„colectiv”. Filmul unei traume ★★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/colectiv-filmul-unei-traume-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Chiar dacă titlul său trimite, în primul rând, la teribilul incendiu din 2015, documentarul „colectiv” (2019), regizat de Alexander Nanau, urmăreşte mai degrabă efectele tragediei asupra societăţii. Este o alegere ambiţioasă, dar nu lipsită nici de riscuri.

Un articol de Ionuţ Mareş|18 februarie 2020

Când cei mai mulți dintre documentariști ar fi ales calea mai ușoară, și anume să filmeze supraviețuitori și rude ale victimelor tragediei din clubul Colectiv, regizorul Alexander Nanau propune o altă abordare.

El pornește de la incendiu, a cărui izbucnire o și arată în debutul filmului, pentru a reaminti profunzimea traumei – este o secvență puternică, greu de privit.

Pe mai departe însă, miza este de a releva ce a schimbat drama în societate în primul an. Sau dacă a schimbat ceva.

Pentru asta, intuind parcă impactul viitoarelor dezvăluiri, Nanau se plasează, pentru o mare parte de film, alături de jurnalistul Cătălin Tolontan și de echipa sa de investigații de la cotidianul Gazeta Sporturilor, Mirela Neag și Răzvan Luțac.

Pătrundem astfel în spatele celebrei serii de anchete de presă, demnă de un film american, care avea să scoată la lumină că multe dintre decesele din spital ale răniților de la Colectiv au fost cauzate de infecții grave produse pentru că biocidele erau diluate chiar și de zeci de ori, dar și, în general, de amplele probleme ale sistemului de sănătate.

Modul în care Nanau îi urmărește, din culise, pas cu pas, pe cei trei jurnaliști, este pasionant, pentru că regizorul, urmând rolul dintotdeauna al unui documentarist, aduce în față ceea ce nu s-a putut vedea (mai ales discuțiile cu sursele).

Structura prin care, de la o informație la alta, de la o sursă la alta, de la un caz la altul, se ajunge la devoalarea, fie și parțială, a corupției din societate și a potențialelor complicități și înțelegeri ascunse între șefii din sistemul sanitar, politică și servicii secrete, cu efecte tragice asupra oamenilor simpli, este una de film-anchetă, de film care poate să zguduie conștiințe, cum extrem de puține a dat cinematografia română.

Nanau refuză stilul observațional atât de des întâlnit și lipsit de cele mai multe ori de imaginație, precum și orice interviu sau comentariu direct. Dimpotrivă, camera de filmat (majoritatea filmărilor sunt făcute de Nanau însuși) este foarte implicată și alertă, mereu atentă la protagoniști, dar și la cei cu care interacționează ei, încercând să țină pasul și să surprindă esențialul, momentele tari, dintr-o derulare imprevizibilă și rapidă a evenimentelor.

Iar montajul păstrează numeroase cadre, de cele mai multe ori scurte, care înregistrează și redau, de aproape, îndoielile, efortul, oboseala, dar și micile bucurii vizibile din gesturile și pe chipurile celor trei jurnaliști.

Printr-o astfel de alegere stilistică ce ocolește cu obstinație observarea rece, detașată, neangajată, documentarul solicită, fără drept de apel, empatia totală a privitorului. Iar protagoniștii sunt transformați în eroi. Însă e vorba de un eroism cât se poate de lumesc și, prin urmare, credibil – jurnaliștii nu fac decât ceea ce se presupune că trebuie să facă, doar că asta devine o excepție într-o țară dezobișnuită cu acest tip de presă.

Probabil de aceea, dar și pentru că realitatea se schimba, de la un punct încolo cei trei sunt abandonați, iar protagonist devine al doilea ministru al Sănătății din timpul guvernului tehnocrat condus de Dacian Cioloș – Vlad Voiculescu, care și-a deschis mașina și biroul pentru camera de filmat a lui Nanau.

Este o opțiune riscantă, pentru că întotdeauna e primejdios – sau, în cinema, mai puțin ofertant – să transformi în erou un politician, chiar dacă atunci el încă nu era asta și chiar dacă intențiile sale bune nu pot fi puse la îndoială.

Dramaturgic, narativ, alegerea se explică și se justifică prin structura filmului, care se dezvoltă ca o spirală, în cercuri tot mai mari – de la incendiu, o anchetă de presă arată gravele nereguli din sănătate, dezvăluirile sunt preluate de mass-media mainstream (și în special de televiziuni), cetățenii se emoționează și reacționează pe bună dreptate, inclusiv prin multe ieșiri în stradă, iar asta duce la schimbări politice care ar putea atrage, mai departe, transformări în bine ale societății.

Jurnaliștii și-au făcut treaba, nu pot și nu e rostul lor să meargă mai departe. Acum e rândul justiției și al celor cu putere de decizie să ia măsuri, așa cum este arătat că încearcă să facă Vlad Voiculescu în film, ca om venit din afara politicii.

La fel ca în cazul lui Cătălin Tolontan, filmul își asumă că este de partea oficialului și invită și spectatorii să facă asta. Dacă în cazul unui jurnalist o astfel de preferință e de înțeles (asta și pentru că, în fond, misiunea unui jurnalist se aseamănă, până la un punct, cu cea a unui autor de documentare), în situația unui politician lucrurile sunt discutabile.

Sigur, Nanau introduce unele momente menite a arăta că deciziile lui Vlad Voiculescu nu sunt primite de toată lumea cu brațele deschise (unele televiziuni și mai ales politicienii de opoziție, în frunte cu primarul Bucureștiului, Gabriela Firea, îl atacă). Însă asta e folosit nu pentru a-i știrbi portretul, ci pentru a arăta că sistemul este foarte greu sau chiar imposibil de schimbat în bine.

Iar finalul nu face decât să întărească această idee, ca o concluzie pesimistă – Vlad Voiculescu privește descumpănit la televizor cum, la alegerile de la sfârșitul lui 2016, harta României se înroșește prin victoria covârșitoare a PSD-ului, iar apoi se întreabă, în mașină, ce se va întâmpla cu reformele sale.

Ca efect cinematografic, momentul este puternic și servește perfect structurii gândite de Nanau, pentru că încheie rotund anul pe care filmul îl documentează.

Doar că o astfel de concluzie ar fi necesitat o explicație ceva mai elaborată, o mai bună contextualizare (lucru pentru care filmul nu mai are timp, pentru că l-a preluat pe Vlad Voiculescu din mers ca personaj), decât clasica idee că un idealist bine intenționat și deschis, care e prezentat și ca un reprezentant al unei noi clase politice, este învins de sistemul corupt.

Realitatea socială și politică, mereu în mișcare și dificil de pus într-o construcție dramaturgică definitivă, s-a dovedit mai complexă (victoria covârșitoare a PSD din 2016 nu era cauzată doar de incapacitatea populației de a alege schimbarea, așa cum pare să sugereze filmul, ci de o serie de alți factori) și a arătat că unele transformări se pot totuși produce, doar că e nevoie de mai mult timp.

Este singurul reproș pe care l-aș aduce acestui film care va rămâne ca una din realizările majore ale cinematografiei române a acestor ani.

Un documentar care, de altfel, nu ignoră nici victimele, de care se apropie însă cu respect, cu decență și fără senzaționalism, chiar dacă erau inevitabile și cadre cu oameni plângând.

Portretele în mișcare pe care Nanau le face jurnaliștilor și politicianului aleși ca protagoniști sunt intercalate cu secvențe care au în centru unele victime și rudele lor: de la discuții publice sau în cadru neoficial și până la o ședință foto artistică la care s-a supus una dintre supraviețuitoare și un parastas organizat de familie la mormântul băiatului lor dispărut.

Sunt scene emoționante, teribil de intense, de lungimi atent decupate pentru a evita sentimentalismul și cu un ritm care inspiră calm și care sugerează tulburări interioare profunde, de neșters. Ele reamintesc în permanență de unde a pornit totul și ce nu trebuie uitat niciodată.

„colectiv” se lansează oficial în cinematografele din toată țara la 28 februarie, după o serie de avanpremiere în mai multe orașe. Filmul este distribuit în România de Bad Unicorn.

19
/02
/24

Peste 100 de producții românești sunt înscrise pentru nominalizările la Premiile Gopo. În total, 107 de filme românești - lungmetraje de ficțiune, documentare și scurtmetraje, lansate în cinematografe, la festivaluri naționale și internaționale sau pe platformele de streaming în 2023, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, care va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

18
/02
/24

CRONICĂ DE FILM Cu premiera mondială în secţiunea Forum, necompetiţională, a Festivalului de la Berlin, "Săptămâna Mare", scris şi regizat de Andrei Cohn şi inspirat din nuvela "O făclie de Paşte" a lui I. L. Caragiale, este un film care gravitează în jurul unei întrebări fundamentale: Cum se ajunge ca un om să-i ia viaţa celui de lângă el?

16
/02
/24

După 5 nominalizări la Oscar (Cel mai bun film, Cel mai bun regizor, Cel mai bun film internațional, Cel mai bun scenariu adaptat și Cel mai bun sunet), Grand Prix și Premiul FIPRESCI la Cannes, după sute de articole în presa internațională care îl identifică drept cel mai răvășitor film al anului, The Zone of Interest / Zona de interes se vede acum în România, în 40 de cinematografe din 20 de orașe.

16
/02
/24

Happy Cinema a pregătit filme de top pentru luna februarie, potrivite pentru toate gusturile și vârstele. Cinematografele din lanțul Happy Cinema îți oferă o experiență de calitate la cele mai prietenoase prețuri. Blockbustere de la Hollywood, filme animate, filme dedicate melomanilor sau filme pentru copii – toate te așteaptă în cele 10 cinematografe din țară.

15
/02
/24

Cu ocazia Zilei Naționale Constantin Brâncuși, reprezentanțele Institutului Cultural Român de la Lisabona, Beijing, Istanbul, Londra, Stockholm, Bruxelles, Veneția, Madrid, Tel Aviv și Varșovia vor organiza o serie de evenimente pentru a celebra și a aduce în prim-plan contribuția inestimabilă a celui mai mare sculptor român la patrimoniul cultural mondial.

15
/02
/24

Warner TV transformă weekend-ul de dinaintea galei de decernare a premiilor Academiei americane de film într-un maraton de filme de Oscar®, cu șapte producții reprezentative, nominalizate sau recompensate cu mult-râvnita statuetă. În serile de 8, 9 și 10 martie vor putea fi urmărite drame și filme de acțiune lansate pe parcursul a șapte decenii.

12
/02
/24

Acolo unde nu mai e trafic, doar o plajă pustie și posibilitatea unui nou început, iubirea poate completa peisajul unei eternități liniștite. „Băieții buni ajung în Rai”, al treilea lungmetraj al regizorului Radu Potcoavă, propune publicului la cinema, din 22 martie, o întâlnire cu o poveste inedită și o scurtă pauză pentru a uita de grijile vieții cotidiene.

09
/02
/24

CARTEA DE CINEMA Într-o scurtă carte apărută în 2022 şi bazată pe câteva dialoguri inedite iniţiate de Ioan-Pavel Azap şi derulate între 2009 şi 2011, Tudor Caranfil vorbeşte despre parcursul său şi critica de film. Un moment esenţial au fost "Serile prietenilor filmului", un eveniment pe care l-a creat în 1962 şi al cărui succes avea să ducă la formarea Cinematecii - o poveste demnă însăşi de un scenariu.

09
/02
/24

Cu încasări de 952 de milioane de dolari la box-office-ul mondial, onorat cu cele mai mari premii ale industriei din acest an, dominând cu câte 13 nominalizări la Oscar® și la Premiile Academiei Britanice de Film și Televiziune (BAFTA), blockbusterul Oppenheimer în care joacă Cillian Murphy, nominalizat la Oscar pentru rolul lui J. Robert Oppenheimer și Emily Blunt în rolul soției sale, biologul și botanistul Katherine „Kitty” Oppenheimer, va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 21 martie.

09
/02
/24

Seria CultClassics aduce în atenția publicului filme semnificative sau realizatori de film importanți din istoria cinematografiei. “Am vrut să creăm un program independent, care să ne conducă într-o călătorie prin lumea filmului, să explorăm împreună diferite curente cinematografice, stiluri regizorale, culturi și spații geografice” Anca Caramelea, curator ARTA.