Paul Negoescu: „Film+” este veriga lipsă dintre școala de film şi industria de film din România
https://www.ziarulmetropolis.ro/paul-negoescu-film-este-veriga-lipsa-dintre-scoala-de-film-si-industria-de-film-din-romania/

INTERVIU Am stat de vorbă cu scenaristul şi regizorul Paul Negoescu despre Film+, un „laborator de lucru, sprijin şi mentorat pentru realizatorii de film” pe care îl coordonează şi pe care l-a fondat împreună cu directorul de imagine Ana Drăghici şi cu consultantul în cinematografie Alex Trăilă.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 Iulie 2019

Paul Negoescu a absolvit regia de film la UNATC în 2007 și a regizat mai multe scurtmetraje, care au avut parte de peste 300 de selecții în festivaluri și au câștigat peste 30 de premii. Primul lui lungmetraj, „O lună în Thailanda”, a avut premiera mondială la Festivalul de Film de la Veneția în 2012 și a primit premiul FIPRESCI la Festivalul Internațional de Film de la Sofia. „Două lozuri” (2016), cel de-al doilea lungmetraj al său, un film independent cu micro-buget, a obținut un număr record de încasări pentru un film românesc, fiind de asemenea foarte bine primit de critici și festivaluri. În 2018, Paul Negoescu a lansat cel de-al treilea lungmetraj, „Povestea unui pierde-vară”. El este membru al Academiei Europene de Film, fondator al Festivalului de Film Timishort și lector universitar la catedra de Regie de film de la UNATC.

Creat şi coordonat de Paul Negoescu împreună cu directorul de imagine Ana Drăghici și cu consultantul în cinematografie Alex Trăilă şi ajuns în 2019 la a patra ediţie, Film+ este „un laborator de lucru, îndrumare şi sprijin pentru realizatorii de film” aflaţi la început de drum. „Este veriga lipsă dintre școala de film şi industria de film din România”, spune Paul Negoescu într-un interviu pentru Ziarul Metropolis în care explică rolul şi funcţionarea acestui program.

Ionuţ Mareş: De unde nevoia de a crea Film+ ?

Paul Negoescu: Nevoia n-a fost a noastră, ca organizatori, ci am simțit că există această nevoie în industrie (sau în așa-zisa industrie românească de film). Și asta pentru că e un circuit destul de închis, este foarte greu să pătrunzi în el ca tânăr absolvent sau aspirant de-a face film. Ca să beneficiezi, ca debutant, de fonduri de la CNC (Centrul Naţional al Cinematografiei – n.r.) ai nevoie de un punctaj realizat pe producții anterioare sau să convingi un producător consacrat că meriți o șansă, ceea ce e destul de complicat din moment ce producătorii nu prea se îngrămădesc să aplice pentru finanțări cu regizori fără portofoliu. Așa că Film+ vine și întinde o mână de ajutor acestor regizori, scenariști sau producători sprijinindu-i să-și realizeze primele filme. Este, așa cum am mai spus, veriga lipsă dintre școala de film şi industria de film din România.

Film+ se defineşte ca „program alternativ de susţinere a producţiilor cinematografice independente cu buget redus”. Ce înţelegeţi prin „producţii cinematografice independente cu buget redus”?

Există câteva criterii tehnice care trebuie îndeplinite și ele se găsesc în regulamentul Film+. Mai concret, e nevoie ca bugetul total al filmului să nu depășească un anumit prag, dar în condițiile filmului independent, noțiunea de „buget total” e destul de vagă, pentru că din moment ce majoritatea celor implicați în producția filmului o fac voluntar și neplătiți, un buget total nu poate exista decât pe hârtie. Și atunci e foarte ușor, de fapt, să te încadrezi în acest prag. El există pentru a stabili clar că Film+ se adresează unor proiecte realiste și pentru a limita așteptările pe care participanții le au de la noi.

Cum e peisajul românesc al acestui tip de producţii?

Ca peste tot în lume, odată cu apariția camerelor de filmat digitale, a copiilor de proiecție digitale și a proliferării internetului de mare viteză, s-au înmulțit și producțiile de film low-budget. Să faci film a devenit mult mai accesibil din moment ce acum poți filma la o calitate decentă chiar și cu telefonul mobil, poți monta și distribui imediat, fără intervenția nimănui. Chiar recent am văzut un clip video realizat cap-coadă de o singură persoană și remarcam că acum nici 15 ani ar fi fost necesară o echipă de câteva zeci de persoane ca să realizeze unui asemenea clip, de un lung proces tehnologic, de echipamente de filmare speciale etc. Au început să apară din ce în ce mai multe producții realizate cu echipe restrânse, cu echipamente de filmare mai ușor accesibile și chiar filme realizate de persoane care nu au studii de specialitate.

Cum vă selectaţi proiectele?

Există un apel de proiecte prin care invităm să se înscrie participanți din România, Bulgaria, Serbia și Republica Moldova. În urma acestui apel selectăm proiectele pe care le considerăm cu potențial, apoi invităm la discuții pe realizatorii lor, discuție în urma căreia încercăm să ne dăm seama ce proiect are nevoie mai mare de sprijin, ce participanți sunt mai serioși și mai determinați (pentru că au fost și cazuri în care proiectele nu s-au mai realizat în final), dar și ce proiect am putea spijini la modul realist. Pentru că sunt și situații cu proiecte foarte bune pe care simțim că nu le putem sprijini din diverse motive. Ori este vorba de un proiect foarte dezvoltat, ori investiția financiară necesară ne depășește capacitatea și atunci preferăm să selectăm un proiect pe care simțim că-l putem ajuta. În materie de criterii de selecție nu avem reguli, dar ne ghidăm după un principiu geografic, și anume că încercăm să avem un număr echitabil de proiecte din fiecare țară participantă.

Cum vă alegeţi tutorii?

Avem câțiva tutori cu care colaborăm constant: Tudor Jurgiu la modulul de dezvoltare și Alexandru Radu la modulul de post-producție, asta pe lângă cei implicați inclusiv în organizarea proiectului – Anamaria Antoci, Ana Drăghici, Alex Trăilă și cu mine. Pe lângă cei menționați, invităm tutori în funcție de proiectele selectate și mai invităm personalități din lumea filmului să țină câteva cursuri croite special pe nevoile proiectelor. În anii trecuți au ținut cursuri regizorii români Radu Jude și Corneliu Porumboiu, dar am avut și invitați străini, pe distribuitorii de film Marcin Luczaj de la Film New Europe și Wouter Jansen de la Some Shorts, ultimul fiind și selecționer al festivalului GoShort din Nijmegen.

În ce constă concret sprijinul oferit de Film+?

Cum spuneam mai devreme, a ajuns destul de accesibil să faci film din punct de vedere tehnic, așa că know-how-ul este esențial. Și noi punem accent pe acest lucru, sprijinind proiectele cu consultanță atât pe partea artistică, dar și pe cea tehnică. Dar nu le oferim numai sfaturi, îi sprijinim să-și completeze echipele de filmare în departamentele cheie, le oferim echipamente sau îi ajutăm să găsească echipamentele de filmare, de post-producție, îi ajutăm să găsească soluții de eficientizare a costurilor etc.

În unele cazuri le oferim chiar și un sprijin financiar, nu de nivelul CNC-ului, dar suficient cât să conteze la un film independent. Pentru că la orice filmare există cheltuieli pe care nu prea ai cum să le sari: benzină, catering pentru echipă etc.

Mai detaliat, sprijinul oferit de Film+ se împarte conform celor trei module la care se pot înscrie participanți: la modulul de dezvoltare de proiecte sprijinul constă în primul rând în consultanță pe scenariu, în accesul la acele cursuri de care vorbeam mai devreme în care participanții învață care sunt pașii pe care trebuie să-i urmeze ca să-și finanțeze proiectele și, nu în ultimul rând, în faptul că ajung să fie puși în legătură cu producători de film, posibil interesați de proiectele lor.

La modulul de producție am menționat mai sus destul de detaliat în ce constă sprijinul, iar la modulul de post-producție, dedicat filmelor deja filmate, le oferim binențeles consultanță pe partea de montaj, sunet și grafică, dar și acces la studiouri de postproducție unde își vor putea termina filmele.

Cum vă susţineţi financiar programul?

Dacă la prima ediție am pornit cu o mică susținere financiară de la CNC, la care s-au adăugat sponsorizări în echipamente și logistică din partea unor case de producție de film, am ajuns acum ca la a patra ediție să beneficiem de finanțare din partea programului Media al Europei Creative, de sprijinul AFCN și, binențeles, de cel al CNC. În același timp am extins programul și către țările vecine, cum ar fi Serbia, Bulgaria și Republica Moldova.

Tu eşti scenarist şi regizor, autor de multe filme de scurtmetraj şi de trei lungmetraje. Cât de mult de implici personal în proiecte?

Acum mă implic direct în modulul de dezvoltare, mă întâlnesc cu fiecare participant și discut despre scenariile lor, de cum pot fi îmbunătățite. Nu fac doar eu asta, pentru că nu cred că sfatul unui singur om contează prea mult, mai ales că nu încercăm să ne impunem punctul de vedere, ci doar le oferim participanților mai multe puncte de vedere din care să-și extragă feedback-ul pe care-l consideră necesar. Așa că fac asta împreună cu Tudor Jurgiu sau cu Cristina Bîlea. Și abordăm lucrurile ca la școală, prin discuții lungi cu scenariștii.

Ce se întâmplă după finalizare cu proiectele selectate?

E important de menționat că Film+ nu produce aceste filme și nu deține drepturile patrimoniale, așa că de exploatarea filmelor se ocupă producătorii și regizorii lor (care de multe ori sunt una și aceeași persoană). Noi le oferim consultanță în aceste chestiuni și încercăm să-i promovăm cât mai mult, în special în industria autohtonă. Dar de eventualul succes al acestor filme rămân responsabili autorii lor.

22
/08
/19

Bucharest International Dance Film Festival (BIDFF) unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, care va avea loc între 4 - 8 septembrie, prezintă filme și performance-uri în premieră la București: Midnight Specials - cine(dans)concert cu Karpov not Kasparov, o selecție de filme pentru adolescenți curatoriate de Super! Festivalul de Filme Făcute de Adolescenți,  Emotional Bodies si cele mai bune filme din cadrul FIVER.

22
/08
/19

CRONICĂ DE FILM Nu e o întâmplare că regizorul lui „Poliţist, adjectiv”, unul dintre filmele emblematice ale Noului Cinema Românesc, oferă cel mai neaşteptat lungmetraj al ultimilor ani, care poate aduce o schimbare de direcţie. „La Gomera” este o reconfirmare: Corneliu Porumboiu rămâne cel mai inventiv, surprinzător şi autoreflexiv cineast român.

22
/08
/19

În anii ’80 mureai de frică sau mureai de râs... AREST, cel de-al doilea lungmetraj semnat de Andrei Cohn, va avea premiera în cinematografele din România pe 20 septembrie. Filmul îi are în distribuție pe Alexandru Papadopol și Iulian Postelnicu, alături de András Hatházi, Liviu Pintilieasa, Sorin Cociș și Marian Alexoaia.

21
/08
/19

HISTORY prezintă una dintre cele mai importante perioade ale istoriei României în două filme documentar, ce vor fi difuzate pe 23 august: „Regele care l-a păcălit pe Hitler” de la ora 21:00, și în premieră, „Maria, Inima României”, de la ora 22:00. Producțiile prezintă viața celor mai puternici și iubiți monarhi din țara noastră, Regele Mihai I al României și Regina Maria.

19
/08
/19

Lungmetrajul „Ivana cea Groaznică”, regizat de Ivana Mladenović, a câștigat premiul special al juriului secțiunii Cineasti del Presente din cadrul Festivalului de Film de la Locarno, care s-a încheiat sâmbătă. Premio speciale della giuria CINÉ+ constă într-o campanie de promovare în valoare de 25.000 de franci elvețieni acordați de canalul francez de televiziune pentru lansarea filmului câștigător în cinematografele din Franța.

16
/08
/19

CRONICĂ DE FILM În cel mai nou film al său, „Once Upon in... Hollywood” (2019), Quentin Tarantino e interesat mai puţin să creeze suspans sau să ofere acţiune, şi mai mult să redea cu melancolie ceea ce se presupune a fi sfârşitul unei epoci în cinema-ul american - finalul anilor `60.

16
/08
/19

Din cele peste 1500 de producţii înscrise în cele trei secțiuni competiționale din cadrul Bucharest International Dance Film Festival 2019 au fost selectate 43 de scurtmetraje, din 18 țări de pe întreg mapamondul. Competiția internațională cu secțiunile  - Time Stand Witness, The Road not Taken și Acts of Rebellion -  cuprinde 30 de filme, din 15  țări. Bucharest International Dance Film Festival se va desfasura in perioada 4 - 8 septembrie 2019.

15
/08
/19

Sriitorul Vasile Ernu ("Născut în URSS", "Ultimii eretici ai Imperiului", (2009); "Bandiţii") a văzut aseară ultimul film scris, regizat şi jucat de Casey Affleck  și a scris despre el în această dimineață, pe pagina sa de facebook. Cinefilii care nu se tem de spoilere se pot bucura astfel de un text savuros. Din păcate, "Light of My Life" nu este încă disponibil în cinematografele din România.

15
/08
/19

Raoul Taburin este un geniu al bicicletelor. Poate depista orice defecțiune doar folosindu-și auzul. Puțini ar crede că Raoul ascunde un secret care îl bântuie și pe care a tot încercat să-l împărtășească: în ciuda experienței sale de mecanic, Raoul nu-și poate ține echilibrul pe două roți. SECRETUL LUI RAOUL TABURIN/ RAOUL TABURIN, o poveste fermecătoare despre biciclete și sindromul impostorului, imaginată de scenaristul filmului Amélie, va fi lansat în cinematografele din România pe 23 august.

14
/08
/19

Joi, 15 august, începând cu ora 19.00, are loc avanpremiera celei de-a patra ediții a DokStation Music Documentary Film Festival, la Fabrica Gastropub (Splaiul Unirii, 160). În Avanpremiera ediției a 4-a a DokStation, va fi proiectat, în premieră națională, filmul documentar Sting : A Free Man (2017, regia: Julie Veille), precedat de o selecție muzicală din discografia Sting și The Police. Intrare liberă.

13
/08
/19

Deja aclamat de critici și așteptat de cinefilii din lumea întreagă, cel de-al nouălea film al lui Quentin Tarantino, “Once Upon A Time In Hollywood” / “A fost odată la… Hollywood”, se lansează săptămâna aceasta în cinematografe. Cu o distribuție impresionantă, producția Sony Pictures va avea premiera pe marile ecrane din România vineri, 16 august 2019, și se anunță drept una dintre cele mai “fierbinți” lansări ale verii.

13
/08
/19

"Blondele sunt cele mai potrivite victime. Ele sunt asemeni zăpezii virgine în care ies la iveală urmele însângerate." - Alfred Hitchcock. Se împlinesc, astăzi, 120 de ani de la nașterea cineastului considerat „maestrul suspansului”. 

Page 1 of 24412345...102030...Last »