Cea de-a 4-a ediție Les Films de Cannes à Iași aduce la Cinema Ateneu filmele premiate la Cannes 2019
https://www.ziarulmetropolis.ro/cea-de-a-4-a-editie-les-films-de-cannes-a-iasi-aduce-la-cinema-ateneu-filmele-premiate-la-cannes-2019/

Cea de-a 4-e ediţie Les Films de Cannes à Iaşi va avea loc între 18 şi 20 octombrie 2019, la Cinema Ateneu şi va prezenta filmele care au câştigat unele dintre cele mai importante premii acordate anul acesta la Cannes: Palme d’Or, Premiul pentru scenariu, Premiul pentru interpretare masculină, Premiul pentru interpretare feminină.

Un articol de Petre Ivan|3 octombrie 2019

Filmele vor fi prezentate în versiune originală cu subtitrare în limba română, iar în primele zile de festival proiecțiile fi introduse de criticul de film Irina-Margareta Nistor. Accesul la proiecții se va face pe bază de bilete (10 ron), disponibile pe siteul ateneuiasi.ro.

Pedro Almodóvar și-a făcut o întoarcere fulminantă în competiția oficială de anul acesta de la Cannes, cu Dolor y Gloria, a șaptea colaborare cu Antonio Banderas, actor fetiș, aici în rolul carierei sale, recompensat cu Premiul pentru interpretare masculină. Filmul va fi proiectat la Iași pe 18 octombrie, în prima zi a festivalului.

Salvador Mallo (Antonio Banderas), un regizor aflat în declin fizic, are parte de un șir de regăsiri. Redescoperindu-și trecutul, Salvador simte nevoia urgentă de a-l povesti, și grație acestei presiuni interioare își găsește salvarea. Pelicula face parte dintr-un triptic început cu La ley del deseo (1987) și continuat cu La mala educación. Un compendiu și o meditație asupra temelor recurente ale autorului, filmul a fost întâmpinat în Spania cu aprecierea unanimă a presei și a publicului, un lucru inedit pentru controversatul Almodóvar. Un critic spaniol l-a descris ca o operă „sumbră și obsesivă, dar în același timp, generoasă, plină de lumină și de emoție”. „Un fel de miracol”, titra Variety, pentru care Banderas a trebuit, conform propriilor mărturisiri, să-și omoare personalitatea ca să recreeze un alter ego al regizorului. Rezultatul acestei colaborări excepționale este o „bijuterie senzuală și profund personală, un film despre plăcere care devine, în sine, o plăcere” (The Guardian).

Sâmbătă seara, pe 19 octombrie, publicul din Iași va putea viziona Little Joe (Premiul pentru Cea mai bună interpretare feminină pentru Emily Beecham), prima participare în competiția oficială de la Cannes a regizoarei Jessica Hausner.

Hausner a devenit „copilul minune” al cinema-ului austriac după ce a primit în 1999, chiar cu filmul de absolvire, o mențiune specială din partea juriului Cinéfondation. Festivalul de la Cannes i-a selectat trei lungmetraje Lovely Rita (2001), Hotel (2004) și Amour Fou pentru secțiunea Un Certain Regard. Toate trei sunt mărturia acuității sale regizorale și a refuzului de-a face compromisuri artistice.

Chiar și pentru o carieră imprevizibilă ca a cineastei, Little Joe surprinde: este un comentariu clinic, stilizat, pe marginea vanității umane și a fericirii ca marfă. Pelicula spune povestea unui sclipitor designer de plante ce bănuiește că ultima sa creație, o floare cu un miros ce-i face pe oameni fericiți, le modifică subtil personalitatea celor care-i inspiră polenul.  „Îndrăzneț de sintetic în abordare, iată un film care, de la paleta coloristică la interpretare, sfidează etichetele. Pentru cei care preferă un cinema aventuros, povestea ar trebui să exercite un farmec la fel de hipnotic precum planta modificată genetic”, scrie Screen Daily.

Tot pe 19 octombrie, este programat Portrait de la jeune fille en feu, de Céline Sciamma, Premiul pentru Cel mai bun scenariu, în competiția oficială, în 2019 la Cannes. La nici 40 de ani, cineasta Céline Sciamma a reușit performanța de a participa la Cannes cu nu mai puțin

de trei filme: Naissance des pieuvres în secțiunea Un Certain Regard 2006, Bande des filles în Quinzaine des Réalisateurs 2014 și Portrait de la jeune fille en feu.

Povestea din Portrait de la jeune fille en feu se întâmplă în 1770. Marianne este o pictoriță angajată să-i facă potretul lui Héloïse, o tânără aristocrată întoarsă de curând de la mănăstire care, însă, refuză să pozeze. Marianne va fi nevoită să o picteze în secret. „Departe de a fi o dramă de epocă rigidă, este o poveste de dragoste profund tulburătoare, cu un suflet modern, dar și o fabulă feministă puternică, compasională”, scri

u americanii de la AV Club.

Parasite (Gisaengchung), de Bong Joon-ho este marele câștigător al ediției din 2019 a Festivalului de film de la Cannes și va putea fi văzut la Iași în ultima zi a ediției de anul acesta, pe 20 octombrie.

Filmul spune povestea familiei Ki-taek, care este în șomaj și se arată foarte interesată de viața bogatei familii Park. Într-o zi, fiul lor reușește să primească o recomandare pentru a preda cursuri individuale de engleză acasă la familia Park și acesta va fi începutul unui șir de întâmplări

imposibil de controlat. Variety scrie că „autorul coreean e într-o formă devastatoare cu această tragicomedie neagră ca smoala despre inegalitățile sociale din Coreea modernă” iar Time Magazine crede că pelicula este un „exemplu superb despre cum o poveste bine spusă, cu personaje vii, poate tăia până la os și te poate lăsa pe gânduri zile în șir.” Times conchide: Parasite „este capodopera spre care autorul și-a îndreptat întreaga sa carieră.”

Filmele Dolor y Gloria și Parasite sunt distribuite în România de Independența Film.

Programul integral al celei de-a 4-a ediții Les films de Cannes à Iași este disponibil pe website-ul ateneuiasi.ro.

Mai multe detalii sunt disponibile pe www.filmedefestival.ro.

Ne puteți urmări pe Facebook: Les Films de Cannes a Bucarest și Les Films de Cannes à Iași 2019

Cea de-a 4-a ediție Les films de Cannes à Iași este organizată cu sprijinul: Primăria Municipiului Iași, Ateneul Național Iași, Catena

Proiect cultural finanțat de: Ministerul Culturii și Identității Naționale, Centrul Naţional al Cinematografiei, Reprezentanța Comisiei Europene în România

Mașina oficială a festivalului: Renault

Parteneri: Pleiada Boutique Hotel, Instituto Cervantes, Ambasada Franței și Institutul Francez, Europa Cinemas, Freedom House România

Parteneri de organizare: Artis, Cinema Ateneu, Asociaţia Studenţilor Jurnalişti, Voodoo Films

Parteneri de monitorizare: MediaTRUST

Organizat de: Asociația Cinemascop

Foto: Les Films de Cannes à Iași – facebook

20
/12
/23

Topul personal al celor mai bune filme exclusiv din 2023 e dominat de francezi şi americani, la care se adaugă un român şi un finlandez. O listă capricioasă şi aparent eterogenă.

19
/12
/23

Sâmbătă, 16 decembrie 2023, în cadrul festivalului internațional de film studențesc CineMAiubit 2023, a avut loc conferința „Filmul și educația publicului tânăr”, organizată de Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București (UNATC) prin Centrul de Pedagogie și Studiu al Imaginii Sorin Botoșeneanu.

18
/12
/23

Pe 21 ianuarie 2024, la Sala Palatului, va avea loc un nou şi captivant show DISNEY : FROZEN – 10 ani.  Spectacolul face parte din turneul prin care Disney celebrează la nivel mondial 10 ani de la lansarea personajului fenomen ce a revoluționat lumea filmelor de animație.

15
/12
/23

OPINIE Ne-am obişnuit să ne plângem. Lumea nu prea mai merge la cinema, şi cu atât mai puţin la filmele de artă. Nu mai avem săli pentru cinematografia non-mainstream. Presa generalistă a renunţat la jurnalismul de cinema. 

11
/12
/23

Un concert extraordinar de muzică de film va avea loc la Opera Naţională din Bucureşti pe 12 decembrie, de la ora 19.00, organizat de Universitatea Națională de Muzică din București în parteneriat cu Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România, Opera Națională din București, Arhiva Națională de Filme și universități de teatru și film din țară.

07
/12
/23

Legendarul cineast maghiar Béla Tarr va primi sâmbătă seară, la Berlin, un premiu onorific din partea Academiei Europene de Film. Cu această ocazie, publicăm un eseu despre cinemaul său foarte special.