Competiția de scurtmetraje românești de la ANONIMUL – În căutarea echilibrului
https://www.ziarulmetropolis.ro/competitia-de-scurtmetraje-romanesti-de-la-anonimul-in-cautarea-echilibrului/

OPINIE Despre provocările curatoriatului de festival.

Un articol de Ionuţ Mareş|6 august 2021

A 18-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Independent ANONIMUL începe luni la Sfântu Gheorghe, în Delta Dunării. M-am ocupat pentru al cincilea an la rând de selecţia de scurtmetraje, deopotrivă româneşti şi internaţionale – un bun prilej pentru un scurt bilanţ al plăcerilor şi provocărilor unei astfel de sarcini.

Probabil a fost cel mai greu an de când fac selecţia de scurtmetraje la ANONIMUL.  Și asta pentru că au fost circa 80 de filme româneşti înscrise, multe dintre ele bune. Mai multe decât cele 13 pe care le-am ales în final. E îmbucurătoare energia cineaştilor, într-o perioadă în care nu le-a fost deloc ușor.

Primul lucru care contează în realizarea unei selecții este ca filmele să fie bune (evident, după criteriile personale). Să surprindă atât prin stil, cât și prin subiect. Să fie, pe cât posibil, îndrăznețe și proaspete. Să simt că regizorul are într-adevăr ceva de spus și, mai ales, că există, chiar și în formă incipientă, o viziune de autor, o viziune asupra cinema-ului. Dar și că cineastul e dispus să își asume riscuri – prefer un film aparent neîmplinit, dar curajos, unui film doar corect.

După asta, mă gândesc și la publicul de la festival – în fiecare an, stau cât mai mult în mijlocul spectatorilor la proiecțiile cu scurtmetraje, pentru a verifica dacă reacțiile mele inițiale coincid cu ale lor. Dacă publicul simte măcar ceva din ce am simțit și eu.

Asta nu înseamnă că filmele trebuie obligatoriu să placă – un curator trebuie să își asume responsabilitatea de a-i propune publicului o selecție care să îl scoată cât mai mult din confort și de a-i oferi, dacă se poate, unele descoperiri.

Dar îmi place să caut și un echilibru – competiția nu trebuie să fie monotonă, cu multe filme care să semene între ele. E importantă și o anume doză de diversitate. Un echilibru.

Așadar, în competiția de scurtmetraje românești de la ediția a 18-a se regăsesc filme ale unor regizori care anul acesta debutează în lungmetraj – Ruxandra Ghiţescu şi Octav Chelaru, filme semnate de cei doi tineri cineaşti prezenţi la Cannes 2021, Andrei Epure şi Andreea Borţun, sau filme realizate de doi dintre cei mai promiţători studenţi la regie de la UNATC: Alma Buhagiar şi Theodor Ioniţă.

Alina Şerban şi Valeriu Andriuţă, cunoscuţi în primul rând ca actori, revin la ANONIMUL cu câte un nou scurtmetraj ca regizori, iar regizoarea de teatru Ioana Păun debutează în cinema cu un film-surpriză.

Nici comediile, una muzicală, de Alex Pintică, şi alta cu gangsteri, de Andrei Redinciuc, nu puteau lipsi din program, alături de animații realizate de Paul Mureşan și de tânărul colectiv 4INAROOM.

  • CÂNTEC DE LEAGĂN (animaţie) – regia Paul Mureşan

  • DATORIA – regia Andrei Redinciuc

  • DESPRE NOI – regia Ruxandra Ghiţescu

  • EMILIA HOSU ARE HIV – regia Ioana Păun

  • EU SUNT DORIN – regia Valeriu Andriuță

  • EU CONTEZ – regia Alina Șerban

  • INVIZIBILII (animaţie) – regia 4inaroom

  • ÎMPREUNĂ – regia Alma Buhagiar

  • MIHAIL ŞI ACHIM – regia Teodor Ioniţă

  • POATE ÎNTUNERICUL MĂ VA ACOPERI – regia Andrei Epure

  • STATUL PARALEL – regia Octav Chelaru

  • TRECUT DE ORA 8 – regia Alexandru Pintică

  • WHEN NIGHT MEETS DAWN– regia Andreea Borţun

Foto sus: cadru din „When Night Meets Dawn”

27
/03
/14

Gala de deschidere a Festivalului Internaţional de Film Cinepolitica de marți, 8 aprilie, ora 20.00, de la Cinema Studio, aduce în România, în premieră, Diplomatie, în regia lui Volker Schlöndorff. În închidere, pe 13 aprilie, va fi proiectată superproducția regizată de Feng Xiaogang - supranumit „Spielberg al Chinei”, Back to 1942, cu Adrien Brody și Tim Robbins.

25
/03
/14

Noul său film, (pseudo)documentarul „Al doilea joc“, împinge obsesiile cineastului Corneliu Porumboiu spre o zonă extremă, aproape autodistructivă (judecat prin prisma legăturii cu publicul).

24
/03
/14

În anul în care se împlinesc 90 de ani de la naşterea unuia dintre cei mai talentaţi cineaşti ai lumii, Sergei Paradjanov, Festivalul Internaţional de Film Cinepolitica aduce în premieră, la Bucureşti, filmul biografic Paradjanov, propunerea Ucrainei la Oscarul pentru „Cel mai bun film străin”.

24
/03
/14

Cea de-a 10-a ediție a Festivalului Internațional de Film București, cel mai vechi festival competitiv din Capitală destinat exclusiv filmului de lung-metraj, va avea loc în perioada 26 martie – 2 aprilie 2014, la Cinema Studio, NCRR - Studioul Horia Bernea, sala Elvira Popescu și Institutul Cervantes. Programul Festivalului Internaţional de Film Bucureşti.

21
/03
/14

Al doilea joc, filmul experiment al regizorului Corneliu Porumboiu, va intra în cinematografe din 4 aprilie. Pelicula prezintă meciul de fotbal dintre Dinamo şi Steaua din iarna anului 1988, arbitrat de Adrian Porumboiu, tatăl regizorului. Cei doi, tată şi fiu, revăd meciul 25 de ani mai târziu şi îl comentează din faţa televizorului.

21
/03
/14

Două filme-eveniment vor marca deschiderea și închiderea celei de-a 13-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania 2014 (TIFF 2014). Pe 30 mai, gala de deschidere aduce Philomena, de Stephen Frears, iar ]n ultima zi de TIFF, pe 8 iunie, va rula cel mai așteptat film al anului, Boyhood - Ursul de Argint pentru regie la Berlin.

21
/03
/14

Nu sunt premiile BAFTA, Cesar sau Goya, asumate ca modele, însă Premiile Gopo îşi au rostul lor, în ciuda numeroaselor probleme din firava industrie românească de film. Ziarul Metropolis şi-a desemnat favoriţii pentru cea de-a 8-a ediţie a Galei, care va avea loc luni.

20
/03
/14

Pentru cariera sa impresionantă, regizorul și directorul de imagine Nicolae Margineanu va fi omagiat în 2014 cu Premiul Gopo pentru Întreaga Activitate. Alături de el și de Radu Beligan (Premiul pentru Întreaga Carieră), organizatorii Galei Premiilor Gopo vor acorda și un Premiu Special, proiecționistei Elena Ciocan.

19
/03
/14

Tinerii cineaști români vor avea, pentru prima dată, o competiție dedicată lor, la Festivalul Internațional de Film NexT (3-7 aprilie). În prima ediție a Competiției naționale, 14 scurtmetraje românești dintre cele mai bune lansate în ultimul an, selecționate de criticii Irina Trocan și Andrei Rus, vor concura pentru Premiul pentru Cel mai bun film românesc și Premiul Publicului pentru film românesc. Secțiunea este prezentată de HBO România.

17
/03
/14

Cu o distribuţie de staruri cât pentru zece producţii, „The Grand Budapest Hotel”, noul film al americanului Wes Anderson, este o kino-feerie dificil de clasat, dar plăcută ochiului. Un film special, cum rar poate fi văzut pe marile ecrane.