CRONICĂ DE FILM Scriitoarea franceză Annie Ernaux, laureata Premiului Nobel pentru Literatură din acest an, este şi autorea unui documentar foarte personal, „Les années Super-8” (2022), realizat împreună cu unul dintre cei doi fii ai ei.
Un articol de Ionuţ Mareş|31 octombrie 2022
Romanele scriitoarei Annie Ernaux au devenit în ultimii ani sursa unor scenarii de film. În 2021, „L’événement”, film realizat de cineasta Audrey Diwan şi bazat pe romanul omonim al prozatoarei, a câştigat Leul de Aur la Festivalul de la Veneţia (protagonista, o scriitoare din anii `60 din Franţa care se luptă să facă avort, este jucată de tânăra actriţă franceză de origine română Anamaria Vartolomei).
Iar în acest an, în secţiunea Quinzaine des Réalisateurs a Festivalului de la Cannes, a avut premiera mondială documentarul de o oră „Les années Super-8” (2022), realizat de însăşi Annie Ernaux, împreună cu unul dintre cei doi fii ai săi, David Ernaux-Briot.
„Les années Super-8” e un documentar compus exclusiv din imagini pe care Annie Ernaux şi în special fostul ei soţ, Philippe Ernaux, le-au făcut timp de câţiva ani, mai ales în vacanţe (în ţară şi în străinătate), în familie, cu un aparat de filmat Super 8 (fără sunet) pe care cuplul îl cumpărase mai mult din curiozitate.
Fără a fi o capodoperă, filmul e impregnat de o anume melancolie (accentuată şi de vocea din off a scriitoarei, înregistrată în prezent). O melancolie dată de amintirea unor vremuri de tinereţe, aparent fericite, când familia încă nu se destrămase (nu apăruse despărţirea între soţi, iar băieţii încă nu deveniseră oameni mari) şi când Annie Ernaux era la începuturile ei de scriitoare.
Iar imaginile surprind treptat această schimbare, înstrăinărea lor treptată – dacă la început aparatul de filmat, folosit în special de Philippe Ernaux, se concentrează pe momentele de tandreţe din familie, spre final camera susprinde mai ales locurile vizitate, golite de prezenţa familei.
Dar este şi un film despre frământările sale de tinereţe: o femeie prinsă între rolurile de mamă a doi băieţi, de fiică a unei femei cu o altă educaţie, de soţie a unui bărbat de a cărui stabilitate financiară depindea întreaga familie şi de scriitoare dornică să reflecteze în cărţile sale asupra condiţiei femeii în Franţa postbelică.