Cinema dincolo de moarte. „Visita ou Memórias e Confissões”, de Manoel de Oliveira
https://www.ziarulmetropolis.ro/cinema-dincolo-de-moarte-visita-ou-memorias-e-confissoes-de-manoel-de-oliveira/

Filmul „Visita ou Memórias e Confissões”, regizat de Manoel de Oliveira în 1981, considerat un imn închinat vieţii şi iubirii familiale, a fost proiectat în premieră mondială, marţi seară, la Porto, la o lună după moartea celebrului cineast portughez, decedat la vârsta de 106 ani, pe 2 aprilie.

Un articol de Petre Ivan|7 mai 2015

„Visita ou Memórias e Confissões”, de Manoel de Oliveira / Cineastul portughez a dorit ca acest film să fie proiectat în sălile de cinematograf doar după moartea sa.

După 34 de ani şi alte 30 de filme, „Visita ou Memórias e Confissões” („Vizită sau amintiri şi confesiuni”) a fost proiectat în premieră mondială marţi seară, în faţa unui public nerăbdător, care a umplut până la refuz auditoriul Teatrului Rivoli din Porto, oraşul natal al cineastului Manoel de Oliveira.

Considerat până marţi cel mai bine păstrat secret din cinematografia portugheză, filmul „Visita ou Memórias e Confissões” reprezintă o operă-testament, care priveşte spre trecut, fără nostalgie, pentru a celebra viaţa unui artist fără pereche în universul cinematografic.

Ultima producţie cinematografică regizată de Manoel de Oliveira, scurtmetrajul „O Velho do Restelo”, a fost lansată pe marile ecrane în vara anului 2014. Pelicula a fost proiectată apoi la Festivalul de Film de la Veneţia.

De la primul său film, „Douro, Faina Fluvial”, lansat în 1931, Manoel de Oliveira a făcut peste 50 de lungmetraje de ficţiune şi documentare, realizând cea mai mare parte a operei sale după ce trecuse de vârsta de 60 de ani.

Foto: Manoel de Oliveira – wikipwdia

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.

15
/11
/19

“The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”, cel mai amplu program dedicat vreodată cinematografiei românești în Statele Unite ale Americii, care celebrează în 30 de filme trei decenii de cinema de după căderea regimului comunist, are loc la Film Forum din New York între 15 și 26 noiembrie 2019.