Coproducția „Oameni singuratici”, un nou proiect pe scena Teatrului³
https://www.ziarulmetropolis.ro/coproductia-oameni-singuratici-un-nou-proiect-pe-scena-teatrului%c2%b3/

Pe 15 mai, de la ora 19:00, la Teatru³, va avea loc premiera spectacolului „Oameni singuratici”, un proiect al Teatrului Naţional Iaşi, realizat în coproducţie cu FaPt – Fabrica de Artă şi Producţie Teatrală şi Centrul Cultural German Iaşi / Deutsches Kulturzentrum Iaşi; o adaptare după piesa omonimă a lui Gerhart Hauptmann (laureat al Premiului Nobel pentru Literatură), tradusă de Paul B. Marian, montată pe scena ieşeană de Florin Caracala.

Un articol de Petre Ivan|12 mai 2022

Regizorul semnează atât scenografia, cât și universul sonor al spectacolului. Andrei Cozlac a creat video design-ul producției, coregrafa Alice Veliche a asigurat mișcarea scenică, iar Cezar Ichim, pregătirea muzicală. Asistent regie: Marian Alexandru Chiculiță. Din distribuție fac parte actori ai Naționalului ieșean, studenți și absolvenți ai Facultății de Teatru din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași: Marian Stavarachi, Mălina Lazăr, Tatiana Ionesi, Daniel Busuioc, Răzvan Conțu, Andreea Boboc, Marian Alexandru Chiculiță.

Spectacolul lui Florin Caracala vorbește, așa cum el însuși a mărturisit,

„despre multiplele realități ale fiecăruia dintre noi.
Despre felul în care realitatea fiecăruia dintre noi se ciocnește cu realitatea celuilalt.
Și despre felul în care ne putem pierde pe noi înșine.
Până în punctul în care apare dubiul.
Asupra nouă înșine.
Istoria pe care o trăim în aceste momente aruncă în noi înșine un ochi introspectiv
Ce ne obligă să înlăturăm dubiile.
Să ne asumăm singurătatea și,
În singurătate,
Să căutăm să ne-o petrecem împreună.”

Carmen Grădeanu, Președinte FaPt – Fabrica de Artă și Producție Teatrală:

„Proiectul început în 2021, odată cu realizarea spectacolului Libertate la Bremen, urmează structura unui diptic teatral, constituit din două spectacole, în regia lui Florin Caracala, diferite, de sine stătătoare, care pot fi vizionate separat. Lupta pentru un ideal și consecvența față de propria ființă, privite din perspective diferite, cea a personajului feminin central în Libertate la Bremen și cea a personajului masculin din Oameni singuratici, este liantul care leagă cele două spectacole.

Ar părea paradoxal să vorbim astăzi despre singurătate, ca maladie globală, în era tehnologiei, a comunicării instante și a conectivității. Cu toate acestea, singurătatea este o problemă majoră a secolului nostru, denumit și Secolul singurătății, care afectează milioane de oameni în întreaga lume.

România este una dintre țările cu cel mai ridicat nivel de singurătate din Europa. Nivelul de singurătate este foarte ridicat la toate grupele de vârstă. În ultimii ani, alt vârf a fost atins în grupa de vârstă de peste 40 de ani. Indicatorii de singurătate sunt diverși: nivelul scăzut de empatie și compasiune, aversiunea generațională față de intimitate, lipsa conexiunilor umane reale pe social media, relațiile superficiale în detrimentul celor profunde, individualismul și egoismul, stilul relaţional deficitar în familie sau cuplu, etc.

De o izbitoare actualitate tematică socio-psihologică, spectacolul Oameni singuratici, în regia lui Florin Caracala, după piesa cu același titlu de Gerhart Hauptmann, vă propune o reflecție pe marginea unei drame familiale, a rutinei domestice, amăgitoare și sterilă, a diferențelor intelectuale, a neînțelegerii și înstrăinării reciproce.”

Despre colaborarea bine închegată și de lungă durată cu instituția ieșeană de teatru, Alexander Rubel, directorul Centrului Cultural German Iași, declară:

„Centrul Cultural German și Teatrul Național „Vasile Alesandri” Iași se bucură de o colaborare îndelungată, dovadă stând spectacolele de teatru captivante, realizate împreună în ultimii ani și care au prezentat o serie de autori germani moderni, inclusiv clasici moderni, ca cel de față, laureat al Premiului Nobel, Gerhart Hauptmann.

Cooperarea teatrală româno – germană este dezvoltată și prin prezența la Iași a unor regizori germani (precum Tilman Hecker, cu o adaptare după lucrările Mașina se oprește de E. M. Forster și Apocalipsa de D.H. Lawrence). De asemenea, merită amintite și coproducțiile Ținuturile joase după un text de Herta Müller, în regia Mihaelei Panaite sau Libertate la Bremen după R.M. Fassbinder (cunoscut nu doar ca dramaturg, dar mai ales ca regizor de teatru și film), în regia lui Florin Caracala.

Centrul Cultural German se bucură să continue colaborarea cu Teatrul Național „Vasile Alesandri”, o instituție culturală atât de remarcabilă pentru orașul Iași, cu atât mai mult cu cât peisajul teatral german modern are încă multe piese și dramaturgi interesanți de oferit!”

Coproducția a fost realizată în cadrul proiectului „UnderAct – Program de rezidențe și mobilitate artistică”, finanțat de Primăria Municipiului Iași, prin Programul Anual de Finanțare Nerambursabilă destinat proiectelor culturale propuse de organizațiile nonguvernamentale din municipiul Iași.

Următoarele reprezentații sunt programate pe 16 și 17 mai. Biletele se pot procura de la Agenția Teatrală (rezervări la telefon 0232 255999) sau online, de pe teatrulnationaliasi.ro, entertix.ro, myticket.ro.

30
/04
/24

Violoncelistul de talie internațională Andrei Ioniță va cânta la Iași în cadrul seriei concertelor organizate de Fundația Culturală Gaudium Animae. Recitalul va avea loc joi, 9 mai 2024, ora 19.00, în sala Henri Coandă de la Palatul Culturii Iași.

30
/04
/24

Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București, prin Departamentul de Cercetare, Dezvoltare, Inovare, și Centrul de Teatru Educațional Replika desfășoarpă, în perioada 27 mai-1 iunie 2024, evenimentul care încheie proiectul european TabThePAST. Taboo History. Fill the Past to Sense the Present (Istoria Tabu. Umple golurile din trecut pentru a percepe prezentul).

30
/04
/24

Luni, pe 29 aprilie, la Teatrului Național ,,I. L. Caragiale’’ din București, a avut loc cea de-a 18-a ediție a Galei Premiilor Gopo, în cadrul căreia au fost celebrate performanțele înregistrate de cinematografia română în ultimii ani.

30
/04
/24

În pofida starturilor false, primăvara pare a se fi împământenit. Asta mai ales dacă te iei după lumina care se filtrează printre copaci. Pare greu de crezut, iar oamenii de la meteo sunt fiecare un soi de Cassandra care a tot strigat „lup” până a rămas fără voce. Dar e suficient să tragem adânc aer în plămâni și, printre moleculele de îndoială își va face loc și aerul proaspăt. În întâmpinarea căldurii, acum că am trecut de cea mai crudă dintre luni, Vanner Collective invită publicul la trei spectacole dezghețate.

29
/04
/24

După „MANual”, spectacolul care a umplut sala la fiecare reprezentație de la Centrul Național al Dansului București (CNDB), Sergiu Diță, un coregraf în plină ascensiune, revine cu o nouă premieră. Publicul este invitat la „Memetics”, un spectacol de dans contemporan inspirat din cultura digitală, în 11 și 12 mai. Un spectacol care va ajunge viral, însă nu pe Internet, ci pe scenă.

29
/04
/24

Tuturor ne place să călătorim. În locuri exotice, în orașe aglomerate, la capătul lumii sau la doi pași de casă. Dar există și locuri unde poți călători în timp. Iar Râșnov este locul ideal pentru o astfel de experiență.

29
/04
/24

Romanul „Părinți” al Dianei Bădica este romanul unei generații. Este acel moment din proza noastră contemporană în care simți respirația unei scriitoare cu totul speciale, care reușește să surprindă suflul și sufletul unei generații în care s-au întâlnit și s-au ciocnit toate tranzițiile ultimelor decenii.

29
/04
/24

Timp de 12 zile, în perioada 17 mai – 9 iunie, copiii sunt așteptați, alături de părinții lor, la cea de-a opta ediție a Festivalului Opera Copiilor, unde vor fi întâmpinați cu surprize și activități distractive, desfășurate în locurile binecunoscute, dar și în spații recente deschise publicului.

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.