Coregraful Mihai Mihalcea, apreciat la un prestigios festival francez
https://www.ziarulmetropolis.ro/coregraful-mihai-mihalcea-apreciat-la-un-prestigios-festival-francez/

Reinventat în Farid Fairuz, coregraful si performerul Mihai Mihalcea a fost invitat recent să sustină trei reprezentaţii cu spectacolul “Realia (Bucureşti-Beirut)” în cadrul festivalului Rencontres choregraphiques internationales de Seine-Saint-Denis, care de-a lungul timpului a lansat si conscrat nume devenite celebre ale scenei internationale de dans si performance.

Un articol de Liliana Matei|9 iunie 2015

Ecourile care au urmat celor trei reprezentatii prezentate de artistul roman nu s-au lăsat asteptate. Prezent la France Culture ca invitat în direct în cadrul emisiunii ”L’Atelier interieur” realizată de bine cunoscuta Aurelie Charon, alături de Bambi, personalitate a lumii franceze cu o istorie personală tulburătoare si de cântăreata Kamilya Jubran, Farid Fairuz/ Mihai Mihalcea si-a spus povestea legată de presiunea urmare a căreia din 2010 a abordat spațiul public într-un fel de-a dreptul surprinzător si îndrăznet.

Ficționalizandu-si biografia si plonjand în practici artistice cu mari riscuri estetice pe care le-a asumat, Farid Fairuz si-a împins propriile limite si s-a aventurat cu toată forta în încercarea de intensificare a unei prezente din care a făcut o formă de rezistentă.

După cele trei reprezentații, după mai multe interviuri acordate criticilor de dans si participarea la emisiuni în direct la France Culture si RFI, o serie de reactii si articole au început să apară în mediul de specialitate apreciind prestatia artistică a unui artist matur care jonglează subtil cu mai multe medii. În spectacolul său artistul construieste un discurs complex, necomplezent si lipsit de ipocrizie. Adresand un continut frust învelit într-o glazură de autoderiziune si lipsit de inhibitie, Farid Fairuz lansează teme fundamentale pentru ceea ce înseamnă astăzi artele spectacolului, relatia dintre public si artist, amestecul dintre realitate si fictiune, constructie si efemer. Nu lipsesc din spectacolul lui Farid Fairuz o serie de declarații ireverentioase, care încercă să scurtcircuiteze locurile comune ale artelor spectacolului.

În articolul publicat în ”Danser – canal historique”, criticul de dans Agnès Izrine subliniază că Farid Fairuz se ocupă cu finete si cu distanțare continuă de ceea ce face, transformand întregul într-un conținut sensibil si emotionant.

Totodată intentiile artistului au fost detectate si reflectate cu finete de criticul Christophe Candoni în ”Toute la Culture”, care vede în Farid Fairuz ”o revelatie singulară” si care consideră spectacolul ”Realia (București-Beirut)” o lucrare ”sensibilă si profundă”, ”un moment de deschidere si împărtășire oferit de un artist liber si autentic”. Criticul francez vede în spectacolul artistului o lucrare ”foarte sinceră, uimitoare, anarhică si ezitantă” în același timp.

“Realia (București-Beirut)” creat si interpretat de Farid Fairuz a fost programat în 26, 27 și 28 mai, la Teatrul Le Colombier din Bagnolet. Spectacolul a fost prezentat anterior la subRahova, în cadrul Festivalului Temps d’Images în Cluj-Napoca, la Dance House Limassol, precum și la Centrul Național al Dansului București, Teatrul – Alfred Ve Dvore/Motus, Praga, în cadrul Festivalului Antistatic, Sofia și la Hebbel am Ufer, Berlin.

Despre Mihai Mihalcea

În 2010 artistul Mihai Mihalcea a luat cu asalt scena culturală cu un proiect de ficționalizare a propriei biografii devenind Farid Fairuz si lansând în spatiul public o serie de întrebări si reflecții cu privire la productia culturală, capitalism, sexualitate si religie.

Până să se reinventeze în Farid Fairuz artistul Mihai Mihalcea a fost unul dintre cei mai activi din domeniul coregrafiei contemporane din România de după 1989. A avut un rol esential în multe dintre initiativele care au condus la recunoasterea internatională a dansului contemporan romanesc si la înfiintarea unor structuri si institutii devenite repere ale acestui domeniu.

Între 2006-2013 a fost director al Centrului Național al Dansului din Bucuresti. În 2013-1014 a fost bursier al Academiei de Artă din Berlin. În 2014 a co-curatoriat festivalul “Good Guys Only Win in Movies” la Hebbel am Ufer Berlin. A dansat si a creat spectacole si lucrări coregrafice prezentate în: Franta, Germania, Italia, Ungaria, Austria, S.U.A., Bulgaria, Ucraina, Portugalia, Polonia, Olanda, Belgia, Elvetia si Slovenia.

Foto: Roland Vaczi

14
/02
/24

În data de 2 martie la Timișoara (Filarmonica Banatul Timișoara – Sala Capitol), 14-16 martie la București (Centrul Naţional de Artă “Tinerimea Română”), 23-24 martie la Cluj-Napoca (Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”) și pe 5 aprilie la Iași (Sala Eduard Caudella, Casa Alecu Balș), vor avea loc audiții pentru admiterea celor mai talentați tineri muzicieni în Orchestrele Naționale de Tineret ale României, la care sunt invitaţi atât actuali membri ai ansamblurilor, cât şi aspiranţii la acest statut, scopul acestor audiţii fiind reconfigurarea acestor orchestre.

12
/02
/24

Școala Academică de balet La Sylphide, alături de Opera Națională București, vă invită, luni, 19 februarie, de la ora 18:30, să sărbătorim împreună un moment special în lumea baletului: Gala de Balet dedicată aniversării a 25 de ani de la înființarea Școlii Academice La Sylphide.

12
/02
/24

La început de primăvară, Opera Națională București propune publicului spectacolul „Carmen” de Georges Bizet în dublă reprezentație, pe 1 și 3 martie, cu o distribuție de excepție: mezzosoprana Ruxandra Donose invitată în rolul titular, tenorul Ramón Vargas invitat în rolul Don José, baritonul Mihai Damian invitat în rolul Escamillo. În rolul Micaela va evolua soprana Operei Marta Sandu Ofrim. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

07
/02
/24

Band-ul internațional TIME IN OUR HANDS TRIO va prezenta sâmbătă, în premieră în România, noul său program cu compozițiile celor trei membri, într-un concert marcat de improvizație conceptuală, de la jazz la baroc european și, interesant, muzică tradițională românească.

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.