Cinema-ul si coregrafia confrunta prejudecatile legate de corpul uman si identitate. BIEFF 2017
https://www.ziarulmetropolis.ro/cinema-ul-si-coregrafia-confrunta-prejudecatile-legate-de-corpul-uman-si-identitate-bieff-2017/

Ca o invitaţie la reflecţie şi empatie, BIEFF supune dezbaterii ideile preconcepute legate de corpul uman – de prezentarea, reprezentarea şi auto-reprezentarea lui – atrăgând atenţia asupra complexelor implicaţii socio-politice ale identităţii. Popularele programe tematice dedicate corpului şi performance-ului revin şi anul acesta la BIEFF între 28 martie şi 2 aprilie.

Un articol de Petre Ivan|20 februarie 2017

În competiția internațională A BIEFF 2017, programul The Politics of the Body explorează problematici acute, de la punerea sub semnul întrebării a normelor sociale privitoare la frumusețe și sexualitate, la căutarea identității și libertății personale, oferind o platformă de exprimare comunităților marginalizate și politizate.

Filmele reunite în acest focus creează astfel un spațiu de reflecție, unde prejudecățile sunt confruntate cu curaj, discutate și în final demontate, făcând loc deschiderii, toleranței și incluziunii.

Prezentat în premieră internațională la Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam, Night Soil – Economy of Love propune o reconsiderare a

Night Soil - Economy of Love de Melanie Bonajo

Night Soil – Economy of Love de Melanie Bonajo

convențiilor sexuale și a ideilor privind intimitatea.

Filmul portretizează o mișcare inițiată de lucrătoarele sexuale din Brooklyn, care își asumă misiunea de a „mobiliza forța și empatia feminine pentru crearea unei lumi în care sexualitatea nu este obscenă, ci emancipatoare, nu este pornografie, ci un spațiu al respectului reciproc și al unei înțelegeri mai profunde a spiritului și a corpului.” (Melanie Bonajo).

Tot de la Rotterdam vine și American Reflexxx, un experiment social intens și neliniștitor care forțează limitele dintre voyeurismul pasiv și participarea activă. O prezență androgină (Signe Pierce), într-o rochie albastră mulată, tocuri neon și o mască-oglindă, își face apariția, cu o atitudine provocatoare, într-o plimbare nocturnă prin oraș.

American Reflexxx de Alli Coates

American Reflexxx de Alli Coates

Acest performance, documentat de Alli Coates, incită reacții din ce în ce mai puternice și surprinzătoare din partea trecătorilor. Faptul că fața artistei e o oglindă face ca reflexia agresiunii să fie propagată înapoi către privitorul agresiv. Tot astfel, filmul pune în fața noastră o oglindă intransigentă, reflectând latura întunecată a mentalității mulțimii și ușurința cu care se poate ajunge la violență.

Degete care despart languros paginile unei cărți, bretele de rochii care alunecă de pe corpuri albe ca laptele, priviri senzuale ce atrag spectatorul într-un alt act provocator de voyeurism artistic. Rino Stefano Tagliafierro revine la BIEFF, cu sprijinul Institutului Italian de Cultură, cu Peep Show, portretizând plăcerile senzoriale ale artei erotice. Rezultatul este un omagiu deopotrivă sugestiv și explicit adus istoriei artei, în care regizorul merge pe urma senzualității de-a lungul diferitelor perioade istorice și  culturi.

Deconstruind reprezentările clișeu ale dihotomiei feminitate versus masculinitate, regizoarea Maja Borg explorează granița fluidă dintre genuri și identități, destabilizând percepția obișnuită legată de corpul feminin și maternitate. Combinația de peliculă Super 8mm cu animație tip acuarelă pe negativ trasează o paralelă inovatoare și plină de vitalitate între capacitatea organismului de a da naştere unei vieți noi și capacitatea artistului de a crea noi sensuri. Prezentat la BIEFF cu ajutorul Ambasadei Suediei în România.

Flowers and Bottoms, al lui Christos Massalas, este o scrisoare de dragoste erotică și plină de farmec. Într-o cameră întunecată, un spectator se uită

Flowers and Bottoms de Christos Massalas

Flowers and Bottoms de Christos Massalas

la un film compus în întregime din cadre cu flori și fese, un cadou melancolic din partea unui fost iubit. Dincolo de absurditatea și suprarealismul asumate, filmul jonglează cu relația complexă dintre observație și exhibiționism, îndemnându-și spectatorii să recunoască roșind că ceea ce e adesea perceput public ca vulgar este tocmai ceea ce, în sinea noastră, considerăm a fi senzual și adorabil. Filmul este prezentat la BIEFF cu sprijinul Fundației Culturale Grecești.

Cu același focus asupra corporalității și identității, programul dedicat intersecției dintre cinema și coregrafie revine la BIEFF, prin parteneriatul cu principalul festival european de film de dans, Cinedans – Dance on Screen Festival Amsterdam. În contextul unei lumi mediatice aflate în continuă schimbare, cineaștii caută noi modalități de a-și spune poveștile.

Filmele contemporane de dans sunt deseori opere de artă autonome, cu un limbaj propriu și cu o expresivitate ce nu poate fi strict etichetată. Sub titlul Emotional Bodies, ele explorează cu profundă umanitate și, în același timp, forță conceptuală teritorii fascinante ale experienței umane: de la hiperactivitatea din jungla modernă a finanțelor, la relațiile între generații și comunitățile post-internet.

Voices of Finance de Clara van Gool

Voices of Finance de Clara van Gool

Un blog pentru bancheri, zece dansatori de la companii de balet celebre din Olanda și Anglia, și Londra zilelor noastre ca fundal se întâlnesc într-o combinație surprinzătoare de documentar și film de dans: adesea premiatul Voices of Finance creează o suită de monologuri coregrafice ce aduc în prim-plan bancheri și alți actori din universul finanțelor, care vorbesc despre ei înșiși și își descriu o zi obișnuită din viață. La granița dintre antropologie și artă, regizoarea olandeză Clara van Gool oferă o perspectivă unică asupra culturii lumii financiare, cu glamour-ul și stresurile ei.

Cum e să stai culcat pe spate, cu brațele pe lângă corp, și să-ți imaginezi că nu te poți mișca de la gât în jos? Devine incomod? Ai vrea o pernă sub cap? Ai impresia că aștepți de ore întregi? Bun venit în lumea tetraplegicilor. În Paralysis, un material plin de forță despre multiplele valențe ale corpului uman, artistul vizual Karel van Laere se supune unui asemenea experiment și documentează amănunțit durerea (fizică) și chinul (psihic) pe care le-a trăit pe parcursul călătoriei sale de 24 de ore în universul celor paralizați.

În scurtmetrajul She/Her, Sonja Wyss face anatomia unei relații mamă-fiică, dezvăluind strat după strat resentimente, dezaprobare, răzvrătire și stânjeneală, până când ajunge la miezul bine ascuns și fragil de afecțiune. Portretul unei mame, conformistă, de vârstă și clasă mijlocie, e trasat coregrafic prin mișcări reținute, în contrast cu izbucnirile de revoltă ale fiicei. În cele din urmă, dansul frenetic al acesteia se va dizolva în reconciliere tacită. În fond, mama e o versiune viitoare a propriului său sine. She/Her este proiectat cu susținerea Ambasadei Elveției în România și a Swiss Sponsors’ Fund.

Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 28 martie – 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.

Foto: BIEFF – bieff.ro

16
/05
/14

Cea de-a 67-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (14 - 25 mai) este una a exceselor, conform afirmă editorii de la AFP, care au publicat o serie de date şi de cifre, pentru a argumenta această afirmaţie.

15
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Era inevitabil ca un monstru spectaculos vizual precum Godzilla să fie adaptat la 3D. Numai că, în aparenta dorinţă de a livra ceva memorabil, realizatorii par să fi pierdut simţul măsurii, oferind un Godzilla gigantesc pentru standardele modelului, însă umbrit de două creaturi nuclearofage cu apucături exterminatoare.

15
/05
/14

Ziarul Metropolis şi MediaPro Distribution te trimit la cinema! Participă la concurs şi poţi câştiga 3 invitaţii duble pentru filmul „#selfie”, la Cinema City Sun Plaza din Bucureşti.

15
/05
/14

Filmul "Grace of Monaco", cu Nicole Kidman, a fost proiectat în deschiderea Festivalului de la Cannes, în afara competiţiei oficiale, şi a fost primit cu râsete, ironii şi critici de jurnaliştii din presa de specialitate, prezenţi la proiecţia care a avut loc miercuri.

14
/05
/14

10 actori talentați din teatrele din România vor avea parte de expunere, de întâlniri cu publicul, presa și specialiștii din industria filmului la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie), în cea de-a treia ediție a programului 10 pentru FILM.

13
/05
/14

Cu ocazia celei de 67-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Cannes (14 – 25 mai 2014), TV5MONDE va avea un program special, pe toată durata prestigiosului eveniment cinematografic.

12
/05
/14

22 de povești românești, 14 lungmetraje și 8 scurtmetraje, unele prezentate în premieră absolută, se regăsesc în mult-așteptata secțiune Zilele Filmului Românesc, la cea de-a 13-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie).

12
/05
/14

Borgman este un thriller horror cu tentă de umor negru, regizat de olandezul Alex van Warmerdam (The Northerners, The Dress), despre un vagabond care intră în viaţa unei familii din partea superioară a societăţii, transformând-o imediat într-un adevărat coşmar.

12
/05
/14

CRONICĂ DE FILM. Documentarul ”Bucureşti, unde eşti?”, al fotografului şi cineastului Vlad Petri, surprinde protestele din 2012 din Capitală, oferind nu doar o perspectivă empatică şi cu o certă valoare sociologică şi istorică, dar şi o încercare, mai subtilă, de chestionare a realităţii.

09
/05
/14

Ar fi putut concura cu marile actriţe de la Hollywood, dar a ales să uimească Parisul. A devenit o stea în cinematografia franceză a anilor ’30. „Cea mai aristocratică dintre actriţe“, „regina teatrului din Paris“, „unica“, „extraordinara“, „inimitabila Elvira“, aşa cum o alinta presa, Elvira Popescu a cucerit publicul francez, îmblânzindu-i pe cei mai exigenţi critici. Cei mai renumiţi dramaturgi ai vremii au scris pentru ea.

09
/05
/14

Ioana Flora a primit Premiul pentru interpretare feminină din partea Uniunii Cineaștilor din România, pentru rolul Tania din Déjà Vu (2013), producție independentă în regia lui Dan Chișu.

08
/05
/14

CRONICĂ DE FILM „#Selfie”, debutul în lungmetraj al Cristinei Iacob, este ca o postare stridentă pe Facebook care se vrea spiritual-amuzantă şi ţipă din toţi rărunchii după like-uri, deşi e superficială şi nepăsătoare că ar putea fi considerată pueril-banală.

07
/05
/14

Sâmbătă, 10 mai și duminică, 11 mai, la Noul Cinematograf Al Regizorului Român, sunteţi invitaţi la un eveniment de marcă: proiecția trilogiei "Paradise" - semnată de austriacul Ulrich Seidl -, deliciul criticii internaționale