la 19.00), unul dintre cele mai prestigioase ansambluri muzicale din România, CORUL ACADEMIC RADIO, ce aniversează în acest an 82 de ani de existență, va susține la Sala Radio primul său concert integral din această stagiune. Sub bagheta dirijorului ansamblului – CIPRIAN ȚUȚU – publicul va asculta o partitură rareori interpretată în România: Petite messe solennelle (Mica misă solemnă), semnată de ROSSINI, celebrul compozitor italian cunoscut mai ales pentru operele sale ca „Il barbiere di Siviglia” (Bărbierul din Sevilla) și „La Cenerentola” (Cenușăreasa).

17
/11
/22

Cea de-a XVIII-a Conferință a șefilor de stat și de guvern ai țărilor care au în comun limba franceză - Sommet-ul Francofoniei - va fi organizată, anul acesta, în Insula Djerba (Tunisia), în perioada 19 - 20 noiembrie 2022. Cu această ocazie, artista Irina Sârbu și bandul alături de care cântă - format din Puiu Pascu, Ciprian Parghel și Tudor Parghel - vor susține vineri, 18 noiembrie 2022, ora 19.45, un concert în cadrul Satului Francofoniei, cu sprijinul Institutului Cultural Român.

17
/11
/22

Opera Națională București prezintă sâmbătă, 19 noiembrie, ora 18:30, premiera spectacolului de balet „Lacul lebedelor” de Piotr Ilici Ceaikovski, regia și coregrafia Oleg Danovski, adaptarea și punerea în scenă Oleg Danovski Jr., scenograf costume Viorica Petrovici, scenograf decoruri Adrian Damian. Conducerea muzicală Iurie Florea.

15
/11
/22

Două viori aflate în patrimoniul Muzeului George Enescu, instrumente atinse de magia unuia dintre cei mai însemnaţi interpreți ai secolului XX, compozitorul George Enescu, vor fi văzute și auzite pe 19 noiembrie, la Ateneul Român.

11
/11
/22

A fost numit „cel mai cunoscut bluesman român” și „gringo de România”, însă de fapt eludează multe categorisiri. Un artist self-made, care s-a reinventat de mai multe ori – și pare să nu se oprească încă.