„Compania de dans Martha Graham”, la București. Întâlnirile JTI 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/compania-de-dans-martha-graham-la-bucuresti-intalnirile-jti-2018/

„Martha Graham”, cea mai cunoscută companie americană de dans, vine la  Întâlnirile JTI! În cadrul celei de-a nouăsprezecea ediţii a „Întâlnirilor JTI”, „Martha Graham Dance Company” va prezenta, pe 19 septembrie, ora 20:00, la Teatrul Naţional Bucureşti, cinci momente coregrafice: Lunca întunecată (Dark Meadow), Extaz (Ekstasis), Lamentaţie – Variaţiuni (Lamentation – Variations), Cursa în labirint (Errand into the maze) şi Ținutul împădurit (Woodland).

Un articol de Petre Ivan|16 iulie 2018

Martha Graham a fost una dintre cele mai mari artiste ale secolului 20. Și-a fondat propria companie în 1926, la New York, a avut propria viziune asupra dansului, bazat pe căutarea esenței umane, iar tehnica Graham se predă și astăzi în școlile de coregrafie.

De-a lungul unei cariere de aproape 70 de ani, a conceput peste 180 de lucrări, colaborândșilucrândcu Mikhail Baryshnikov, Rudolf Nureyev, Maya Plisetskayasau Kirk Douglas, Liza Minnelli și Madonna. Compania „Martha Graham” duce mai departe stilul inovativ, inconfundabil și îndrăzneț al unei artiste care a revoluționat dansul contemporan și continuă să fie o sursă de inspirație neprețuită pentru noi și noi generații de coregrafi și dansatori.

Suita Lunca întunecată este compusă în 2016 din elementele unei lucrări mai lungi a Marthei Graham, care a avut premiera în 1946, la New York. Lunca întunecată este inspirată de dragostea artistei față de ritualurile nativilor din sud-vestul Americii și Mexic. Graham scria despre propria lucrare: „Lunca Întunecată este o reconstituire a misterelor care însoțesc eterna aventură a căutării”, iar coloana sonoră compusă de compozitorul mexican Carlos Chávez pentru acest moment coregrafic potențează esențial acest experiment.

Extaz, realizatîn 1933, esteconsiderat a fi creația cu numărul 37 a Marthei Graham. VirginieMécène, director de programal Companiei „Martha Graham”, a reimaginatversiuneaEkstasiscare va fi prezentată la București, pebazadocumentației solo-ului original, inclusiv a fotografiilor.

Woodland 2

Lamentație – Variațiuni a fost conceput inițial în 2007, pentru a comemora evenimentele tragice din 11 septembrie. Deși era planificat să se interpreteze o singură dată, primirea de către public a fost atât de entuziastă, încât Lamentație – Variațiuni a fost adăugat repertoriului permanent al „Companiei de dans Martha Graham”.  Lucrarea, concepută de JanetEilber, director artistic al companiei, în colaborare cu un grup de coregrafi, debutează cu un film al Marthei Graham de la începutul anilor ‘40. Variațiunile au fost realizate în condiții creative specifice, fiecare coregraf fiind invitat să creeze o schiță coregrafică spontană ca reacție la filmul Marthei Graham. Printre alte condiții impuse pentru realizarea lucrării se numărau 10 ore de repetiții. Muzica este semnată de Gustav Mahler, George Crumbși Frédéric Chopin.

Cursa în labirint a avut premiera în 1947, având-o ca protagonistă pe însăși Martha Graham, care repovestește, din perspectiva Ariadnei, mitul lui Tezeu, cel ce străbate labirintul pentru a se confrunta cu Minotaurul.  Actuala producție a Cursei a fost re-creată după ce decorurile și costumele originale au fost distruse partial de uraganul Sandy. Această versiune, golită de elementele producției clasice, este intens concentrată pe coregrafie.

Ținutul Împădurit este realizat în 2016 de coregraful Pontus Lidberg. „Folosind muzica lui Irving Fine ca punct de plecare, în loc de concept, am auzit structura, precum și o posibilă imagistică: ținutul împădurit, lumina lunii și creaturi hoinare”, își explică Lidberg demersul.

* * *

Inaugurate în anul 2000, de celebra companie de balet Bejart Ballet Lausanne, Întâlnirile JTI  au găzduit dansatori, coregrafi și trupe de balet celebre: Nacho Duato și Compania Nacional De Danza, Joaquin Cortes, Alvin Ailey American Dance Theater, Tango Pasion, Les Ballets de Monte-Carlo, Sylvie Guillem și Russell Maliphant, Gigi Căciuleanu și Baletul Național din Chile, Alonzo King Lines Ballet, Vortice Dance Company, Maria Pagés și Sidi Larbi Cherkaoui, Akram Khan Company, Mats Ek, Ana Laguna, Susanne Linke și Dominique Mercy, în 2017 „Noism”, cea mai importantă companie de dans contemporan din Japonia, iar în 2018 compania de dans „Martha Graham”.

Foto: JTI – facebook

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Turneul SoNoRo Conac ajunge în 2024 la ediția a XII-a, intitulată „L’heure bleue” – un titlu inspirat de acel interval de timp în care finalul de zi se pregătește să facă loc înserării, apoi nopții. „Ora albastră” va fi – din perspectiva SoNoRo – un spațiu de visare și un răstimp în care muzica se materializează, trece dincolo de contururi și prinde viață în mod desăvârșit, în unele dintre cele mai frumoase edificii din țara noastră.