Corneliu Porumboiu, despre „Comoara“: „Sincer, nu mă gândesc la premii“
https://www.ziarulmetropolis.ro/corneliu-porumboiu-despre-comoara-sincer-nu-ma-gandesc-la-premii/

„Comoara” a fost filmul pe care l-am făcut cel mai lejer – a mărturisit, într-o conferinţă după proiecţia de presă de la Bucureşti, regizorul Corneliu Porumboiu, care îşi doreşte ca noul său lungmetraj „să fie ca o aventură” pentru public, aşa cum spune că a fost şi pentru el.

Un articol de Ziarul Metropolis|26 mai 2015

„Comoara” a primit recent Premiul Un Certain Talent în secţiunea Un Certain Regard la Festivalul de Film de la Cannes şi intră de vineri în cinematografe.

Iată câteva declaraţii făcute de Corneliu Porumboiu:

Mă gândesc întotdeauna ca filmele mele să mă mulţumească pe mine şi publicul.

Selecţiile la Cannes sunt foarte importante pentru că ajută filmul, ajută foarte mult pentru distribuţia ulterioară a filmului.

Sincer, nu mă gândesc la premii. Depinde de ce juriu e, depinde de filmele din competiţie… Eu fac filmele, muncesc la ele, îmi plac.

E foarte important ca un film să fie la un festival mare.

Facem filme în limba română. După criză, piaţa e din ce în ce mai restrânsă.

Pentru mine e foarte important să pot să fac următorul film. Şi, ca să adun finanţare pentru următorul proiect, în ziua de azi depinde foarte mult de ce ai făcut deja.

La mine, umorul e o chestie instinctivă. Nu mă gândesc.

Cred că toate filmele mele au umor. Cred că toate personajele mele seamănă într-un fel cu Buster Keaton. Sunt foarte serioase, ca şi mine. Şi eu sunt destul de serios în viaţa de zi cu zi. E ca o terapie, poate, dar nu mă gândesc la asta înainte.

Nu cred că e vorba de a fi înţeles sau nu. Cred că e vorba de un tip de construcţie narativă pe care eu ca scenarist mi-o propun. Dozajul umorului este din construcţie.

Am fost interesat de un anume tip de schimb. E un film construit în jurul a două noţiuni: una de solidaritate şi alta de proprietate. M-a interesat foarte mult tipul acesta de schimb între generaţii: ce ai şi ce dai mai departe. Nu pot să spun că una este mai importantă decât cealaltă.

Mă interesează ca filmul acesta să fie ca un soi de aventură. Speranţa mea este ca publicul să intre în acest tip de demers.

Ce am văzut înainte au fost nişte westernuri. M-am inspirat dintr-o întâmplare reală.

Îmi place foarte mult şi Caragiale, îmi place foarte mult şi Gogol, îmi place foarte mult şi Cehov. Dar scenariul unui film e diferit şi eu nu îmi iau reper dintr-un alt tip de operă.

A fost filmul pe care l-am făcut cel mai lejer. Mare parte din succesul său se datorează celor trei actori: Toma Cuzin, Adrian Purcărescu şi Corneliu Cozmei.

N-am avut presiune. Am luat filmul ca pe o aventură. Sper ca şi publicul să trăiască o experienţă de tipul acesta.

Sunt foarte multe momente istorice despre care se vorbeşte în film. M-a interesat să avem un fel de background istoric. Toate rămân ca un tip de eveniment care sunt în spate, dar influenţează ceea ce se întâmplă în prim-plan.

Foto: Anca Frontescu

14
/11
/23

"În lunile octombrie şi noiembrie am stat o lună la Timișoara ca bursier: am primit o bursă de creație Taifas în colaborare cu librăria La Două Bufnițe" - scriitorul Vasile Ernu îşi împărtăşeşte impresiile despre prima ediţie a unui nou festival timişorean.

14
/11
/23

Începând de vineri spectatorii sunt așteptați undeva în (v)estul sălbatic, în România anului 1944 când cel De-al Doilea Război Mondial se apropie de final. WARBOY spune povestea plină de emoție a unui adolescent care, încercând să salveze cei doi cai ai familiei, pornește într-o călătorie inițiatică, traversând peisajul sălbatic al Munților Apuseni.

14
/11
/23

Documentarul-portret „𝑫𝒆 𝒄𝒆 𝒎𝒂̆ 𝒄𝒉𝒆𝒂𝒎𝒂̆ 𝑵𝒐𝒓𝒂, 𝒄𝒂̂𝒏𝒅 𝒄𝒆𝒓𝒖𝒍 𝒎𝒆𝒖 𝒆 𝒔𝒆𝒏𝒊𝒏” (regie: Carla-Maria Teaha), care o aduce în prim-plan pe una dintre cele mai iubite scriitoare din România, se vede, începând de astăzi, în cinematografele din România, distribuit de Bad Unicorn.

13
/11
/23

CRONICĂ DE FILM Aflată la debutul în regie, Carla Teaha propune “De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” (2023), un documentar portret, plin de deferenţă, despre o scriitoare îndrăgită şi nonconformistă, Nora Iuga. Din 17 noiembrie, în cinematografe.

13
/11
/23

Bucharest Best Comedy Film Festival și-a ales filmul câștigător dintre cele 10 participante în competiție. Marele câștigător este o comedie venită direct din Peru pe marile ecrane din România. Surori vitrege a fost ales în unanimitate de către juriul festivalului, cucerind imediat și publicul participant la Gala de închidere, când a fost anunțat drept marele câștigător.

01
/11
/23

În noiembrie, HBO Max vine cu filme și seriale proaspete, noi episoade și sezoane ale unor producții de succes, dar și cu documentare care promit să nu dezamăgească.