Coproducția „Oameni singuratici”, un nou proiect pe scena Teatrului³
https://www.ziarulmetropolis.ro/coproductia-oameni-singuratici-un-nou-proiect-pe-scena-teatrului%c2%b3/

Pe 15 mai, de la ora 19:00, la Teatru³, va avea loc premiera spectacolului „Oameni singuratici”, un proiect al Teatrului Naţional Iaşi, realizat în coproducţie cu FaPt – Fabrica de Artă şi Producţie Teatrală şi Centrul Cultural German Iaşi / Deutsches Kulturzentrum Iaşi; o adaptare după piesa omonimă a lui Gerhart Hauptmann (laureat al Premiului Nobel pentru Literatură), tradusă de Paul B. Marian, montată pe scena ieşeană de Florin Caracala.

Un articol de Petre Ivan|12 mai 2022

Regizorul semnează atât scenografia, cât și universul sonor al spectacolului. Andrei Cozlac a creat video design-ul producției, coregrafa Alice Veliche a asigurat mișcarea scenică, iar Cezar Ichim, pregătirea muzicală. Asistent regie: Marian Alexandru Chiculiță. Din distribuție fac parte actori ai Naționalului ieșean, studenți și absolvenți ai Facultății de Teatru din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași: Marian Stavarachi, Mălina Lazăr, Tatiana Ionesi, Daniel Busuioc, Răzvan Conțu, Andreea Boboc, Marian Alexandru Chiculiță.

Spectacolul lui Florin Caracala vorbește, așa cum el însuși a mărturisit,

„despre multiplele realități ale fiecăruia dintre noi.
Despre felul în care realitatea fiecăruia dintre noi se ciocnește cu realitatea celuilalt.
Și despre felul în care ne putem pierde pe noi înșine.
Până în punctul în care apare dubiul.
Asupra nouă înșine.
Istoria pe care o trăim în aceste momente aruncă în noi înșine un ochi introspectiv
Ce ne obligă să înlăturăm dubiile.
Să ne asumăm singurătatea și,
În singurătate,
Să căutăm să ne-o petrecem împreună.”

Carmen Grădeanu, Președinte FaPt – Fabrica de Artă și Producție Teatrală:

„Proiectul început în 2021, odată cu realizarea spectacolului Libertate la Bremen, urmează structura unui diptic teatral, constituit din două spectacole, în regia lui Florin Caracala, diferite, de sine stătătoare, care pot fi vizionate separat. Lupta pentru un ideal și consecvența față de propria ființă, privite din perspective diferite, cea a personajului feminin central în Libertate la Bremen și cea a personajului masculin din Oameni singuratici, este liantul care leagă cele două spectacole.

Ar părea paradoxal să vorbim astăzi despre singurătate, ca maladie globală, în era tehnologiei, a comunicării instante și a conectivității. Cu toate acestea, singurătatea este o problemă majoră a secolului nostru, denumit și Secolul singurătății, care afectează milioane de oameni în întreaga lume.

România este una dintre țările cu cel mai ridicat nivel de singurătate din Europa. Nivelul de singurătate este foarte ridicat la toate grupele de vârstă. În ultimii ani, alt vârf a fost atins în grupa de vârstă de peste 40 de ani. Indicatorii de singurătate sunt diverși: nivelul scăzut de empatie și compasiune, aversiunea generațională față de intimitate, lipsa conexiunilor umane reale pe social media, relațiile superficiale în detrimentul celor profunde, individualismul și egoismul, stilul relaţional deficitar în familie sau cuplu, etc.

De o izbitoare actualitate tematică socio-psihologică, spectacolul Oameni singuratici, în regia lui Florin Caracala, după piesa cu același titlu de Gerhart Hauptmann, vă propune o reflecție pe marginea unei drame familiale, a rutinei domestice, amăgitoare și sterilă, a diferențelor intelectuale, a neînțelegerii și înstrăinării reciproce.”

Despre colaborarea bine închegată și de lungă durată cu instituția ieșeană de teatru, Alexander Rubel, directorul Centrului Cultural German Iași, declară:

„Centrul Cultural German și Teatrul Național „Vasile Alesandri” Iași se bucură de o colaborare îndelungată, dovadă stând spectacolele de teatru captivante, realizate împreună în ultimii ani și care au prezentat o serie de autori germani moderni, inclusiv clasici moderni, ca cel de față, laureat al Premiului Nobel, Gerhart Hauptmann.

Cooperarea teatrală româno – germană este dezvoltată și prin prezența la Iași a unor regizori germani (precum Tilman Hecker, cu o adaptare după lucrările Mașina se oprește de E. M. Forster și Apocalipsa de D.H. Lawrence). De asemenea, merită amintite și coproducțiile Ținuturile joase după un text de Herta Müller, în regia Mihaelei Panaite sau Libertate la Bremen după R.M. Fassbinder (cunoscut nu doar ca dramaturg, dar mai ales ca regizor de teatru și film), în regia lui Florin Caracala.

Centrul Cultural German se bucură să continue colaborarea cu Teatrul Național „Vasile Alesandri”, o instituție culturală atât de remarcabilă pentru orașul Iași, cu atât mai mult cu cât peisajul teatral german modern are încă multe piese și dramaturgi interesanți de oferit!”

Coproducția a fost realizată în cadrul proiectului „UnderAct – Program de rezidențe și mobilitate artistică”, finanțat de Primăria Municipiului Iași, prin Programul Anual de Finanțare Nerambursabilă destinat proiectelor culturale propuse de organizațiile nonguvernamentale din municipiul Iași.

Următoarele reprezentații sunt programate pe 16 și 17 mai. Biletele se pot procura de la Agenția Teatrală (rezervări la telefon 0232 255999) sau online, de pe teatrulnationaliasi.ro, entertix.ro, myticket.ro.

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”