Colecția „Dan şi Liana Nasta”, la Muzeul Colecțiilor de Artă
https://www.ziarulmetropolis.ro/colectia-dan-si-liana-nasta-la-muzeul-colectiilor-de-arta/

Muzeul Colecţiilor de Artă, secţie a Muzeului Naţional de Artă al României, vă invită începând cu data de 14 decembrie 2019 să vizitaţi expoziţia permanentă a colecţiei „Dan şi Liana Nasta”, intrată în patrimoniul muzeului anul acesta, prin generozitatea donatorilor, soţii Mihai şi Elena Nasta, nepoţii colecţionarilor.

Un articol de Liliana Matei|14 decembrie 2019

Colecţia a fost donată muzeului în memoria cunoscutului colecţionar şi om de teatru şi film, care şi-a dedicat, alături de soţia sa, întreaga viaţă formării acesteia.

Piesele care au decorat casa celor doi din cartierul Cotroceni, deschisă în permanenţă iubitorilor de frumos, alcătuiesc o colecţie eclectică, cea mai importantă parte a ei fiind transferată pe simezele şi în spaţiile de conservare ale muzeului. Donaţia, constând în 769 de piese, cuprinde artă plastică europeană şi românească (pictură, sculptură, grafică), precum şi artă decorativă europeană, orientală şi românească (textile, mobilier, ceramică, sticlă, metal, piatră şi lemn policrom), provenite din diferite spaţii geografice şi epoci artistice. La acestea se adaugă şi o serie de piese arheologice, datând din Neolitic şi până în Antichitatea târzie.

Ȋnainte de a fi expusă, o selecţie reprezentativă pentru ansamblul colecţiei a făcut obiectul unui atent demers de restaurare, conservare şi cercetare, asigurat integral de specialiștii muzeului.

Dan Nasta (Bucureşti, 1919 – Bucureşti, 2015) a fost o figură proeminentă a teatrului şi cinematografiei româneşti, profesând, de-a lungul unei îndelungate şi bogate cariere, ca actor, regizor, scenarist, scenograf şi teoretician al teatrului. Ca actor, a făcut parte din distribuţiile unor producţii cinematografice precum Insula comorilor (regia Sergiu Nicolaescu, 1975), Vlad Țepeș (regia Doru Năstase, 1979), Bietul Ioanide (regia Dan Pița, 1980), Blestemul pământului, blestemul iubirii (regia Mircea Mureșan, 1980), Semnul șarpelui (regia Mircea Veroiu, 1981). A fost distribuit în numeroase roluri de teatru încă din perioada interbelică, regizând el însuşi spectacole precum Despot Vodă (Teatrul Naţional din Iaşi, premiera: 21 februarie 1958), Hamlet (Teatrul de Stat din Timişoara, premiera: 25 martie 1961), Richard al III-lea (Teatrul de Stat din Sibiu, premiera: 13 iulie 1969), Don Carlos (Teatrul Naţional din Iaşi, premiera: 27 noiembrie 1980). A semnat, totodată, scenografia unor spectacole, între care Horia (Teatrul Bulandra, premiera: 15 iunie 1956), spectacolul Hamlet de la Timişoara, deja menţionat, Ritual pentru Constantin Dimitrie Antioh Cantemir (Teatrul Nottara, premiera: 17 februarie 1974).

Vă propunem să descoperiţi în pragul Sărbătorilor un ansamblu format din obiectele extrem de valoroase din punct de vedere artistic, istoric şi documentar în mijlocul cărora au trăit şi au creat în tihnă, iubire şi coeziune intelectuală soţii Dan şi Liana Nasta!

Deschidere: sâmbătă, 14 decembrie 2019

Locul: Muzeul Colecţiilor de Artă, corp a, etaj I (Calea Victoriei 111)

Program de vizitare: sâmbătă – miercuri, 10:00 – 18:00

Tarif: 10 lei (gratuit în prima zi de miercuri din fiecare lună)

Ora limită de acces: 17.00

03
/07
/22

Ceea ce am văzut la Art Safari, la ediția din acest an, cea cu numărul 9, nu poate fi uitat niciodată. Îți rămân întipărite în minte nu doar arta expusă, extraordinar reprezentată prin lucrările lui Theodor Aman, ale inegalabililor Pablo Picasso și Salvador Dali, Marcel Iancu, dar și parfumul de ulei și acuarelă, întinse cu măiestrie pe pânza veche, ce păstrează patina timpului.

17
/06
/22

VIAȚA SECRETĂ A TABLOURILOR Ziarul Metropolis vă invită la mici incursiuni în existenţa nevăzută, uitată sau ignorată a imaginilor care ne fascinează. Unele au schimbat istoria artei, altele au rămas ascunse printre poveşti.

14
/06
/22

Începând cu acest an, MiniCloud, ediția pentru copii și adolescenți a Festivalului de Teatru Independent UNDERCLOUD, aflat la cea de a XV a ediție, capătă amploare și își deschide porțile zilnic pentru zeci de copii, în perioada 13 – 19 iunie 2022, în București, pe Calea Griviței.

09
/06
/22

Muzeul Abandonului a pornit în toamna anului trecut un amplu proiect de reunire, într-o arhivă digitală, a unor arhive personale și instituționale, deocamdată disparate, toate legate de instituționalizarea și dezinstituționalizarea copiilor din România comunistă și post-comunistă.

09
/06
/22

Artistele Andreea Novac, Irina Marinescu și Alina Ușurelu, împreună cu psiholoaga Mihaela Vechiu, socioloaga Fidelie Kalambayi și medicul Roxana Negureanu prezintă (burn)OUT - Prelegeri și incursiuni performative, la AREAL spațiu pentru dezvoltare coregrafică.

08
/06
/22

În mai puțin de o săptămână începe cea de-a 15-a ediție a Festivalului de Teatru Independent UNDERCLOUD, acolo unde teatrul, dansul și efervescența evenimentelor conexe își dau întâlnire cu spectactorii dornici să se bucure de o nouă atmosferă și un nou concept „sub nori”.

31
/05
/22

Inițiat în 2012, de către Fundația M&V Schmidt și Fundația Tabaluga/ Peter Maffay Stiftung, festivalul Săptămâna Haferland are misiunea de a promova cultura și tradițiile sașilor din Transilvania și de a dezvolta sectorul turistic din zona respectivă. Regiunea săsească din Transilvania, cuprinsă între Brașov și Sighișoara, a fost denumită Țara Ovăzului sau Haferland cu sute de ani în urmă, datorită localnicilor care obișnuiau să cultive cu precădere ovăzul, din cauza climatului mai aspru.