Conferințele Ateneului Român: George Banu în dialog cu Ion Caramitru. FNT 2017
https://www.ziarulmetropolis.ro/conferintele-ateneului-roman-george-banu-in-dialog-cu-ion-caramitru-fnt-2017/

Un moment special al programului de manifestări culturale oferite publicului în cadrul Festivalului Naţional de Teatru îl va reprezenta dialogul public organizat pe scena Ateneului Român, ce va reuni două personalităţi de prima mărime ale lumii artistice contemporane, doi oameni care trăiesc de mai bine de 50 de ani cu, din şi prin teatru, aducându-şi – fiecare în felul său – contribuţii esenţiale la dezvoltarea artei scenice.

Un articol de Petre Ivan|16 octombrie 2017

Este vorba de eminentul om de cultură George Banu – profesor, teoretician și reputat critic al teatrului european şi de inegalabilul Ion Caramitru – actor, regizor, director al Teatrului Naţional Bucureşti.

Drumurile lor în teatru încep din acelaşi punct: 1964, Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale”, clasa profesor Beate Fredanov. Acesta va fi şi momentul de pornire al istoriilor despre teatrul contemporan ce vor putea fi auzite în Conferinţa George Banu în dialog cu Ion Caramitru, organizată sâmbătă 28 octombrie, ora 18.00 pe scena Ateneului Român.

Va fi o întâlnire – ca un arc peste timp. Vom reface drumul parcurs împreună, dar şi separat, după absolvirea Institutului de artă Teatrală şi Cinematografică, unde am fost colegi. Va fi o trecere în revistă a destinelor noastre teatrale, a descoperirilor, împlinirilor, sau întâmplărilor prin care am trecut, ca artişti şi ca oameni liberi. (Ion Caramitru)

Un moment, teatrului i s-a prezis dispariţia – prezicere azi infirmată – dar am înţeles atunci că, dacă el, ca artă, ar putea să-și piardă impactul, să fie marginalizat, teatralitatea în schimb e cosubstanţială omului, ea îl definește. Shakespeare, continuându-i pe greci și romani, a spus-o constant : „lumea e o scenă” și noi, actorii săi neobosiţi. Pe Scena lumii am încercat să identific fie artiști de geniu, fie politicieni contaminaţi de teatru.

Azi, împreună cu Ion Caramitru, Hamlet-ul exemplar al generaţiei mele, vorbim despre relaţia când ascunsă, când flagrantă între jocul scenic și jocul politic. Ele deseori se confundă și o atestă ironic celebrul dialog al lui Ronald Regan: „Cum poate deveni un actor președintele Americii?”, fu el intrebat. „Cum poate deveni cineva președinte fără a fi actor?”, răspunse Regan ca un veritabil personaj shakespearian. Teatralitatea dincolo de platou poate fi detestată sau admirată, dar ea va fi mereu prezentă pe Scena lumii unde lui Obama i se reproșează că seamănă cu prinţul danez, iar Trump pare a fi descendentul direct al lui Ubu rege. Teatrul ne ajută să citim lumea și oamenii. Scena lumii e o carte a vieţii! (George Banu)

Accesul la Conferinţa George Banu în dialog cu Ion Caramitru se va face pe bază de bilete, care pot fi procurate începând cu data de luni 16 octombrie, de la Casa de bilete a Ateneului Român.

Foto:  George Banu în dialog cu Ion Caramitru. FNT 2017 – fnt.ro

01
/02
/16

Universitatea de Arte din Târgu-Mureș (România) în colaborare cu Centro Diego Fabbri (Italia), centru de studii, cercetare și formare în teatru și limbaj teatral, University of Wolverhampton (Marea Britanie) și Fundacion CajaGranada (Spania) anunță Concursul European de Dramaturgie POP DRAMA, concurs care urmăreşte promovarea dramaturgiei europene și performanța în scrierea unei piese de teatru.

31
/01
/16

Directorul de scenă Victor Ioan Frunză a fost invitatul „Întâlnirilor Yorick”, la Ceainăria Cărturești, în cadrul cărora a susținut o conferință cu tema „De ce Shakespeare azi?” și a vorbit printre altele despre deprofesionalizarea criticii și resurecția extremei stânga.

31
/01
/16

Festivalul de Film We Art Water, primul festival internațional de scurtmetraj care are ca obiectiv atragerea atenției la nivel internațional asupra problemei apei în lume, anunță că perioada de înscriere are loc până pe 26 februarie.

30
/01
/16

O cronică observaţională a unui moment dificil din viaţa unui cuplu, o melodramă având în centru un bătrân şi visele sale, un experiment despre raportul dintre realitate şi cinema şi un dur scurtmetraj de tip „found footage” menit a atrage atenţia asupra violurilor în România – patru filme scurte ale ultimilor ani.

29
/01
/16

Un nou spectacol al Teatrului Naţional din Bucureşti, cu o distribuție remarcabilă, vă dă întâlnire, la Sala Atelier, cu o poveste de dragoste semnată de o autoare olandeză, binecunoscută în ţara ei.

29
/01
/16

Marți, 2 februarie 2016, de la ora 18.00, la Institutul Cultural Român (Aleea Alexandru nr. 38), va avea loc lansarea volumului bilingv De vorbă cu Panait Istrati/Parlando con Panait Istrati (Aracne, Roma 2015) de Elena Dumitru. Lucrarea va fi prezentată de Mara Chiriţescu, fondatoarea Librăriei Pavesiana, Bianca Burța-Cernat, cercetător ştiinţific la Institutul de Istorie şi Teorie Literară „George Călinescu", Mugur Popovici, diplomat, și prof. univ. dr. Cornel Sigmirean.

29
/01
/16

În ianuarie şi februarie, la sala T IMAX de la Cinema City din AFI Palace Cotroceni, trei filme scriu istoria cinematografică a sezonului, pe cel mai mare ecran curbat din ţară: „The Revenant: Legenda lui Hugh Glass”, „The Finest Hours: Furtună extremă” şi „Deadpool”.

29
/01
/16

Ziarul Metropolis vă prezintă cinci povești care să distrugă mitul „omului fără inimă”, „veninos”, „afurisit” și „viclean”, așa cum a rămas el cunoscut în istoria culturii.