Competiția de scurtmetraje românești de la ANONIMUL – În căutarea echilibrului
https://www.ziarulmetropolis.ro/competitia-de-scurtmetraje-romanesti-de-la-anonimul-in-cautarea-echilibrului/

OPINIE Despre provocările curatoriatului de festival.

Un articol de Ionuţ Mareş|6 august 2021

A 18-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Independent ANONIMUL începe luni la Sfântu Gheorghe, în Delta Dunării. M-am ocupat pentru al cincilea an la rând de selecţia de scurtmetraje, deopotrivă româneşti şi internaţionale – un bun prilej pentru un scurt bilanţ al plăcerilor şi provocărilor unei astfel de sarcini.

Probabil a fost cel mai greu an de când fac selecţia de scurtmetraje la ANONIMUL.  Și asta pentru că au fost circa 80 de filme româneşti înscrise, multe dintre ele bune. Mai multe decât cele 13 pe care le-am ales în final. E îmbucurătoare energia cineaştilor, într-o perioadă în care nu le-a fost deloc ușor.

Primul lucru care contează în realizarea unei selecții este ca filmele să fie bune (evident, după criteriile personale). Să surprindă atât prin stil, cât și prin subiect. Să fie, pe cât posibil, îndrăznețe și proaspete. Să simt că regizorul are într-adevăr ceva de spus și, mai ales, că există, chiar și în formă incipientă, o viziune de autor, o viziune asupra cinema-ului. Dar și că cineastul e dispus să își asume riscuri – prefer un film aparent neîmplinit, dar curajos, unui film doar corect.

După asta, mă gândesc și la publicul de la festival – în fiecare an, stau cât mai mult în mijlocul spectatorilor la proiecțiile cu scurtmetraje, pentru a verifica dacă reacțiile mele inițiale coincid cu ale lor. Dacă publicul simte măcar ceva din ce am simțit și eu.

Asta nu înseamnă că filmele trebuie obligatoriu să placă – un curator trebuie să își asume responsabilitatea de a-i propune publicului o selecție care să îl scoată cât mai mult din confort și de a-i oferi, dacă se poate, unele descoperiri.

Dar îmi place să caut și un echilibru – competiția nu trebuie să fie monotonă, cu multe filme care să semene între ele. E importantă și o anume doză de diversitate. Un echilibru.

Așadar, în competiția de scurtmetraje românești de la ediția a 18-a se regăsesc filme ale unor regizori care anul acesta debutează în lungmetraj – Ruxandra Ghiţescu şi Octav Chelaru, filme semnate de cei doi tineri cineaşti prezenţi la Cannes 2021, Andrei Epure şi Andreea Borţun, sau filme realizate de doi dintre cei mai promiţători studenţi la regie de la UNATC: Alma Buhagiar şi Theodor Ioniţă.

Alina Şerban şi Valeriu Andriuţă, cunoscuţi în primul rând ca actori, revin la ANONIMUL cu câte un nou scurtmetraj ca regizori, iar regizoarea de teatru Ioana Păun debutează în cinema cu un film-surpriză.

Nici comediile, una muzicală, de Alex Pintică, şi alta cu gangsteri, de Andrei Redinciuc, nu puteau lipsi din program, alături de animații realizate de Paul Mureşan și de tânărul colectiv 4INAROOM.

  • CÂNTEC DE LEAGĂN (animaţie) – regia Paul Mureşan

  • DATORIA – regia Andrei Redinciuc

  • DESPRE NOI – regia Ruxandra Ghiţescu

  • EMILIA HOSU ARE HIV – regia Ioana Păun

  • EU SUNT DORIN – regia Valeriu Andriuță

  • EU CONTEZ – regia Alina Șerban

  • INVIZIBILII (animaţie) – regia 4inaroom

  • ÎMPREUNĂ – regia Alma Buhagiar

  • MIHAIL ŞI ACHIM – regia Teodor Ioniţă

  • POATE ÎNTUNERICUL MĂ VA ACOPERI – regia Andrei Epure

  • STATUL PARALEL – regia Octav Chelaru

  • TRECUT DE ORA 8 – regia Alexandru Pintică

  • WHEN NIGHT MEETS DAWN– regia Andreea Borţun

Foto sus: cadru din „When Night Meets Dawn”

19
/09
/22

Bazat pe cazul real al fostului șef francez al agenției antinarcotice, acuzat în 2017 de contrabandă cu droguri la scară largă, Ancheta unui scandal de stat / Enquête sur un scandale d'etat explorează o captivantă poveste despre corupție la cel mai înalt nivel și chestionează formele de discurs public în contextul traficului de droguri. Filmul lui Thierry de Peretti, cu Roschdy Zem, Pio Marmaï și Vincent Lindon este distribuit în cinematografe din 30 septembrie de Independența Film.

19
/09
/22

Iubirea, sub toate formele ei, este tema ediției cu numărul 17 a Festivalului Internațional de Film de Animație Animest. Între 7 și 16 octombrie, o vom celebra în sălile de cinema din București, urmărind peste 340 de filme sosite din întreaga lume. Printre acestea, 48 de povești cu și despre iubire, vor fi prezentate sub umbrela Animate the Love – temă ilustrată în posterul ediției de artista ucraineană Oksana Kurmaz.

19
/09
/22

Fairytale, cel mai recent film al regizorului Alexander Sokurov, și ultimul din tetralogia inspirată de cele mai controversate personaje politice ale secolului XX, va deschide cea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București. Luni, pe 26 septembrie, în anticiparea debutului oficial al festivalului, pelicula va avea parte de o primă întâlnire cu publicul din România, de la ora 18:30, la Cinemateca Eforie.

15
/09
/22

„Om Câine / Man and Dog”, primul lungmetraj regizat de Ștefan Constantinescu, cu Bogdan Dumitrache și Ofelia Popii în rolurile principale, intră în cinematografe din 16 septembrie, filmul fiind distribuit pe marile ecrane de microMULTILATERAL.

09
/09
/22

Experimente audiovizuale inovatoare care abordează în maniere adesea surprinzătoare problematici relevante pentru lumea contemporană, scurtmetrajele incluse anul acesta în Competiția Internațională BIEFF propun noi perspective asupra stării de echilibru fragil – definitorie pentru momentul istoric pe care îl traversăm.

08
/09
/22

Programat în perioada 7-16 octombrie la Bucureşti, Festivalul Internațional de Film de Animație Animest, singurul eveniment cinematografic din România care califică filme pe lista candidaților eligibili la Oscaruri, şi-a anunţat selecția de titluri din competiția oficială.

06
/09
/22

"Metronom", debutul în lungmetraj de ficțiune al regizorului Alexandru Belc, distins anul acesta la Cannes cu Premiul pentru regie al secțiunii Un Certain Regard, va avea premiera în cinematografe pe 4 noiembrie, prezentat de Strada Film.