Câteva observații pentru o mai bună înțelegere
https://www.ziarulmetropolis.ro/cateva-observatii-pentru-o-mai-buna-intelegere/

Se întâmplă la Teatrul Metropolis spectacolul „Pentru o mai bună înţelegere”, scris şi regizat de Mimi Brănescu. E cu Rodica Negrea, Ioana Anastasia Anton, Raluca Aprodu, Mihaela Velicu şi Rolando Matsangos. Ei joacă remarcabil, emoţionant, cu puterea la care ajungi atunci doar când pe scenă se arată ceva adevărat.

Un articol de Andrei Crăciun|7 februarie 2018

Una dintre premierele Metropolisului pentru această stagiune, Pentru o mai bună înțelegere deja a sedus oamenii din breaslă (Istvan Teglas l-a și trecut pe lista de spectacole care trebuie neapărat văzute în orașul București). Se prefigurează un succes rapid și multiplu – și dinspre lumea teatrului, și dinspre critică, și dinspre public. Cum și de ce?

Să începem cu Mimi Brănescu, autorul (consacrat ca actor de cinema în noul val al filmului românesc, dar și ca scenarist al serialului de televiziune Las Fierbinți).

Căci Mimi știe să scrie o piesă de teatru care să fie în același timp și gravă și ușoară, și amuzantă și îngrozitor de tristă. Și face asta fără ca personajele sale să se ridice de pe scaun. Chiar așa.

Pentru o mai bună înțelegere este, deci, prin excelență, un spectacol de text. Cum reușește Mimi asta? El are acces la o dimensiune esențială de înțelegere a vieții. Are acces la tragi-comic. E un concept cu care se operează tot mai puțin, fiindcă, în mileniul nostru nu de puține ori stupid, devenim radicali și în tragedii, și în comedii.

Mimi, însă, merge pe sârma altui timp, fără să cadă vreo clipă în tragic, fără să se rezume la comic. Și publicul râde, râde pe săturate, ca în fața unei oglinzi îndurabile, iar când este de tăcut pe gânduri știe să tacă și tace, ca în fața unei dureri care nu de cuvinte are ea nevoie.

Arta domnului Brănescu este dozajul potrivit. Și, dacă îngăduiți detaliul, permanenta învăluire. Fiindcă dincolo de perdelele umorului omniprezent se află ceva cunoscut de toți, deopotrivă adânc și cumplit.

Pe înțelesul tuturor: artistul are un bun punct de observație a vieții, fiind capabil pentru o mai bună înțelegere să vadă atât pe de o parte, cât și pe de altă parte. El știe, în definitiv, că orice om are părțile lui.

De altfel, personajul principal al textului domnului Brănescu este Nucu, un băiat. Nucu nu vorbește niciodată în spectacol, ba chiar e de presupus că nu mai trăiește Nucu și-a cam luat Nucu zilele.

Vorbesc însă mama lui (Rodica Negrea), sora lui (Ioana Anastasia Anton), nevasta lui Nucu (Raluca Aprodu), amanta lui Nucu (Mihaela Velicu) și un prieten din copilărie, soțul amantei (Rolando Matsangos).

Ei ne relatează viața lui Nucu, așa cum au cunoscut-o, așa cum au perceput-o. Banal? Vă înșelați.

Căci multe mai pățește și Nucu al nostru! El voia să cânte la violoncel, dar tatăl său voia să-l vadă cântând la muzicuță și… Din una în alta, Nucu ajunge să prospere din imobiliare. Iar ultima oară când l-a văzut soția dumisale, Nucu își luase un cal și călărea calul acela. El apare și dispare din amintirile celorlalți.

Și tot povestind de Nucu, nu e greu să vezi că toți suntem, pe rând, Nucu. Și de aceea spectacolul te învăluie, te cuprinde, nu te lasă să ațipești în confortabilele fotolii ale Metropolisului. Pentru o mai bună înțelegere nu ni-l explică pe Nucu, e un pic mai mult la mijloc: cine are urechi de auzit aude cum ne explică pe toți și pe fiecare.

Frumusețea spectacolului gândit și regizat de Mimi Brănescu aceasta este – că, la fel ca în viață, nimeni nu are integral dreptate.

Pentru o mai bună înțelegere se adresează, de aceea, mai ales acelora care mai știu să vibreze la nuanță.

E, deci, prețios tocmai pentru că este rar.

Căci multe mai pățește și Nucu al nostru! El voia să cânte la violoncel, dar tatăl său voia să-l vadă cântând la muzicuță și… Din una în alta, Nucu ajunge să prospere din imobiliare. Iar ultima oară când l-a văzut soția dumisale, Nucu își luase un cal și călărea calul acela.



12
/04
/24

Timpul aleargă pe lângă noi și ne impune ritmul. Presiunea este permanentă și de multe feluri. Pentru o femeie timpul curge altfel? Ceasul aleargă cu o altă viteză? Cât timp mai avem la 30 de ani?

11
/04
/24

Luna aprilie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă patru noi vernisaje: pe 11 aprilie, la Art Safe (în incinta Combinatului Fondului Plastic, str. Băiculești nr. 29), expoziția artistului Beaver, Gray Area, pe 14 aprilie deschiderea sezonului Galeriei Verticale din incinta Random Space (str. Popa Petre nr. 21) cu expoziția Metal Poetry și un live performance de sculptură susținut de artista Cristina Dinu, pe 19 aprilie Locus Sigilli, a artistei Laura Sima, la Celula de Artă din Bd. Carol, nr. 53 și pe 27 aprilie expoziția de artă cu vânzare re-LEAF, la salonul permanent din Palatul Bragadiru, (Calea Rahovei nr. 147 – 153), un eveniment conex al competiției de pictură live Art Battle, care va avea loc în aceeași dată.

10
/04
/24

Massive Attack, Bring Me The Horizon, Queens of The Stone Age, Chase and Status, Sean Paul și Paolo Nutini – așa arată capul de afiș al celei de-a 10-a ediții a festivalului Electric Castle. Alți 300 de artiști din toate genurile muzicale vor fi prezenți la castelul Banffy, din Bonțida, între 17 și 21 iulie, pentru a crea o nouă ediție epică, eclectică, exotică, explozivă.

10
/04
/24

Asociația Entuziart, promotor activ al integrării sociale și culturale a persoanelor cu nevoi speciale, este mândră să anunțe lansarea proiectului "CU OCHII MINȚII". Această inițiativă de pionierat, ce se desfășoară în perioada martie - noiembrie 2024, urmărește să îmbogățească viețile persoanelor cu deficiențe de vedere prin art terapie, dans terapie, psihoterapie și activități expresiv-creative.

10
/04
/24

În perioada 12-14 aprilie 2024, România va participa la Festival du Livre de Paris, prestigios eveniment internațional dedicat cărții și literaturii, organizat la Grand Palais Éphémère și în alte câteva spaţii emblematice din Paris şi în librării partenere.

10
/04
/24

The Rembrandt Art Experience în parteneriat cu Primăria Capitalei, prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, anunță lansarea seriilor de ateliere de artă, dedicate familiei, inspirate de geniul suprarealist Salvador Dalí.

09
/04
/24

Sorin Zlat Trio propune iubitorilor de jazz un nou concert pe scena Sălii Mari de la ARCUB – Hanul Gabroveni, Changing Times, un mix între cool jazz, post-bop, jazz contemporan și muzică de avangardă, pe 24 aprilie, de la ora 19.00.

08
/04
/24

Vineri, 12 aprilie, la ora 19:30, Teatrul Apropo așteaptă publicul, în mereu surprinzătoarea sală de spectacole din cartierul Pipera, la o nouă premieră teatrală: FERICIREA de Eric Assous, un spectacol care tratează cu umor și delicatețe o dilemă a fiecărui cuplu: dacă poți să iubești și poți fi iubit, fericirea are oare termen de valabilitate?

08
/04
/24

„Pictura este singurul mediu în care se poate exprima natura viscerală a lumii”, este de părere Adrian Ghenie, artistul ale cărui lucrări se regăsesc astăzi în cele mai importante colecții din lume – precum Centre Pompidou (din Paris) și The Metropolitan Museum of Art (din New York).

08
/04
/24

Centrul de Comunicare Vizuală anunță cea de-a noua ediție a Conferinței Naționale de Fotografie (CNF2024), care se va derula în perioada 20-21 aprilie, la București, și va marca un moment esențial în calendarul evenimentelor dedicate artei fotografice din țara noastră.