Cinci premiere ale toamnei, de neratat în teatrele din București
https://www.ziarulmetropolis.ro/cinci-premiere-ale-toamnei-de-neratat-in-teatrele-din-bucuresti/

Printre nenumăratele festivaluri care se îngrămădesc în fiecare toamnă, din ce în ce mai multe, atât în Bucureşti cât şi în ţară, uneori aproape că e greu să zăreşti premierele care deschid stagiunile. Am ales cinci spectacole care tocmai au avut premiera în teatrele din Bucureşti, pe care să nu le rataţi în perioada următoare.

Un articol de Monica Andronescu|30 Septembrie 2018

„Zbor deasupra unui cuib de cuci” de Dale Wasserman, după un roman de Ken Kesey, în direcția de scenă a lui Victor Ioan Frunză, la Teatrul Metropolis. O poveste despre libertate și despre limitele dintre nebunie și normalitate, într-o lume din ce în ce mai robotizată… O superbă creație artistică, la nivel de capodoperă, cum puține au existat în teatrul românesc în ultimii ani. Într-un spital de psihiatrie, ajunge într-o zi Randle McMurphy… Aterizat pe această planetă unde, e evident, alege să vină mimând nebunia ca să scape de pușcărie sau de munca în folosul comunității, McMurphy (interpretat de Andrei Huțuleac), cel bolnav de libertate, se trezește dintr-odată într-un univers dominat de frică. Tânăr, frumos și rebel, plin de viață și de pofta de a trăi, se va simți pentru prima dată responsabil în acest nou spațiu – responsabil, într-un mod straniu, ca și cum ar simți brusc că de pofta lui de viață i-ar putea contamina și pe ceilalți și i-ar putea „îmbolnăvi” cu puțină sănătate. Intră în scenă aducând cu el viața, tumultul, „nebunia” și are în ochi o lumină extraordinară în ochi, cu care simți c-ar putea pârjoli lumea… și lumea se întoarce pe dos. (Foto Adriana Grand)

@Teatrul Nottara

„Molière/ eréiloM” după Jean-Baptiste Molière și Mihail Bulgakov, în regia lui Roman Feodori, la Teatrul Nottara. Câștigător al prestigiosului premiu „Masca de Aur”, regizorul Roman Feodori montează în premieră în România. Spectacolul își propune să ofere o imagine proaspătă, actuală, a lui Molière, cu Șerban Gomoi în rolul principal. Dramaturg, poet și actor pasionat, Molière poate fi înțeles cel mai bine prin piesele sale, ele reprezintă cea mai autentică biografie – însăși moartea sa este una artistică, Molière murind pe scenă, în timp ce juca în piesa scrisă de el, „Bolnavul închipuit”. Montarea propusă de regizorul rus își propune să creeze un portret inedit, original, al lui Molière, trecând prin patru piese esențiale ale sale – „Vicleniile lui Scapin”, „Bolnavul închipuit”, „Tartuffe”, „Don Juan” – și „Viața Domnului de Molière” de Mihail Bulgakov, precum și piesa lui, „Cabala bigoților”. „În ultima vreme, mi se pare că o piesă te limitează foarte tare, căci un dramaturg e întotdeauna mult mai mult decât una dintre piesele lui”, declara Roman Feodori, „așa că mi-am dorit ca, împreună cu actorii Teatrului Nottara, să pornim în această aventură, și să încercăm să-l descoperim pe Molière nu numai printr-o piesă, ci să-l privim într-un context mai larg și mai înalt.”

@Adriana Grand

„Colivia cu nebune” de Jean Poiret, în direcția de scenă a lui Victor Ioan Frunză, la Teatrul Metropolis. Având la bază povestea filmului celebru cu același titlu, care făcea furori la sfârșitul anilor ’70, „Colivia cu nebune”, aducându-le din nou în prim-plan pe vedetele trupei lui Victor Ioan Frunză, propune o interpretare nouă și plin de umor a cunoscutei povești. Iar în contextul dezbaterilor aprinse pe toate planurile despre Referendumul pentru familie din această toamnă, spectacolul lui Victor Ioan Frunză oferă un superb comentariu artistic, căci, nu-i așa, arta a fost, este și rămâne cea mai inteligentă formă de a-i pune oglinda în față unei societăți. Răspunsul? Îl găsește fiecare…

@Teatrul Dramaturgilor Romani

„Despre tandrețe” de Matei Vișniec, în regia lui Felix Alexa, la Teatrul Dramaturgilor Români. În teatrul nostru care se străduiește să fie din ce în ce mai militant și mai corect politic, atunci când apare un spectacol care se ocupă de „demodata” problemă a iubirii, a tandreței, așa cum e cazul spectacolului pus în scenă de Felix Alexa la Teatrul Dramaturgilor Români, te bucuri ca de un mic triumf al normalității, într-o lume din ce în ce mai agresivă, din ce în ce mai anormală, cu cât clamează mai mult normalitatea și toleranța… Așadar, un spectacol precum „Despre tandrețe” montat de Felix Alexa la acest teatru nou al Bucureștiului, de pe Calea Griviței, este un moment de respiro. Tocmai pentru că vorbește despre ceva la care prea rar ne îngăduim să ne întoarcem sau ne dăm voie să trăim: tandrețea… Totul în șase momente separate, care, alcătuiesc în final, ca un puzzle, un superb tablou cu oameni în mișcare, scene, decupate din marele timp, în care un bărbat și o femeie, se întâlnesc și petrec împreună o clipă de tandrețe. Și-i veți revedea pe Șerban Pavlu, Catrinel Dumitrescu, Ada Galeș…

„Romeo și Julieta” de W. Shakespeare, în regia lui Yuri Kordonski, la Teatrul Național din București. Dacă vă interesează o altă față a textului lui Shakespeare și a regizorului Yuri Kordonski, spectacolul de la TNB este o alegere potrivită. Pentru că veți descoperi o versiune total atipică, în care familiile Montague și Capulet sunt găști de cartier, în care Romeo și Julieta (Crina Semciuc și Ionuț Toader) sunt doi adolescenți care își fac selfie…, își pițigăiază vocea cu heliu din baloane și se sinucid în cadă, iar părintele Lorenzo (Răzvan Vasilescu) nu prea e părinte și pregătește poțiuni la cuptorul cu microunde… într-un cuvânt, în care nimic nu e așa cum v-ați aștepta să fie. Depinde de voi să decideți apoi dacă asta e de bine sau de rău…

11
/12
/19

„În vremuri ale minciunii universale, a spune adevărul este un act revoluționar”, scria George Orwell. La 30 de ani de la Revoluția din 1989, Teatrul Național din Timișoara dezvoltă prin spectacolele sale această funcție esențială a sa în comunitate, ca loc al adevărului, de regăsire și evoluție.

11
/12
/19

Școala de bine, un proiect care promovează importanța educației culturale în rândul copiilor și tinerilor, organizat de Teatrul ACT, ajunge sâmbătă, 14 decembrie, la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Buzău.

10
/12
/19

Luni, 9 decembrie, începând cu orele 19.00, în foaierul Sălii Liviu Ciulei (Izvor) a avut loc vernisajul expoziției permanente de portrete ale actorilor din trupa Teatrului L.S. Bulandra, realizate de fotograful (și actorul) Andrei Runcanu.

10
/12
/19

Vineri, 13 decembrie, la Sala Radio, violonistul ALEXANDRU TOMESCU, care se bucură de privilegiul de a cânta pe celebra vioară STRADIVARIUS Elder-Voicu, va interpreta, alături de ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO, Concertul nr. 1 pentru vioară şi orchestră creat în 1957 de compozitorul român Dumitru Capoianu (1929-2012).

10
/12
/19

George Mihăiță, unul dintre cei mai cunoscuți și îndrăgiți actori de teatru și film din România, este invitatul ultimei conferințe speciale FITS și TNRS din 2019, care va avea loc vineri, 20 decembrie 2019, de la ora 18:00, la Spațiul Habitus, Piața Mică. „Actorul, poezia și viața” este tema acestei conferințe.

09
/12
/19

Ajuns la ediția a 23-a, festivalulul de film studențesc CineMAiubit, care a avut loc între 3 și 7 decembrie la Cinemateca Eforie din București, a scos în prim-plan câțiva tineri cineaști foarte promițători, care merită urmăriți și de care foarte probabil vom mai auzi în anii care vin.

09
/12
/19

Muzeul Național de Artă al României invită publicul, pe 12 decembrie, de la ora 19.00, la o seară de film cu o proiecție specială: un moment rar de confesiune în care Corneliu Baba, acest pictor singuratic, a acceptat prezența celorlalți în atelierului său.

08
/12
/19

Hașteg este povestea cuplurilor contemporane, într-o eră în care monogamia a devenit o utopie și interacțiunea reală a fost înlocuită cu dragostea tip fast food, într-o „piațetă” vastă pe care cu toții o avem la îndemână, imediat, doar la un click distanță. Spectacolul se joacă joi, 12 decembrie, de la ora 20.00, la The Fool.

08
/12
/19

VUNK a lansat videoclipul baladei de dragoste 5,3. Cântecul este extras de pe cel mai nou album al formației, „Domnul Portocaliu și Mașina Timpului“.

08
/12
/19

Opera Națională București prezintă duminică, 8 decembrie 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul „Peer Gynt” de Edvard Grieg și „Carmina Burana” de Carl Orff, coregrafia poartă semnătura lui Davide Bombana, costumele, decorul și luminile au fost create de către Mario De Carlo, asistent scenografie Andreea Koch. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare, Corul Operei Naționale București a fost pregătit de către Daniel Jinga, iar Corul de copii de către Smaranda Morgovan.

08
/12
/19

Un eveniment de prim rang în lumea muzicii: ediţia 2019 a Festivalului şi Concursului Naţional al Liedului Românesc, desfăşurată la Ateneul Român din Bucureşti, și care iniţiate de soprana Mariana Nicolesco s-au impus din nou ca un revelator extraordinar al comorii de peste 10.000 de lieduri româneşti, fondate pe vechiul cântec de dor.

08
/12
/19

Al șaselea și ultimul sezon al dramei Vikingii a revenit, în exclusivitate, la HISTORY® cu două episoade, joi, 5 decembrie, de la ora 21:00, la doar o zi după premiera din Statele Unite. Drama crește în intensitate pe parcursul călătoriei vikingilor în locuri îndepărtate, la mii de kilometri de Kattegat, pe măsură ce aceștia vor întâlni rivali de temut și vor înfrunta consecințele morții lui Ragnar.

Page 1 of 84612345...102030...Last »