Cineaşti români la Sarajevo Film Festival 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/cineasti-romani-la-sarajevo-film-festival-2018/

Cea de-a 24-a ediţie a Sarajevo Film Festival se desfăşoară în perioada 10-17 august 2018. Institutul Cultural Român de la Viena este pentru al patrulea an la rând partener al Sarajevo Film Festival, sprijinind prezenţele româneşti la festival.

Un articol de Liliana Matei|12 august 2018

12 producţii cinematografice româneşti, dintre care şapte filme în cadrul secţiunilor de competiţie, vor fi prezentate anul acesta:

„Un prinț și jumătate” (regia Ana Lungu) difuzat în premieră mondială în cadrul competiției de lungmetraj și proiectat în data de 12 august, ora 09:00 şi ora 19:30, la Teatrul Naţional şi în data de 14 august, ora 12:00, la Multiplex Cinema City;

„Luna de miere/Lemonade” (regia Ioana Uricaru) difuzat în premieră regională în cadrul competiției de lungmetraj și proiectat în data de 13 august, ora 09:00 şi ora 19:30, la Teatrul Naţional şi în data de 14 august, ora 17:00, la Multiplex Cinema City;

„Dragoste 1: Câine” (regia Florin Şerban) difuzat în premieră mondială în cadrul competiției de lungmetraj şi proiectat în data de 13 august, ora 11:30 şi ora 22:00, la Teatrul Naţional şi în data de 15 august, ora 12:00, la Multiplex Cinema City;

„Morski Briz” (regia Cecilia Ștefănescu) difuzat în premieră mondială în cadrul competiției de scurtmetraj şi proiectat ca parte din programul Competition Shorts 1 în data de 14 august, ora 14:00, la Teatrul Naţional;

„Totul e foarte departe” (regia Emanuel Pârvu) difuzat în premieră regională în cadrul competiției de scurtmetraj şi proiectat ca parte din programul Competition Shorts 2 în data de 15 august, ora 14:00, la Teatrul Naţional;

„Albastru şi roşu”, în proporţii egale (regia Georgiana-Elena Moldoveanu) prezentat în premieră regională în cadrul competiției studenţeşti şi proiectat ca parte din programul Competition Student 2 în data de 12 august, ora 11:30, la Art Cinema Kriterion;

„16 lovituri” (regia Alexandru Badea) prezentat în premieră mondială în competiţia de film studenţesc şi proiectat ca parte din programul Competition Student 3 în data de 13 august, ora 11:30, la Art Cinema Kriterion;

„Fotbal infinit” (regia Corneliu Porumboiu) prezentat în cadrul secțiunii In Focus și proiectat în data de 11 august, ora 14:00, la Teatrul Naţional;

„Nu mă atinge-mă” (regia Adina Pintilie) prezentat în cadrul secțiunii In Focus și proiectat în data de 13 august, ora 16:00, la Teatrul Naţional;

„Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (regia Radu Jude) prezentat ca parte din programul Dealing with the past şi proiectat în data de 14 august, ora 17:30, la Meeting Point Cinema;

„Scris/Nescris” (regie Adrian Silişteanu) difuzat în cadrul programului Short matters! 3 în data de 16 august, ora 18:00, la Art Cinema Kriterion.

„De Natura” (regia Lucile Hadžihalilović) difuzat în cadrul secțiunii de filme pentru copii, la categoria Shorts MiniArena și proiectat în zilele de 11 august şi 16 august, ora 12:00, la Sarajevo Youth Theatre;

În afara secţiunilor enumerate mai sus, cineaşti români participă la programele dedicate industriei cinematografice: CineLink, Docu Rough Cut Boutique şi Talents Sarajevo.

CineLink Industry facilitează întâlnirea distribuitorilor şi producătorilor cu realizatorii unor filme aflate în stadiul de post-producție, prezentând cele mai promițătoare proiecte regionale.

Proiectele cinematografice „Balaur” (regia şi scenariu Octav Chelaru, producători Radu Stancu, Ioana Lascăr şi Livia Rădulescu), „Chemistry” (regia şi scenariu Adina Dulcu, producători Tudor Giurgiu şi Bogdan Crăciun) şi „Summer night, half past ten” (regia Ivana Mladenović, scenariu Ivana Mladenović şi Adrian Schiop, producători Jelena Mitrović şi Ada Solomon) au fost selectate alături de alte 12 proiecte din Albania, Azerbaidjan, Bosnia şi Herţegovina, Bulgaria, Croaţia, Grecia, Muntenegru, Slovenia, Serbia, Turcia şi Ungaria în programul CineLink Co-Production Market (proiecte în dezvoltare).

CineLink Work in Progress, secţiune dedicată filmelor aflate în postproducție, cuprinde producţiile Legacy (regia Dorian Boguţă, producător Oana Giurgiu), Zavera (regia Andrei Gruzsniczki, producător Alexandru Teodorescu) şi documentarul The Motherlands (regia Gabriel Babsi, producători Ágnes Horváth-Szabó şi András Pires Muhi).

De asemenea, proiectele documentare „Maia – Portrait with Hands 1999-1905” (regia Alexandra Gulea, producător Ana Maria Pîrvan) şi „The Red Sheep” (regia Sara Tirelli, producător Ioana Țurcan) au fost selectate alături de alte opt producţii în cadrul Docu Talents. Prezentarea proiectelor are loc în data de 15 august, cele 10 producţii concurând pentru Docu Talent Award, premiu în valoare de 5000 de euro, oferit de Current Time TV.

Docu Rough Cut Boutique prezintă printre cele 5 producţii finaliste, proiectul The Chalice (regia Cătălina Tesar, producător Anda Ionescu). Acest atelier de dezvoltare a proiectelor de film documentar reuneşte în sesiuni de grup, întâlniri individuale şi sesiuni intense de story editing specialişti din domeniu şi echipele filmelor selectate. Proiectele selectate la Docu Rough Cut Boutique intră în competiţie pentru cinci premii în bani şi sprijin non-financiar pentru post-producţie. În acest an, Docu Rough Cut Boutique este organizat în două module, primul desfăşurându-se la Sofia la finalul lunii iunie.

Talents Sarajevo se desfășoară pe toată durata festivalului, fiind o platformă regională de întâlnire și pregătire a 61 de artiști aspiranți din lumea filmului, dintre care opt din România. Iniţiat în 2007 în colaborare cu Festivalul Internaţional de Film de la Berlin şi Berlinale Talents, programul reuneşte participanţi din Europa de Sud-Est şi Caucazul de Sud. Din România au fost selectaţi următorii participanţi: Alfredo Constantin Minea şi Pavel Ulici (actori), Andreea Lăcătuş (regizor), Ana-Maria Voicu (producător), Livia Diana Plopeanu şi Răzvan-Gabriel Dutchevici (scenarişti), Letiţia Gabriela Ştefănescu (editor) şi Victor Morozov (presă). Pentru Pack&Pitch Projects a fost selectat proiectul „The Day the Child in me Died ”‒ producător  Ana-Maria Voicu.

Sarajevo Film Festival pune accent pe regiunea Europei Centrale şi de Est, incluzând producţii din Albania, Armenia, Austria, Bosnia şi Herţegovina, Bulgaria, Croaţia, Cipru, Grecia, Kosovo, Macedonia, Muntenegru, România, Serbia, Slovenia, Turcia şi Ungaria. Publicul poate viziona premiere mondiale, internaţionale sau regionale şi o retrospectivă a celor mai de succes producţii ale anului anterior.

14
/02
/22

Serile de luni din martie vor sta sub semnul comediei la Warner TV, care va difuza, după ora 20:00, filme cu peripeții amuzante pentru întreaga familie. Seria va debuta pe 7 martie, cu lungmetrajul „Cei trei Ninja lovesc din nou/ 3 Ninjas Kick Back” (1994), regizat de Charles T. Kanganis.

09
/02
/22

Regizorul și scenaristul polonez Krzysztof Kieślowski va fi celebrat la cea de-a 21-a ediție a TIFF printr-o amplă retrospectivă prilejuită de comemorarea, în 2021, a 80 de ani de la nașterea cineastului. În perioada 17-26 iunie, zece dintre cele mai apreciate opere ale sale vor putea fi revizitate în cadrul secțiunii Close-up Krzysztof Kieślowski, ca parte dintr-un program special dedicat cinematografiei din Polonia, una dintre cele două țări invitate la această ediție de festival.

08
/02
/22

OPINIE Primul lucru care mi-a atras atenţia când m-am uitat pe nominalizările din acest an la Premiile Oscar, anunţate marţi de Academia Americană de Film, a fost numărul mare de filme cu subiecte plasate în trecut.

03
/02
/22

CRONICĂ DE FILM O frumoasă animaţie japoneză, „Belle” (2021, r. Mamoru Hosoda), care a avut anul trecut premiera mondială la Cannes, ajunge acum şi în cinematografele de la noi, atât în versiunea originală şi cu subtitări, cât şi dublată în română.

01
/02
/22

CRONICĂ DE FILM Pe măsură ce treceau minutele din „The Worst Person in the World” (2021) la proiecţia de la Cinema Elvire Popesco, mă tot gândeam: juriul de la Cannes a avut la îndemână acest „mare film existenţialist contemporan” (o descriere justă pe care aveam să o citesc apoi în revista Positif) pentru a-i acorda Palme d`Or, dar a preferat în schimb, din dorinţa de a scrie istorie, să aleagă un pariu riscant ca „Titane”?

31
/01
/22

CRONICĂ DE FILM "Lucruri pentru care merită să plângi" (2021), debutul în lungmetraj al regizoarei româno-maghiare Cristina Groşan, este portretul generaţiei de 30 de ani, cu fricile şi nesiguranţele ei. Cu premiera mondială în competiţia Festivalului de la Sarajevo, filmul poate fi găsit în unele cinematografe din ţară.

28
/01
/22

„Miracol”, thrillerul psihologic regizat de Bogdan George Apetri, își începe circuitul pe marile ecrane din România chiar înainte de data premierei și va avea parte de avanpremiere și de proiecții speciale, urmate de Q&A cu echipa filmului, în Cluj, Timișoara, București, Sibiu și Piatra Neamț.

26
/01
/22

CRONICĂ DE FILM La fel ca „Neidentificat” (2020), prima parte a unei preconizate trilogii filmate la Piatra Neamţ şi în împrejurimi, „Miracol (2021) este prins între dorinţa de a spune lucruri tari din sfera dramelor morale şi încărcate psihologic şi înclinaţia de a testa convenţiile unui amestec de thriller şi policier.

20
/01
/22

CRONICĂ DE FILM Regizorul mexican Michel Franco atinge o nouă culme a teribilismului cu „Nuevo orden”/"Noua ordine" (distribuit acum în cinematografele de la noi de Transilvania Film), câştigător în 2020 al unui de neînţeles Mare Premiu al Juriului la Festivalul de la Veneţia.