Conferinţele Teatrului Naţional: Discursul politic actual
https://www.ziarulmetropolis.ro/conferintele-teatrului-national-discursul-politic-actual/

Profesoara Rodica Zafiu a venit pentru a treia oară la Teatrul Naţional ca să conferenţieze despre “Discursul politic actual”, pe 1 noiembrie.

Un articol de Monica Andrei|11 noiembrie 2015

Directorul artistic al Teatrului Naţional, Ilinca Tomoroveanu a deschis conferinţa după un moment de reculegere, în amintirea victimelor care au murit în clubul Colectiv, amintind: “Conferinţele Teatrului Naţional au început în perioada interbelică, apoi comuniştii le-au anulat. Este cam a IX-a stagiune de când au loc, iar publicul a devenit fidel. Se filmează de fiecare dată, sunt CD-uri şi broşuri la vânzare în teatru cu toate conferinţele care au avut loc”.

Rodica Zafiu este profesor universitar, conducător de doctorate, autor al mai multor studii de lingvistică, cărţi şi dicţionare, editor coordonator al altor studii, manuale şcolare, autor de articole şi recenzii în reviste de specialitate, în volume colective, prefeţe şi comunicări; premiată de Academia Română pentru volumul Naraţiune şi poezie”, a venit pentru a treia oară la Teatrul Naţional ca să conferenţieze despre “Discursul politic actual” .

Cercetarea Rodicăi Zafiu a pornit în urma lecturării unei cărţi scrisă de Elvin T. Simu: „Discursul american anti-intelectual prezidenţial de la G. Washington la G. Bush”. Autorul studiază discursul american ajungând la concluzia că retorica populistă nu are complexitate intelectuală, mesajul adresat publicului larg este colocvial şi apelează la emotivitatea lui. În 25 de ani, profesoara a adunat fraze din mesajele politice, sloganuri, titluri din ziare ca argumente în susţinerea calităţilor şi defectelor discursului politic în România.

La începutul conferinţei, Rodica Zafiu a explicat de ce a ales tema „Discursul politic actual” : este omniprezent în spaţiul public românesc, preluat şi dezvoltat de presă, mai ales de televiziune, amplificat de Internet, invadând oraşul prin sloganuri şi afişe electorale. Este o realitate contemporană de care nu putem să nu ţinem cont, în primul rând, pentru că influenţează profund, prin deciziile către care conduce, viaţa tuturor. Din păcate, dezbaterea politică, forma cea mai familiară de retorică şi o necesitate absolută a democraţiei, riscă tot mai mult să fie percepută negativ, să fie privită cu neîncredere de publicul larg: ca simplă vorbărie, dacă nu chiar ca discurs inevitabil mincinos.

Democratizarea şi circulaţia informaţiei au transformat pretutindeni discursul politic, făcându-l tot mai accesibil, concret, polemic şi emoţional. În spaţiul românesc, aceste trăsături au fost iniţial valorizate pozitiv, pentru că diferenţiau limbajul politic democratic de vechea limbă de lemn, dominantă timp de decenii, până în 1989. Calităţile se transformă însă uşor, prin exces, în defecte: limbajul politicii actuale, obsedat de plierea pe aşteptările destinatarului şi adesea lipsit de standarde intelectuale proprii, ajunge să fie rudimentar, simplificator, clişeizat, lipsit de idei şi ideologii, violent, iraţional, contradictoriu.

Politica de vorbe

În timpul conferinţei, Rodica Zafiu a examinat şi exemplificat unele dintre principalele defecte retorice şi stilistice ale discursului politic românesc din ultimii 25 de ani. Subiectul a fost marcat de un râs amar pentru publicul aflat în sală, care a aflat despre cum acesta şi-a pierdut eleganţa limbajului, devenind o activitate de vorbe goale. Prin 1990 funcţiona mult limba de lemn, astăzi se spun vorbe goale şi se ajunge la contradicţie lasă senzaţia tuturor că e un discurs care nu angajează ceva şi dispare uşor”.

Ca argument în dezbatere, doamna profesor universitar a adus exemple despre cum se vehiculau cuvinte ale puterii, prezentate pe un ecran. În timp ce o tabără politică pomenea despre: linişte”, „consens”, „emanaţie”, „destabilizare”, „legionar”, ”miting”, în timp ce alta din opoziţie, amintea des de „schimbare”, „nomenclatură”.

În timpul conferinţei, a spus de ce s-a ferit să folosească cuvântul manipulare”, amintind cum românul acuză foarte uşor chiar şi atunci când nu are dovezi. „<<Toţi fură… >> sintagmă destul de răspândită în toată presa românească cu tendinţa de exemplificare extremă din gândirea clişeistică asociată cu emanaţia şi acuzaţia”.

„Cetăţeanul român consideră politica minciună”, a subliniat doamna conferenţiar, deoarece limbajul politicii actuale, obsedat de plierea pe aşteptările destinatarului şi adesea lipsit de standarde intelectuale proprii, ajunge să fie rudimentar, simplificator, clişeizat, lipsit de idei şi ideologii, violent, iraţional, contradictoriu”. Calităţile se transformă prin exces, în defecte. Din acest motiv, oamenii nu cred ceea ce li se spune în campaniile electorale.

“În politică nu există cuvântul de onoare – adaugă în continuare doamna lingvist – se găsesc scuze, se schimbă puncte de vedere, afimaţiile sunt polemice. În limbajul politic actual, se rostesc vorbe la mânie cu sens figurat, sunt lansate insulte. Cei care s-au atacat se aliază uşor chiar de a doua zi, ca şi cum nimic nu s-a întâmplat. Numănui nu-i pasă că şi-a pierdut onoarea. Compromisul e puternic.Viciul de substanţă e un tip de vorbă ce nu angajează, dispare uşor. Numai în mediul universitar dacă ţi-ai pierdut onoarea, mai ales dacă ai plagiat, se întâmplă pentru totdeauna.

Discursul politic bun trebuie să fie persuasiv, argumentat, polemic, bazat pe ideologie. În România, politica de vorbe antrenează un discurs cu un limbaj bazat pe aluzie, automatisme, clişee şi ambiguitate. Modul cum se face e pe muchie de cuţit, cu accent pe pitoresc, vulgarizare şi emoţie. Riscul e că, uneori există voci care spun ceva serios, dar mesajul lor se pierde.

Există un fel de violenţă a presei dezvoltată pe discursul politic. Mediat de presă, mesajul este distorsionat, exagerat se transmite formula scandaloasă. Dă exemplu din „Talk Show-ri”, televizate, unde moderatorul e un fel de aţâţator. Politicienii se lasă insultaţi acceptă situaţii penibile”.

Într-o emisiune de televiziune despre Un program varză…”: „Eu pot să vă spun că programul dumneavoastră este varză în momentul acesta, eu pot să vă spun că aveţi un program varză.” (RTP. 30.10.2008)

Aminteşte despre ziarele optează pentru titluri exagerate de genul: 24 de ani spulberaţi în 24 de ore” sau DNA şi ANAF au devenit instituţii de forţă ale statului român” sau „Acuzaţii grave, nesusţinute de vreo dovadă, împotriva presei şi a altor instituţii de forţă ale statului.” (aktual24.ro) etc.

Unul dintre defectele clasei politice sesizat de către doamna lingvist „…e lipsa de consecvenţă şi consistenţă în mesaje şi acţiuni, iar în campaniile electorale unde limbajul discursului politic este colocvial şi cu termeni argotici: „Ţi-a luat banii. Tu i-ai funcţia”; “Mai mult suflet mai puţină politică” sau „Vreţi să trăiţi omeneşte şi să scăpaţi de coşmar? Atunci votaţi în fruntea Ţării o mână de fier şi o inimă de aur” sau „William Brânză Preşedinte. Să le spargem gaşca”.

În mesajele lor, politicienii îl târăsc şi pe Dumnezeu ca aliat, ca să convingă, să atragă electoratul, întărind afirmaţia prin faptul că, politicienii vorbesc despre clasa politică excluzându-se, aducând exemplul unui titlu de articol: <<Vom reda România românilor>>. (VIP)

În continuare a dat exemple de sintagme ce amintesc de istoria politică de la noi, pe care oricine le recunoaşte: Măi Dragă”, „Sinergia faptelor”, „Iarna nu-i ca vara”, „Năstase patru clase”,, „Almanahe”, „Mătuşa Tamara” etc.

În ultima parte a conferinţei, Rodica Zafiu a amintit că site-ul Parlamentului conservă toate discursurile politice şi multe dintre ele atrag atenţia prin ridicolul lor, arătând cum diverse pamflete jurnalistice au fost titlurile moţiunilor de cenzură: Opriţi genocidul social”. (2009) sau „Guvernul PDL-PSD a hotărât: decât muncă fără rost, mai bine puţin şi prost”. (2009)

Conferinţa susţinută şi argumentată de către doamna lingvist s-a încheiat cu discuţiile publicului.

INFO

La Teatrul Naţional, conferinţele au loc din două în două săptămâni. Următoarea va fi duminică, 15 noiembrie 2015, de la ora 11.00, la Sala ATELIER, ce va fi susţinută de Ion Christian Chiricuță şi Adrian Buga, dedicată memoriei lui Ion Chiricuță (1918, Bârlad – 1988, Cluj), colecționar de artă, medic oncolog, director al Institutului Oncologic din Cluj şi are tema: Arta Chirurgului – Chirurgia artei”.

Colecția Ion Chiricuță conține un număr remarcabil de tablouri semnate de celebri pictori români (printre care Theodor Pallady, Gheorghe Petrașcu, Iosif Iser, Nicolae Tonitza, Dumitru Ghiață, Alexandru Ciucurencu, Corneliu Baba, Ion Țuculescu, Marcel Chirnoagă, Vasile Grigore ș.a.), dar și lucrări după cunoscuți pictori europeni, ale căror originale pot fi admirate în marile muzee ale lumii.



28
/07
/16

O nouă ediţie a evenimentului "Noaptea cărţilor deschise" are loc, vineri, 29 iulie, între orele 20:00 şi 23:00, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu, oferind cititorilor reduceri semnificative de 20% la toate cărţile din librărie.

27
/07
/16

Cehia, Bulgaria, Lituania sau Letonia sunt ţările europene cu cele mai multe biblioteci raportate la numărul de locuitori, în timp ce pe ultimele locuri ale acestui top se află ţări ca Olanda, Grecia şi Portugalia, unde există doar o jumătate de bibliotecă la 10.000 de persoane.

25
/07
/16

Un teatru vechi de 100 de ani din Buenos Aires a fost transformat într-o librărie mai spectaculoasă ca un muzeu. “Eu mi-am imaginat întotdeauna Paradisul sub forma unei biblioteci, alte persoane consideră ca ar fi o grădină, alţii şi-l pot închipui ca un palat, eu l-am imaginat întotdeauna ca o bibliotecă şi aici mă aflam eu…” – Jorge Luis Borges.

20
/07
/16

A apărut, în acest an, la Editura Art, cartea “Vremurile bune de altădată” (selecție și traducere din limba cehă de Jean Grosu), în seria de autor “Bohumil Hrabal”.

19
/07
/16

„Nu talentul le lipseşte românilor, ci caracterul.” - Norman Manea. Unul dintre cei mai cunoscuți și apreciați scriitori români, împlineşte, astăzi, 80 de ani!

19
/07
/16

Romanul Donbas este povestea adevărată a unui evadat român din lagărul sovietic: Jacques Săndulescu, ce avea să devină Big Jacques în America, adică boxer profesionist, actor și proprietar al unui bar de jazz din New York, e luat de pe stradă într-o bună zi și dus în lagărul sovietic de la Donbas. După doi ani și jumătate de chin, reușește o evadare spectaculoasă.

18
/07
/16

„Toată lumina pe care nu o putem vedea“, de Anthony Doerr, Editura Humanitas Fiction, 2016, Premiul Pulitzer de anul trecut, este una dintre marile cărți ale timpului nostru. În New York Times Book Review stă scris: “Lumina din titlu este legată de ceea ce auzise Werner într-o emisiune radiofonică de la sfârșitul anilor ’30: creierul uman are capacitatea de a crea lumină în întuneric.”

10
/07
/16

CRONICĂ DE CARTE Alexandru Solomon nu este doar unul din cei câţiva autori importanţi de filme de nonficţiune din România şi coordonatorul unui festival de gen (One World). Dar este şi un foarte interesant comentator al ideilor despre cinema, aşa cum o dovedeşte pasionanta sa carte „Reprezentări ale memoriei în filmul documentar”.

08
/07
/16

Într-o zi de 8 iulie se năşteau poetul, dramaturgul și prozatorul francez Jean de La Fontaine, cunoscut în istoria literaturii îndeosebi pentru fabulele sale, actriţa americană Anjelica Huston şi scriitorul român Şerban Foarţă.

05
/07
/16

Puritate, cel mai recent roman al lui Jonathan Franzen, a apărut în colecția „Biblioteca Polirom” , în traducerea Iuliei Gorzo. Jonathan Franzen este autorul bestsellerului Corecţii. „Franzen a creat o instalaţie de secol XXI, extrem de captivantă şi de provocatoare, inspirată de capodopera lui Charles Dickens, Marile speranţe…” (Booklist)

05
/07
/16

Scriitorul român Mircea Cărtărescu, cu romanul "Orbitor. Corpul", se numără printre finaliștii celei de-a treia ediții a Premio Strega Europeo. Premio Strega — cel mai prestigios premiu literar italian are o vechime de aproape 70 de ani şi a fost decernat unor scriitori precum Alberto Moravia, Massimo Bontempelli, Elsa Morante, Dino Buzzati, Umberto Eco sau Claudio Magris.

01
/07
/16

Matei Vișniec este laureatul din acest an al Premiului Jean Monnet, oferit de Festivalul „Littératures Européennes” din Cognac, Franța, pentru romanul Negustorul de începuturi de roman, apărut la Editura Cartea Românească, în anul 2013, dar și în ediție de buzunar, în colecția Top 10+ a Editurii Polirom, în anul 2014.

29
/06
/16

“(…) Acest debut ar trebui notat de critică în carneţelul de bal. E un mare talent.” - Florin Iaru. In această seară, de la ora 18:30, iubitorii de carte sunt invitaţi la Librăria Cărtureşti – Grădina Verona (Str. Arthur Verona 13-15) din Bucureşti, la lansarea volumului de debut Cazemata, semnat de Tudor Ganea şi apărut la Editura Polirom, în colecţia „Ego. Proză”. Invitaţi, alături de autor: Florin Iaru şi Marius Chivu

26
/06
/16

Luni, 27 iunie, ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu, va avea loc o întâlnire cu Aurora Liiceanu, prilejuită de apariția celui mai recent volum al său la Editura Polirom: „Ea şi El. Biografia unei relaţii”. Alături de autoare, vor fi prezente Virginia Costeschi, Alina Purcaru, Eli Bădică.