„Crazy Horse“ – celebrul cabaret parizian, sub lupa unui mare cineast
https://www.ziarulmetropolis.ro/crazy-horse-celebrul-cabaret-parizian-sub-lupa-unui-mare-cineast/

O trupă de tinere care prestează cele mai spectaculoase dansuri erotice din lume poate fi, în sine, un subiect suficient de ofertant vizual şi tematic pentru un film care cere să fie văzut. Documentarul americanului Frederick Wiseman va fi proiectat la Cinema Elvira Popescu, pe 22 şi 29 mai

Un articol de Ionuţ Mareş|20 mai 2013

CRONICĂ DE FILM O trupă de tinere care prestează cele mai spectaculoase dansuri erotice din lume poate fi, în sine, un subiect suficient de ofertant vizual şi tematic pentru un film care cere să fie văzut.

Însă, atunci când cel care investighează modul de funcţionare al unui astfel de ansamblu este regizorul american Frederick Wiseman (n. 1930), veteran al cinematografiei mondiale şi autor a circa 40 de documentare, rezultatul este mai mult decât un film reuşit. Într-un astfel de caz avem de-a face cu o stimulare la meditaţie despre fantasme, vise, dorinţe, frumuseţe sau, de ce nu, raportul dintre aparenţă şi realitate, dintre spectacol şi construcţia sa, care sintetizează însăşi esenţa cinematografului.

Prezentat la numeroase festivaluri de top, „Crazy Horse“ (2011), documentar ce va putea fi văzut la Cinema Elvira Popescu la 22 şi 29 mai, de la ora 19.00, este cea mai recentă realizare a lui Wiseman, cunoscut pentru înclinaţia de a observa, în filme care au stârnit uneori controverse puternice, felul în care funcţionează instituţiile. Tot un fel de instituţie este şi celebra trupă pariziană de dansuri de noapte ambalate în creative jocuri de lumini, culori şi coreografie.

Marketingul erotismului

Adept al unui cinema pur observaţional, manifestat prin documentare lipsite de comentariu din off, de intervenţia directă a regizorului sau chiar de interviuri cu persoanele aduse pe ecran, Wiseman oferă o cât mai mare libertate spectatorului de a-şi canaliza eforturile de interpretare în funcţie de propriile sensibilităţi.

În „Crazy Horse“, camera de filmat surprinde, neobservată, imagini din spectacole, de la repetiţii, din public şi, reprezentativ pentru stilul lui Wiseman, din discuţiile despre organizarea şi administrarea celebrului cabaret parizian. Implicarea cineastului este pe cât posibil redusă şi, în acest sens, până şi explicaţiile reprezentanţilor Crazy Horse despre ce înseamnă o astfel de trupă sunt selectate din interviurile pe care ei le dau presei.

Totuşi, amprenta lui Wiseman este puternică în faza de selecţie şi montare a celor mai stimulative imagini. Fiecare cadru are o încărcătură proprie, vizuală sau narativă. Cele mai impresionate secvenţe sunt, inevitabil, cele din spectacole. Wiseman le alătură însă momente de la repetiţii, din discuţiile organizatorice sau de la o preselecţie, deconstruind sau echilibrând ingenios acel glamour din jurul apariţiilor scenice ale tinerelor.

Wiseman nu creează conflicte sau tensiuni false şi nici nu cedează tentaţiei la îndemână de a pătrunde în viaţa fetelor, intervievându-le şi individualizându-le. Aşa cum a arătat în lunga sa carieră, începută în 1967 cu filmul cult şi interzis „Titicut Follies“, cineastul este preocupat de funcţionarea instituţiilor, grupurilor, colectivităţilor şi foloseşte aparatul de filmat nu pentru a brusca realitatea (deşi spectatorul este de multe ori bruscat), ci pentru a o observa şi investiga, pătrunzându-i şi relevându-i astfel cele mai ascunse sensuri.

INFO

Crazy Horse (documentar, SUA/Franţa, 2011)

Regia: Frederick Wiseman
Cu: Naamah Alva, Daizy Blu, Philippe Decouflé, Philippe Katerine
Durata: 2h 24′

Cinema Elvira Popescu, Bucureşti, 22 şi 29 mai, de la ora 19.00

Rating: ●●●●○

Foto: Photo by Antoine Poupel.  Courtesy of Zipporah Films.

19
/06
/19

Într-o epocă a dominației digitalului, cineastul francez Michel Gondry propune o întoarcere la un cinema artizanal, ca mijloc de distracție și de stimulare a imaginației și a creativității, la îndemâna oricui, prin „Uzina filmelor de amatori” inaugurată la Cluj-Napoca în timpul TIFF și deschisă până la sfârșitul lunii iulie.

19
/06
/19

„Un om fidel”, regizat de starul francez Louis Garrel, și „Dați-mi libertate”, realizat de americanul de origine rusă Kirill Mikhanovsky, remarcat la Sundance și la Cannes, completează selecția celei de-a 15-a ediții a Festivalului Internațional de Film București (BIFF), care va avea loc între 24 și 30 iunie la Cinema Muzeul Țăranului, Cinema Elvire Popesco și Grădina cu filme – Cinema & More.

18
/06
/19

După TIFF 2019, continuăm experiența de festival atât on-line pe TIFF Unlimited, platforma de streaming a Festivalului Internațional de Film Transilvania, accesibilă pe unlimited.tiff.ro, cât și off-line, în cadrul evenimentului TIFF Unlimited - filme și muzică sub clar de lună, care va avea loc în week-end-ul 21 - 23 iunie la Verde Stop Arena din București.

17
/06
/19

Începutul verii ajunge la inimile iubitorilor de film românesc din Vaslui și Buzău. În paralel, caravana va ajunge la Bacău, Iași și București. O selecție a celor mai noi filme românești, premiate sau participante la festivaluri prestigioase, precum și câteva filme regizate de Cristian Mungiu, completează programul Caravanei Zilele Filmului Românesc în aceste orașe.

17
/06
/19

Ediția in curs conține, printre altele, retrospective Alfonso Cuaron, Paolo Sorrentino, Kim Ki-Duk, Wes Anderson, Star Ward, omagii aduse lui Bertolucci, Sophia Loren Steven Spielberg sau filme clasice de animație semnate de Walt Disney. 

13
/06
/19

INTERVIU Unul dintre cei mai îndrăgiți și distribuiți actori români de cinema, Vlad Ivanov vorbește despre ultimele sale două roluri, în două mari filme care pot fi văzute în acest an în cinematografe: „Sunset” („Apusul”), al regizorului maghiar Laszlo Nemes, și „La Gomera”, de Corneliu Porumboiu.

12
/06
/19

Coregrafa Simona Deaconescu este prima prezență românească de la prestigiosul festival Springboard Danse Montréal și unul dintre cei cinci tineri coregrafi care vor crea spectacole și instalații, alături de un grup internațional de dansatori, aleși printr-un proces lung de selecție desfășurat în SUA, Canada și mai multe țări din Europa.

12
/06
/19

Trei mari filme de gen realizate de regizorii emblematici ai Noului Cinema German din anii `60-`80 - Wim Wenders, Werner Herzog și Rainer Werner Fassbinder - vor putea fi văzute la Timișoara la cea de-a șasea ediție a Festivalului Ceau, Cinema!, care va avea loc între 18 și 21 iulie.

Pagina 30 din 267« Prima...1020...2829303132...405060...Ultima »