Coproducția „Oameni singuratici”, un nou proiect pe scena Teatrului³
https://www.ziarulmetropolis.ro/coproductia-oameni-singuratici-un-nou-proiect-pe-scena-teatrului%c2%b3/

Pe 15 mai, de la ora 19:00, la Teatru³, va avea loc premiera spectacolului „Oameni singuratici”, un proiect al Teatrului Naţional Iaşi, realizat în coproducţie cu FaPt – Fabrica de Artă şi Producţie Teatrală şi Centrul Cultural German Iaşi / Deutsches Kulturzentrum Iaşi; o adaptare după piesa omonimă a lui Gerhart Hauptmann (laureat al Premiului Nobel pentru Literatură), tradusă de Paul B. Marian, montată pe scena ieşeană de Florin Caracala.

Un articol de Petre Ivan|12 mai 2022

Regizorul semnează atât scenografia, cât și universul sonor al spectacolului. Andrei Cozlac a creat video design-ul producției, coregrafa Alice Veliche a asigurat mișcarea scenică, iar Cezar Ichim, pregătirea muzicală. Asistent regie: Marian Alexandru Chiculiță. Din distribuție fac parte actori ai Naționalului ieșean, studenți și absolvenți ai Facultății de Teatru din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași: Marian Stavarachi, Mălina Lazăr, Tatiana Ionesi, Daniel Busuioc, Răzvan Conțu, Andreea Boboc, Marian Alexandru Chiculiță.

Spectacolul lui Florin Caracala vorbește, așa cum el însuși a mărturisit,

„despre multiplele realități ale fiecăruia dintre noi.
Despre felul în care realitatea fiecăruia dintre noi se ciocnește cu realitatea celuilalt.
Și despre felul în care ne putem pierde pe noi înșine.
Până în punctul în care apare dubiul.
Asupra nouă înșine.
Istoria pe care o trăim în aceste momente aruncă în noi înșine un ochi introspectiv
Ce ne obligă să înlăturăm dubiile.
Să ne asumăm singurătatea și,
În singurătate,
Să căutăm să ne-o petrecem împreună.”

Carmen Grădeanu, Președinte FaPt – Fabrica de Artă și Producție Teatrală:

„Proiectul început în 2021, odată cu realizarea spectacolului Libertate la Bremen, urmează structura unui diptic teatral, constituit din două spectacole, în regia lui Florin Caracala, diferite, de sine stătătoare, care pot fi vizionate separat. Lupta pentru un ideal și consecvența față de propria ființă, privite din perspective diferite, cea a personajului feminin central în Libertate la Bremen și cea a personajului masculin din Oameni singuratici, este liantul care leagă cele două spectacole.

Ar părea paradoxal să vorbim astăzi despre singurătate, ca maladie globală, în era tehnologiei, a comunicării instante și a conectivității. Cu toate acestea, singurătatea este o problemă majoră a secolului nostru, denumit și Secolul singurătății, care afectează milioane de oameni în întreaga lume.

România este una dintre țările cu cel mai ridicat nivel de singurătate din Europa. Nivelul de singurătate este foarte ridicat la toate grupele de vârstă. În ultimii ani, alt vârf a fost atins în grupa de vârstă de peste 40 de ani. Indicatorii de singurătate sunt diverși: nivelul scăzut de empatie și compasiune, aversiunea generațională față de intimitate, lipsa conexiunilor umane reale pe social media, relațiile superficiale în detrimentul celor profunde, individualismul și egoismul, stilul relaţional deficitar în familie sau cuplu, etc.

De o izbitoare actualitate tematică socio-psihologică, spectacolul Oameni singuratici, în regia lui Florin Caracala, după piesa cu același titlu de Gerhart Hauptmann, vă propune o reflecție pe marginea unei drame familiale, a rutinei domestice, amăgitoare și sterilă, a diferențelor intelectuale, a neînțelegerii și înstrăinării reciproce.”

Despre colaborarea bine închegată și de lungă durată cu instituția ieșeană de teatru, Alexander Rubel, directorul Centrului Cultural German Iași, declară:

„Centrul Cultural German și Teatrul Național „Vasile Alesandri” Iași se bucură de o colaborare îndelungată, dovadă stând spectacolele de teatru captivante, realizate împreună în ultimii ani și care au prezentat o serie de autori germani moderni, inclusiv clasici moderni, ca cel de față, laureat al Premiului Nobel, Gerhart Hauptmann.

Cooperarea teatrală româno – germană este dezvoltată și prin prezența la Iași a unor regizori germani (precum Tilman Hecker, cu o adaptare după lucrările Mașina se oprește de E. M. Forster și Apocalipsa de D.H. Lawrence). De asemenea, merită amintite și coproducțiile Ținuturile joase după un text de Herta Müller, în regia Mihaelei Panaite sau Libertate la Bremen după R.M. Fassbinder (cunoscut nu doar ca dramaturg, dar mai ales ca regizor de teatru și film), în regia lui Florin Caracala.

Centrul Cultural German se bucură să continue colaborarea cu Teatrul Național „Vasile Alesandri”, o instituție culturală atât de remarcabilă pentru orașul Iași, cu atât mai mult cu cât peisajul teatral german modern are încă multe piese și dramaturgi interesanți de oferit!”

Coproducția a fost realizată în cadrul proiectului „UnderAct – Program de rezidențe și mobilitate artistică”, finanțat de Primăria Municipiului Iași, prin Programul Anual de Finanțare Nerambursabilă destinat proiectelor culturale propuse de organizațiile nonguvernamentale din municipiul Iași.

Următoarele reprezentații sunt programate pe 16 și 17 mai. Biletele se pot procura de la Agenția Teatrală (rezervări la telefon 0232 255999) sau online, de pe teatrulnationaliasi.ro, entertix.ro, myticket.ro.

28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Scriitorul francez Édouard Louis, autor al cărții „Cine l-a ucis pe tata?”, a fost spectator al producției cu același nume, pusă în scenă de Andrei Măjeri la Teatrul Metropolis, în seara de vineri, 23 februarie 2024. În urma vizionării, publicul și oamenii de teatru prezenți în sală s-au bucurat de o conferință cu acesta, moderată de Mihaela Michailov, autoarea dramatizării.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.