Chaplin, doi metri de beton și un zâmbet inexpugnabil
https://www.ziarulmetropolis.ro/chaplin-doi-metri-de-beton-si-un-zambet-inexpugnabil/

Răutatea umană ne urmăreşte uneori şi dincolo de graniţele palpabile ale acestei lumi. Cel mai frumos zâmbet al umanităţii imprimat pe peliculă a trebuit să se ascundă sub doi metri de beton armat pentru a putea să scape de efectele nedorite ale propriei faime (**).

Un articol de Dan Nicolaie (Dede s)|14 august 2015

Aceasta este constatarea tristă a unei veri în care Telecinemateca ne-a oferit un regal în fiecare miercuri seara, reîntâlnirea cu uriașul Charlie Chaplin.

Într-o vreme când jocul copilăriei nu depindea de cât te ține bateria, ci de cât te duc picioarele și distracția se găsea în colbul trotuarului, naivitatea reușea să pună câteva întrebări fundamentale la care erai obligat să răspunzi.

„Cine e mai tare?”, aceasta era prima parte, după care veneau două nume de actori sau de personaje celebre, care se confruntau în diverse arene închipuite, ale forței fizice, rapidității, umorului.  „Piedone sau Bruce Lee”, „Alain Delon sau Belmondo”, „Pele sau Maradona”, „Stan și Bran sau Charlie Chaplin”. Stop. Dacă în majoritatea cazurilor eram dispus să negociez, să mai las de la mine, când era vorba de Charlot deveneam fiară, era cel mai bun, indiferent de context sau „oponent”.

Îl apăram pentru că părea să fie de-al nostru. Jerpelit, ghinionist, optimist, visător, descurcăreț, veșnic mort de foame, generos, naiv, era cel mai român dintre toți. Avea ceva din vecinii și rudele mele și tocmai de aceea mă simțeam dator să-i susțin cauza. Într-o lume gri ne oferea zâmbetul speranței.

Revăzând marea majoritate a filmelor sale am constatat că prima impresie rămâne în picioare, doar că acum Charlot nu mai semăna cu românul pedepsit cu 30-40 de ani de comunism, ci cu românul binecuvântat cu 25 de ani de capitalism.

Citiţi şi Iubirile lui Charlie Chaplin

Am urmărit cuvânt cu cuvânt discursul de final din „Dictatorul” și am avut impresia că a fost scris ieri și se referă la lumea de azi. O lume plină de ură, în care speranța pâlpâie slab și în care doi metri de beton te protejează de răutate și prostie doar dacă ești mort, altfel ai nevoie de un scut mult mai solid, iar zâmbetul lui Charlot poate fi un astfel paravan de protecție.

**„Charlie Chaplin a decedat în somn în ziua de Crăciun a anului 1977 și a fost înhumat în cimitirul Corsier-Sur-Vevey, Vaud, Elveția. Pe data de 1 martie 1978, cadavrul său a fost furat de un grup de mecanici elvețieni, cu scopul de a cere bani de răscumpărare de la familia lui Chaplin. Planul lor a eșuat. Aceștia au fost prinși , iar cadavrul a fost recuperat după 11 săptămâni lângă lacul Geneva. Corpul său a fost reînhumat sub 1,8 metri de beton pentru a preveni alte incidente”.

(sursa: wikipedia)

Foto: Charlie Chaplin – cinemagia

12
/11
/13

Filmul Stalingrad 3D, primul lungmetraj rusesc produs cu tehnologia Imax 3D, a obţinut cele mai mari încasări înregistrate vreodată în Rusia în weekendul premierei, respectiv cele mai mari încasări din China reuşite de un film străin care nu a fost produs la Hollywood.

11
/11
/13

Regizorul Andrei Gruzsniczki și actorii Ofelia Popii, Sorin Leoveanu și Florin Piersic Jr. vor lua parte la proiecția în premieră mondială a filmului „Quod Erat Demonstrandum” azi, la Festivalul Internațional de Film de la Roma (8 – 17 noiembrie).

11
/11
/13

Timp de trei zile, între 14 și 16 noiembrie, la Sala Union („Paul Călinescu”) a Cinematecii Române, vor putea fi vizionate cele mai interesante și expresive scurtmetraje și mediu metraje ale studenților și absolvenților școlilor de film din București (promoțiile 2012, 2013).

11
/11
/13

CRONICĂ DE FILM Inspirat din nuvela cu acelaşi titlu a lui Mircea Eliade şi promovat ca primul horror românesc, „Domnişoara Christina”, în regia lui Alexandru Maftei, este un film de o platitudine regretabilă, care nu doar că nu produce fiorii scontaţi, dar frizează uneori şi ridicolul.

09
/11
/13

Lucian Pintilie, unul dintre cei mai mari regizori de film din România (unii critici spun că este chiar cel mai important cineast român), împlineşte, astăzi, 80 de ani! Opozant al sistemului comunist, creator de şcoală de film, părinte al „noului cinema românesc“ (pentru că cei mai mulţi regizori au învăţat să facă film de la el, iar „Reconstituirea“ a fost făcut „înaintea timpului său“), Lucian Pintilie şi-a construit o carieră redutabilă, prin pelicule care au primit de multe ori o ştampilă fermă: „capodopere“.