Concursul George Enescu, la final: Enescu impune și astăzi standardul de calitate în interpretare
https://www.ziarulmetropolis.ro/concursul-george-enescu-la-final-enescu-impune-si-astazi-standardul-de-calitate-in-interpretare/

Ediţia a XVI-a a Concursului Internaţional “George Enescu” a adus la Bucureşti cu 26% mai mulţi concurenţi faţă de anul 2016, într-una dintre cele mai puternice ediţii din istoria de 60 de ani a Concursului. Peste o treime din concurenţii participanţi la fiecare secţiune aveau, la momentul înscrierii, cel puţin un alt premiu internaţional şi aproape jumătate dintre ei concertaseră cu orchestre importante din ţara de origine sau pe scene internaţionale.

Un articol de Petre Ivan|2 octombrie 2018

O creștere importantă a fost înregistrată și în numărul de spectatori care au venit să urmărească reprezentațiile: jumătate din acestea au avut loc cu sala plină. Vânzările de bilete au crescut și ele cu 7% față de ediția anterioară, la fel și participarea publicului în etapele timpurii ale Concursului, care s-au desfășurat la Ateneul Român.

Opt țări (Rusia, Letonia, Italia, Ucraina, Japonia, Estonia, China și Franța) , reprezentate de 10 muzicieni, au concurat în finale, din totalul de 39 prezente în concurs, după etapa de preselecție.

Au avut loc șase recitaluri extraordinare ale membrilor juriului și ale foștilor laureați ai Concursului, trei finale cu orchestra, o gală de deschidere, 23 de recitaluri în semifinală și 50 de recitaluri în etapa a doua a competiției. Un total de 83 de concerte au avut loc pe scena Ateneului Român.

În procesul de evaluare a tinerilor muzicieni au fost înregistrate două situații speciale. Una la secțiunea violoncel, unde juriul, impresionat de calitatea candidaților, a decis ca pentru finală să se califice patru muzicieni, în loc de trei. Cea de-a două, la secțiunea vioară, unde juriul a decis să nu acorde premiul întâi.

“Am avut un concurs intens și de o calitate foarte bună, la toate instrumentele. Este în creștere nivelul celor înscriși în competiție și, de asemenea, numărul lor. Concursul nostru are o specificitate, legată de opera lui Enescu: este o provocare pentru muzicienii mai tineri, atât tehnic, cât și la nivelul expresivității. Este un diferențiator important, în jurul căruia putem continua să construim o competiție puternică și respectată la nivel internațional”, consideră Mihai Constantinescu, directorul Concursului și Festivalului “George Enescu”.

În premieră, în acest an, Concursul a lansat și un proiect-umbrelă, de promovare a muzicii clasice, sub titlul “Ce auzim când ascultăm muzică?”. Acesta a inclus întâlniri-atelier, cu peste 500 de liceeni, o serie de 18 dialoguri video despre ascultarea muzicii clasice și interpretarea acesteia și o aplicație pentru mobil, JuratEnescu, pentru melomanii de orice vârstă, care au dorit să urmărească evoluția concurenților pe întreaga perioadă și să își testeze abilitatea de jurat amator.

120 de persoane s-au înscris în aplicație, dintre care 90 au activat permanent, pe întreaga durată a Concursului.

O altă premieră înregistrată în ediția din acest an au fost trofeele Concursului. Acestea au fost creații originale sub semnătura reputatei artiste ceramiste din România, Daniela Făiniș.

În capitolul noutăților, se înscrie și Studioul Enescu, organizat în foaierul Ateneului, care a transmis în live streaming online, pe toată durata concursului, 45 de interviuri cu muzicieni, concurenți, membri ai juriului și iubitori ai muzicii clasice.

Câștigătorii ediției 2018 a Concursului Internațional “George Enescu”:

La secțiunea violoncel:

Locul I- Marcel Johannes Kits (Estonia), locul al II-lea – Yibai Chen (China), Locul al III-lea -Stanislas Kim (Franța)

La secțiunea vioară:

Locul al II-lea – Vikram Sedona (Italia), locul al III-lea – Giuseppe Gibboni (Italia)

La secțiunea pian:

Locul I – Daria Parkhomenko (Rusia), locul al II-lea – Daumants Liepiņš (Letonia), locul al III-lea Alexander Panfilov (Rusia)

La secțiunea compoziție:

Alexandru-Ștefan Murariu din România- categoria Muzică Simfonică, cu lucrarea intitulată ,,Concert pour clarinette et orchestre”, iar Junghoon Nam, din Coreea de Sud, a fost desemnat câștigător la categoria Muzică de Cameră, cu lucrarea „Scattering for string quartet”.

Foto: Concursul George Enescu – facebook

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Turneul SoNoRo Conac ajunge în 2024 la ediția a XII-a, intitulată „L’heure bleue” – un titlu inspirat de acel interval de timp în care finalul de zi se pregătește să facă loc înserării, apoi nopții. „Ora albastră” va fi – din perspectiva SoNoRo – un spațiu de visare și un răstimp în care muzica se materializează, trece dincolo de contururi și prinde viață în mod desăvârșit, în unele dintre cele mai frumoase edificii din țara noastră.