Costumul – un spectacol care te face să te urci pe scenă
https://www.ziarulmetropolis.ro/costumul-un-spectacol-care-te-face-sa-te-urci-pe-scena/

Luni, 22 septembrie, Costumul în regia lui Peter Brook, s-a jucat cu sala plină la Opera Naţională.

Un articol de Andrada Văsii|24 septembrie 2013

Luni, 22 septembrie, Costumul, în regia lui Peter Brook, s-a jucat cu sala plină la Opera Naţională.  

Producția are la bază nuvela lui Can Themba, un scriitor sud-african de culoare. Montat inițial în limba franceză, spectacolul a revenit în 2012 la Theatre des Bouffes du Nord, unde a suferit numeroase modificări sub îndrumarea lui Peter Brook; astfel, noua montare, pe care au văzut-o spectatorii români la Opera Naţională, a fost în limba engleză.

Philomen trăieşte alături de soţia sa, Matilda, în oraşul Sophiatown. O comunitate puternic afectată de măsurile luate împotriva oamenilor de culoare, dar marcată de micile bucurii ale vieţii. Soţul perfect, Philemon, află de la un prieten că soţia sa are o aventură. Drept urmare, merge acasă să verifice, iar acolo îl găseşte pe amantul Matildei sărind pe fereastă.

În iureşul momentului, costumul acestuia este uitat undeva prin cameră. Pedeapsa lui Philemon este simplă: Matilda trebuie să trateze Costumul ca şi când acesta ar fi musafirul lor. Pe parcurs, Matilda îşi pierde din energie şi ajunge să fie mistuită de o pedeapsă, fie ea şi uşoară, la prima vedere.

Matilda iubeşte Costumul musafir

Acțiunea este plasată în Africa de Sud a anilor ’50 și beneficiază de melodii jazz interpretate de un grup de patru actori. Nu de puţne ori, publicul a fost marcat de istorioarele povestitorului, legate de greutăţile de zi cu zi în comunitate (probleme sociale, dorinţe neîmplinite, gelozie, sărăcie ).

Farmecul spectacolului a fost stricat, pe alocuri de momentul muzical-instrumental la volum prea mare, şi care a acoperit replicile actorilor. Totuşi, performanţele muzicale ale actriţei  Kheswa Nonhlanhla au emoţionat publicul.

costumul

Kheswa Nonhlanhla, în spectacolul Costumul

Jared McNeill a interpretat un rol demn de aplauze în Costumul. Pe alocuri, el a depăşit performanţele celorlalţi actori prezenţi pe scenă. Deşi personajul său gravita între tipologii (narator- prietenul lui Philomen şi contactul cu publicul), acesta a reuşit să facă faţă tuturor provocărilor rolului.

Matilda este o femeie neîmplinită. Deşi adorată de soţul ei, ea doreşte mai mult de la viaţă: să cânte. Până la finalul spectacolului, deşi mistuită de ruşine pentru adulterul comis, ajunge să îşi vadă împlinită pasiunea la nivel micro: cântă pentru prieteni şi sfârşeşte singură în pat tânjind după iubire.

Costumul

Kheswa Nonhlanhla nu face parte din tipologia clasică de actriță, după cum mărturisește și Marie-Hélène Estienne (regizor), dintr-un motiv foarte simplu: ea este cântăreață, iar în urma unui casting special pentru această producție a devenit şi actriță.

Întrebată fiind cum a ales-o pe actriță pentru aceast rol din Costumul, Marie-Hélène Estienne a replicat simplu: „pe loc’’. În momentul în care căutarea pentru persoana potrivită rolului Matildei era în plină desfășurare, Marie-Hélène a primit numărul unui foarte cunoscut agent. Acesta, citind povestea piesei, i-a scris regizoarei: „O am pe Matilda voastră!’’. Ea a venit la audiții și toți cei prezenți au decis în cinci minute că rolul va fi al ei.

Publicul din România a avut contact cu un alt fel de teatru: acel teatru care smulge ropote de aplauze la sfârşit, care te face să te ridici din scaun şi să te urci pe scenă lângă actori.

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriți-ne și pe Facebook

Foto credit: Costumul

15
/07
/16

Asociația dramAcum împreună cu asociația Köșe, Istanbul anunță avanpremiera spectacolului de teatru ,,Privind prin piele” în datele de 17 și 18 iulie de la ora 19.00 la Centrul de Teatru Educațional Replika din București.

15
/07
/16

Ansamblul care are privilegiul de a susține anual un concert cu ocazia decernării Premiului Nobel pentru Pace de la Oslo, Orchestra Simfonică Radio din Norvegia, va susține două concerte în cadrul Festivalului Internațional al Orchestrelor Radio – RadiRo, ediția a III-a, organizat de Radio România, în perioada 23 septembrie - 1 octombrie.

14
/07
/16

Despre laboratoarele de regie ale creatorului de teatru Oleg Loevski se ştie nu numai în ţara sa, Rusia, dar şi în Germania, Italia, Bulgaria, Estonia etc. Acest proiect a devenit cunoscut şi în România în vara acestui an, când Teatrul Nottara a pus la cale „Laboratorul de Teatru DENS”.

14
/07
/16

Festivalul EUROPAfest, eveniment sub Înaltul Patronaj al Casei Regale, aduce în cadrul ediției de vară de la Sinaia 6 concerte de muzică clasică și Summer Music Academy Sinaia. Devenită deja o tradiție, deschiderea EUROPAfest Summer Edition are loc la Castelul Peleș, în Sala de concerte a reședinței regale.

14
/07
/16

Katia Pascariu (33 de ani), actriță. Unul dintre sufletele Centrului de Teatru Educațional Replika, unde se joacă teatru pentru toată lumea. Chiar pentru toată lumea. Nu se plătește bilet de intrare. Katia Pascariu se dedică teatrului social, teatrului angajat, și povestea asta o face fericită. Cum și de ce?

14
/07
/16

La final de iulie, în plină vară, filmele scurte se mută sub cerul liber. Evenimentul Marele Picnic, adus la viață de ShortsUP, a ajuns la ediția a 3-a. Vineri, 29 iulie și sâmbătă, 30 iulie, de la ora 19.00, Grădina Botanică din București devine destinație de vacanță în mijlocul orașului și gazdă a două seri de filme scurte, muzică jazz, proiecții multimedia și ateliere.

14
/07
/16

Vara aceasta, copiii sunt aşteptaţi la Cinema City pentru a primi în dar Paşaportul de Cinema şi a porni într-o călătorie minunată în lumea filmului, vizionând producţii pline de emoţie şi veselie, precum: „În căutarea lui Dory”, „Epoca de Gheaţă: Ploaie de meteoriţi”, „Singuri acasă”, „Pete şi Dragonul” sau „Alice în Ţara Oglinzilor”.

12
/07
/16

Polonia s-a calificat în sferturile Euro 2016, dar peste 25 de ani, dacă cineva își va aduce aminte de acest meci o va face datorită golului superb marcat de Shaquiri. Genul de bijuterie, care pe vremea când transmisiile în direct erau mai puține și reluările erau mai rare decât florile de colț, putea fi povestită ore în șir de un iubitor de fotbal unui înrobit de acest sport.