„Miracol”. Printre dealuri
https://www.ziarulmetropolis.ro/miracol-printre-dealuri/

CRONICĂ DE FILM La fel ca „Neidentificat” (2020), prima parte a unei preconizate trilogii filmate la Piatra Neamţ şi în împrejurimi, „Miracol (2021) este prins între dorinţa de a spune lucruri tari din sfera dramelor morale şi încărcate psihologic şi înclinaţia de a testa convenţiile unui amestec de thriller şi policier.

Un articol de Ionuţ Mareş|26 ianuarie 2022

Însă această dualitate (reflectată inclusiv prin împărţirea în două capitole) nu îl lasă să respire – e ca o greutate care nu îi permite să se ridice de la sol şi să se elibereze. Aşa se face că „Miracol” ni se prezintă ca un film extrem de cerebral şi lustruit (simţi lucrătura la fiecare pas), în ciuda substratului său mai degrabă emoţional şi tragic, care i-ar fi putut permite o mai mare dezinvoltură.

Sigur, regizorul Bogdan George Apetri îşi stăpâneşte bine mijloacele. Nu i se poate reproşa iscusinţa de a lucra, de exemplu, cu cadre lungi (dominante), în care durata e esenţială pentru a lăsa timp celor doi protagonişti să ni se dezvăluie treptat – o tânără de 19 ani (Ioana Bugarin) care iese câteva ore de la mănăstirea unde s-a instalat, pentru o vizită misterioasă la spital pentru care trebuie să ia taxiul mai mulţi kilometri pe un drum printre dealuri, şi un poliţist (Emanuel Pârvu) care face o anchetă asupra unei nenorociri a cărei victimă a fost chiar fata în ziua respectivă.

De asemenea, prim-planurile insistente cu chipurile celor două personaje, mereu măcinate de gânduri ascunse, sau panoramarea prelungită din punctul culminant al primei părţi (imaginea îi aparţine lui Oleg Mutu), când parcă şi natura participă la drama tinerei (vântul şi tunetele care anunţă o furtună sună ameninţător), sunt semnele unui meşteşug care impune respect.

Atent controlate sunt şi detaliile împrăştiate de-a lungul filmului şi care spre final îşi arată retroactiv importanţa, dezvăluind motivaţiile reale ale protagoniştilor.

Paradoxal, însă, această dibăcie, care are meritul de a întreţine un suspans, riscă să fie luată drept academism (subminat poate doar de privirea Ioanei Bugarin, care sugerează o frământare profundă, imposibil de exprimat).

Şi aici revin la cele două forţe care se ciocnesc: convenţia de film de gen cu care lucrează Apetri şi care îşi semnalează mereu prezenţa e doar un pretext, o carcasă pentru miza reală –  portretul unui poliţist a cărui judecată e tot mai întunecată sub apăsarea unei vinovăţii (un poliţist cu mintea tulburată şi pus pe răzbunare e şi protagonistul din „Neidentificat”, jucat la intensitate maximă de Bogdan Farcaş).

Însă o astfel de opţiune distrage atenţia de la suferinţele reale ale personajelor (mai ales ale tinerei) şi de la cauzele lor (ceea ce exclude automat şi o minimă investigare a mediului social, care rămâne doar un fundal neclar şi oarecare) şi ademeneşte spectatorul într-un simplu joc de perspicacitate despre ce intenţii şi secrete are poliţistul şi care e de fapt miracolul promis de titlu.

„Miracol” a avut premiera mondială în secţiunea competiţională Orizzonti a Festivalului de la Veneţia, iar din 4 februarie ajunge şi în cinematografele din România, după o serie de avanpremiere în mai multe oraşe din ţară.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

12
/04
/24

„Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, vine în cinematografe din 26 aprilie și prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievați cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

01
/03
/24

Happy Cinema redifuzează filmul Oppenheimer, favorit la Oscar, în perioada 7-10 martie, în toate cinematografele din țară. Oppenheimer este un thriller epic filmat în IMAX® care aruncă publicul în paradoxul palpitant al omului enigmatic care trebuie să riște să distrugă lumea pentru a o salva. Pelicula spune povestea fizicianului J. Robert Oppenheimer și a rolului pe care l-a avut în dezvoltarea bombei atomice.