Conacul Petre P.  Carp celebrat cu un nou concert SoNoRo Conac
https://www.ziarulmetropolis.ro/conacul-petre-p-carp-celebrat-cu-un-nou-concert-sonoro-conac/

La finalul lunii, pe 30 iulie, ora 19:00, va avea loc un nou concert SoNoRo Conac la Conacul Petre P. Carp de la Țibăneşti. Acesta este cel de-al doilea concert SoNoRo la Țibăneşti, primul având loc acum şapte ani, când conacul fusese recent retrocedat şi se afla într-o stare avansată de degradare.

Un articol de Petre Ivan|26 iulie 2019

Anul acesta, concertul SoNoRo Conac revine pentru a celebra evoluția spectaculoasă a conacului Petre P. Carp, reabilitarea sa și transformarea într-un important centru cultural și meșteșugăresc pentru comunitate şi pentru publicul larg interesat de promovarea patrimoniului cultural.

Programul concertului de la Conacul Petre P. Carp va cuprinde lucrările de  Ludwig van Beethoven, Reinhold Glière, George Enescu și Edward Elgar în interpretarea unor muzicieni consacrați, precum Valentin Șerban, vioară, Răzvan Popovici, violă și Ella Bokor, violoncel.

Intrarea este liberă, pe bază de rezervare la: [email protected] sau 0741.190.470, iar după concert invitații sunt așteptați și la un cocktail.

Ansamblul conacului Petre P. Carp, monument istoric de importanţă naţională cuprinde conacul şi parcul Petre P. Carp, anexele gospodăreşti, mausoleul familiei Carp şi biserica Duminica Tuturor Sfinţilor. Ansamblul este o mărturie unică de coerenţă pentru organizarea socio-culturală din Moldova secolului al XIX-lea.

Clădirea Conacului Petre P. Carp este amplasată în grădina reşedinţei, actualmente parc, şi este concepută încă de la primele faze de construcţie într-o relaţie strânsă cu vecinătatea imediată şi cea a peisajului şi geografiei locului.

Moşia de la Ţibăneşti a aparţinut familiei Carp încă din sec. al XVII-lea când armaşul Carp Lungul o cumpăra de la vistiernicul Enache, în anul 1646.

Conacul Carp a fost construit în jurul anului 1820, de către Ion Carp, având subsol, parter și un etaj. Pivniţa conacului ocupă parţial perimetrul construcţiei şi are o vechime mai mare de 1820 atestată atât de sistemul constructiv folosit, cât şi de materialul pus în operă.

Întors de la studiile din Berlin, Petre P. Carp înfrumusețează domeniul și amenajează un parc în jurul conacului. În 1905, Petre P. Carp adaugă un al doilea etaj peste cele două niveluri existente și o terasă mare. În parcul conacului se află mausoleul familiei Carp, construit în stil neogotic, după planurile inginerului francez Gustave Eiffel. În 1949 domeniul trece în proprietatea statului comunist și abia în 2007 conacul este retrocedat familiei Sturdza în stare avansată de degradare.

Proiectul de arhitectură a început în 2008, într-o casă monument istoric în stadiu de ruină – conacul Petre P. Carp si a mizat pe recuperarea acestei proprietăţi prin modalităţi de reciclare creativă, pe o schimbare de funcţiune, din reşedinţă în centru de studiu pentru meserii tradiţionale şi arhitectură.

Astfel a fost generat proiectul „Batem fierul la conac!”, numele sub care coexistă o şcoală continuă de fierărie adresată în mod gratuit localnicilor din Ţibăneşti (Iaşi), o suită de workshopuri de meşteşuguri tradiţionale şi tehnici experimentale adosate Conacului Carp şi o colecţie de obiecte create în acest context.

Odată cu Centenarul Petre P. Carp ne amintim cu nostalgie de seratele muzicale de la conacul Carp, de colaborarea pe tărâm muzical între pianistele Cella Delavrancea şi Sevastia Carp, care ştiau să transforme locul într-un spaţiu de reverie, să bucure şi să anime viaţa timpului.

Totodată tradiţia fanfarei locale perpetuată până în prezent şi un trecut în care muzica era pretext de întâlnire, sunt motive suficiente pentru ca în anii care vin, conacul Carp şi satul cultural Ţibăneşti să redevină unul dintre locurile de întâlnire predilecte pentru studiul sunetului, pentru muzicieni şi admiratorii lor.

„Cum poate fi folosit un monument istoric degradat?, Cum poate fi reintegrat în viaţa comunităţii?, Cum se rezolvă problema proximităţilor?, Care sunt politicile pentru patrimoniu care se pot desprinde din acest studiu de caz şi care pot fi preluate şi folosite în alte situaţii?, Cum creezi circuite economice stabile?, Cum educi noile generaţii în problematica patrimoniului?, Cum intersectezi satul şi oraşul? iată câteva preocupări ale proiectului de restaurare-regenerare” –  Alexandra Mihailciuc, coordonatoarea Proiectului Cultural “Batem fierul la conac!”

Revenirea grupului Sonoro marchează un moment important din istoria conacului, tranziţia către o stare în care locul poate oferi treptat, spaţii pentru desfăşurarea unor activităţi culturale diverse în atât de interesanta întâlnire între rural şi urban.” declară arhitectul Şerban Sturdza, iniţiatorul Proiectului Cultural “Batem fierul la conac!” şi proprietarul ansamblului.

În cel de-al șaptelea an SoNoRo Conac, ne întoarcem pe urmele primei ediții, moment în care am cântat la Conacul Petre P. Carp din Țibănești. Astăzi, s-a creat o efervescență înfloritoare în jurul conacului, mulțumită celor de la „Batem fierul la conac!” și domeniul a prins viață odată cu seria de ateliere organizate în satul cultural Țibănești. Ne bucurăm să celebrăm acest progres fantastic printr-un concert luminos de muzică clasică și vă invităm să aflați istoria acestui monument istoric, ce a fost integrat în viața comunității, care acum oferă un exemplu pentru alte clădiri de patrimoniu aflate într-o stare tristă, de deteriorare și care au nevoie de noi pentru regenerare.” – Răzvan Popovici, inițiatorul turneului SoNoRo Conac.

Seria de concerte de muzică de cameră SoNoRo Conac va continua până pe 15 septembrie după următorul program:

12 septembrie Muzeul de Istorie Teodor Cincu din Tecuci, jud Galați

15 septembrie Conacul Ion Ghica de la Ghergani, jud Dâmbovița

Programul complet al seriei de concerte și mai multe detalii despre SoNoRo Conac sunt disponibile pe: conac.sonoro.ro

SoNoRo Conac este un proiect inițiat de Asociația Sonoro, cu sprijinul partenerului principal BRD – Groupe Société Générale, cu scopul de a intermedia contexte favorabile salvării unor monumente importante din patrimoniul românesc.

***

Despre SoNoRo Conac În 2013, Asociația Sonoro a pus bazele unui nou proiect – SoNoRo Conac- ce își propune, prin asocierea muzicii cu opere arhitecturale emblematice din România, să sugereze nevoia de respect,  atenție și sprijinire a patrimoniului și a resurselor culturale extraordinare ale României.

SoNoRo Conac a pornit de la ideea de a reda muzicii de cameră spațiul originar, de natură intimă, propice dialogului cultural și ascultării active din partea unui public restrâns. Acest proiect își propune să sensibilizeze opinia publică în ceea ce privește multitudinea clădirilor de patrimoniu reabilitate – clădiri fabuloase, spectaculoase, elegante, care trebuie reintroduse în circuitul cultural.

Foto: SoNoRo Conac – Alexandra Mihailciuc

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.

14
/02
/22

Cu un sunet senzual, amplu și catifelat, ușurință aristocratică în interpretare și grație, Marc Coppey se înscrie în marea tradiție a violonceliștilor francezi. Însoțit de violoncelul său, Goffriller, din 1711, Marc Coppey va fi prezent săptămâna această în România, pentru a susține două concerte, pe scenele filarmonicilor din București și Sibiu.