Cristi Puiu: „Credeţi că pentru mine Cannes-ul este Mecca?“
https://www.ziarulmetropolis.ro/cristi-puiu-credeti-ca-pentru-mine-cannes-ul-este-mecca/

Cristi Puiu, unul dintre realizatorii filmului colectiv „Les ponts de Sarajevo”, selectat la Cannes, a declarat pentru Mediafax că a regizat în cadrul acestui proiect scurtmetrajul „Das Spektrum Europas”, cu Valeria Seciu şi Marian Râlea, în care vede Sarajevo de la distanţă, din România.

Un articol de Petre Ivan|19 aprilie 2014

Cristi Puiu şi Jean-Luc Godard se numără printre regizorii care au realizat filmul colectiv „Les ponts de Sarajevo/ Bridges of Sarajevo”, un proiect omnibus format din 13 scurtmetraje şi coordonat de Jean-Michel Frodon, care a fost inclus în secţiunea Les Séances spéciales din selecţia oficială a Festivalul de Film de la Cannes 2014, potrivit site-ului oficial al evenimentului.

„Les ponts de Sarajevo” este un proiect realizat în cadrul evenimentelor care marchează, în 2014, împlinirea a o sută de ani de la începutul Primului Război Mondial, informează screendaily.com.

Conform http://centenaire.org, filmul „Les ponts de Sarajevo” cuprinde 13 scurtmetraje, în general de câte şase şi opt minute, realizate de 13 regizori europeni, respectiv Teresa Villaverde (Portugalia), Aida Begic (Bosnia şi Herţegovina), Leonardo di Costanzo (Italia), Jean-Luc Godard (Elveţia), Kamen Kalev (Bulgaria), Serghei Loznitsa (Rusia), Isild Le Besco (Franţa), Vincenzo Marra (Italia), Ursula Meier (Elveţia), Vladimir Perisic (Serbia), Cristi Puiu (România), Marc Recha (Spania) şi Angela Schanelec (Germania).

Cristi Puiu a declarat că a participat la proiectul „Les ponts de Sarajevo” la propunerea lui Miro Purivatra, directorul Festivalului de Film de la Sarajevo. „Este un proiect coordonat de Jean-Michel Frodon, fost redactor-şef la Les Cahiers du Cinéma, critic de film şi profesor”, a spus Cristi Puiu.

Puiu a precizat pentru Mediafax că nu a ştiut că filmul colectiv „Les ponts de Sarajevo” a fost selectat la Cannes, adăugând că nu a văzut încă această peliculă.

„Eu chiar nu am văzut filmul mare, cum au pus ei (cele 13 scurtmetraje, n.r.), cum le-au amestecat, care este cocteilul, care este ordinea regizorilor. Habar n-am şi habar n-aveam că a fost luat la Cannes. Ştiu că erau în discuţii”, a spus Cristi Puiu.

El a precizat că scurtmetrajul său are titlul „Das Spektrum Europas”, inspirat din cel al cărţii lui Hermann Keyserling, publicată la începutul secolului al 20-lea.

„Filmul meu are zece minute şi jumătate. Când mi-a propus Miro (Purivatra, n.r.) să particip la proiect, ideea era ca fiecare regizor să facă un filmuleţ despre ce înseamnă, despre ce este Sarajevo pentru el, ţinând seama de suta asta de ani care a trecut de la atentatul de la Sarajevo (care a fost pretextul Primului Război Mondial, n.r.) şi plasând povestea oricând în acest interval.

Adică povestea ar fi putut fi plasată şi probabil că unii dintre regizorii din proiect au plasat-o pe durata Primului Război Mondial sau ar fi putut fi legată de primul atentat de la Sarajevo sau de durata celui de-Al Doilea Război Mondial sau de războiul din Iugoslavia sau ar fi putut fi plasată în Iugoslavia, în Sarajevo sau oriunde în altă parte”, a spus Cristi Puiu, precizând totodată că fiecare regizor participant la proiect a fost liber să aleagă limba în care să îşi realizeze scurtmetrajul.

Valeria Seciu şi Marian Râlea, în filmul lui Cristi Puiu

Puiu a precizat că filmul realizat de el în cadrul proiectului colectiv „Les ponts de Sarajevo” are o acţiune care se petrece undeva în România, în prezent.

„Eu văd Sarajevo la distanţă, văd Sarajevo de aici din România. Am ales să îmi fac filmul în limba română, în Bucureşti, cu actori români, Valeria Seciu şi Marian Râlea. Am filmat doar în Bucureşti. Este un film de interior”, a spus Cristi Puiu.

Întrebat ce înseamnă pentru el întoarcerea la Festivalul de Film de la Cannes, Cristi Puiu a spus că nu ştie dacă va fi prezent la ediţia din acest an a evenimentului, care se va desfăşura în perioada 14 – 25 mai.

„Este o cu totul altă poveste. Nu ştiu ce înseamnă. Nu înseamnă nimic, ce să însemne? Mie mi s-a părut un proiect interesant şi amuzant, de ce nu. În realitate, s-a transformat într-un fel de coşmar, pentru că a fost extraordinar de greu de făcut acest film de 10 minute.

Puiu: Sunt locuri mai importante în România decât Cannes-ul

Nu mă aşteptam la chestia asta, dar, una peste alta, totul e bine atunci când se termină cu bine. Filmul a ieşit bine, faptul că merge la Cannes tot proiectul este un lucru bun. Dar nici nu mai ştiu cine a rămas din formula iniţială, pentru că ştiu că anumiţi regizori s-au retras şi au fost înlocuiţi. Sper că Godard să fi rămas până la urmă în proiect”, a spus Cristi Puiu.

El a precizat că îşi doreşte să vadă scurtmetrajul realizat de Jean-Luc Godard pentru filmul omnibus „Les ponts de Sarajevo”, deşi spune că prezenţa acestui cineast în proiect este şi o chestiune de business.

„Cred că la asta s-au gândit şi producătorii, când l-au invitat pe Godard. Este o chestiune de business. Eu am spus însă că sper să fi rămas şi Godard în proiect pentru că mă interesează să văd filmul lui. Voi avea şi eu posibilitatea să-l văd odată ce producătorii de la Sarajevo mi le vor trimite pe toate, dacă nu ajung la Cannes.

Dacă ajung la Cannes, va trebui să stau în sală şi să încasez toate cele 13 filme, ceea ce nu este o perspectivă care să mă bucure, pentru că nu prea-mi place să stau în sala de cinema acolo cuminte, frumos, cu papion la gât”, a spus Cristi Puiu.

El a mai spus că este posibil să nu ajungă la Cannes, pentru că este „prins cu o mulţime de lucruri” în prezent. „Dacă găsesc timp, o să mă duc, o să fac aşa un salt până acolo, un şpagat. Dar eu aştept ca, după sărbători, să mă apuc de casting şi să îmi pregătesc filmul «Sierra Nevada», ca să pot intra în producţie la sfârşitul anului”, a spus Puiu.

Cristi Puiu: „Povestea cu superstaruri nu mă interesează“

Totodată, Cristi Puiu a spus că preferă să nu meargă în general la Festivalul de la Cannes, pentru că e foarte multă agitaţie şi ipocrizie la genul acesta de evenimente.

„Şi ca să spun sincer, mi-e foarte greu la Cannes. E multă agitaţie. Nu ştiu dacă mă duc la Cannes, adică nu prea îmi vine. Nu e ceva aşa care să… Adică se mai întâmplă câteodată să fii prins cu fel de fel de treburi şi totuşi să faci aşa o mică concesie, să-ţi rupi aşa din ficat şi să zici «Băi, trebuie să ajung neapărat la Predeal anul ăsta» şi te duci pentru că nu ştiu ce semnifică pentru tine Predealul (…)

Credeţi că pentru mine Cannes-ul este Mecca? Vă garantez că sunt în România locuri mai importante pentru mine decât vor fi vreodată şi Cannes-ul şi Berlinul şi toate celelalte festivaluri. Cred că ăsta este lucrul pe care vi-l pot confirma şi directorii de la Cannes şi de la Berlin… Nu e chiar aşa. Da, văzut din exterior, pare că este marea brânză. Nu este marea brânză”, a mai spus Cristi Puiu.

El a precizat că de fiecare dată când a mers la Cannes, a mers ca să muncească.

„În fiecare an am fost la Cannes pentu promovarea filmului (…) Eu am fost la Cannes de fiecare dată ca să muncesc. Cu excepţia primei selecţii la Quinzaine des Réalisateurs. Era aşa prima portiţă care mi se deschidea mie ca regizor. Şi atunci te duci pentru că eşti debutant şi visezi tot felul de cai verzi pe pereţi.

Îţi imaginezi că o să prinzi de un picior pe marele regizor, că marele regizor o să te prindă pe tine, pentru că tu apari acolo ca marea promisiune şi el te aşteaptă pe tine aşa ca pe un măr copt. Ceea ce nu e adevărat. Şi am înţeles asta când am fost prima dată şi după aceea m-am calmat (…)

Te duci acolo ca să faci PR, trebuie să zâmbeşti stânga, dreapta, trebuie să te comporţi în conformitate cu aşteptările pe care le au oamenii ăia de la tine, să spui lucruri pe care nu le gândeşti dar pe care trebuie să le spui pentru că aşa e politically correct.

Şi asta se întâmplă nu doar la Cannes, ci peste tot unde se adună foarte multă lume. O dată cu dimensiunea, creşte şi ipocrizia (…) M-aş duce la Cannes ca să mă întâlnesc cu nişte prieteni pe care nu am cum să-i văd altundeva decât la Cannes, pentru că vin din toate colţurile lumii şi e foarte greu să te întâlneşti cu cineva care trăieşte în America altfel decât aşa”, a spus Cristi Puiu.

În ceea ce priveşte faţa „glamouroasă” a Festivalului de la Cannes, Cristi Puiu a spus: „Toată povestea aia cu prinţi şi zâne, cu staruri şi superstaruri, pe mine nu m-a interesat niciodată. Pe alţii însă îi interesează şi cred că se duc foarte mulţi pentru asta. Eu nu mă duc pentru asta şi cred că în realitate niciun regizor nu se duce la Cannes altfel decât pentru lucru”.

Cea de-a 67-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes va avea loc în perioada 14 – 25 mai. Juriul competiţiei oficiale va fi prezidat de regizoarea neozeelandeză Jane Campion, singura femeie care a câştigat trofeul Palme d’Or pentru lungmetraj („Pianul”).

Foto cu Cristi Puiu: Chris Nemeş

18
/01
/23

Din 20 ianuarie spectatorii din București, Bacău, Bistrița, Botoșani, Buzău, Cluj, Oradea, Pitești, Satu Mare, Sibiu, Sinaia și Târgu Mureș vor putea vedea pe marile ecrane controversata poveste a trupei Phoenix, spusă chiar de membrii ei în documentarul „Phoenix. Har/Jar”.

13
/01
/23

Două filme din competiţia Festivalului de la Cannes, foarte diferite, pot fi găsite în ianuarie în cinematografe: "Frate şi soră", de Arnaud Desplechin, şi "Păianjenul sfânt", de Ali Abbasi.

05
/01
/23

Anul 2023 se anunţă bun pentru cinematografia română de festival. Vor avea premiera mondială filme provocatoare ale unor cineaşti consacraţi, precum şi o serie de debuturi promiţătoare în ficţiune sau documentar. Ziarul Metropolis a adunat într-o anchetă cele mai aşteptate titluri, cu declaraţii în exclusivitate de la regizorii lor.

04
/01
/23

„Taximetriști”, comedia regizată de Bogdan Theodor Olteanu, care invită spectatorii în viața de noapte a Bucureștiului prin intermediul a doi prieteni taximetriști și a clienților lor, îi aduce împreună pe același generic pe Monica Bîrlădeanu și Andi Vasluianu. Filmul are premiera în cinematografe pe 20 ianuarie, iar informațiile despre biletele puse deja în vânzare sunt disponibile pe site-ul taximetristi.film.

30
/12
/22

Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni, cu un număr record de filme.

22
/12
/22

Pentru topul cu cele zece filme favorite din 2022, am ales doar titluri care au avut premiera mondială în acest an. La ele am adăugat alte zece menţiuni - cinci tot din 2022, plus alte cinci din 2021, dar recuperate abia în anul care tocmai se încheie.

21
/12
/22

În Ajun de Crăciun, de la ora 10:00, Daniela Zeca Buzura ne propune o întâlnire de colecție. Invitaţii, Cătălin Ştefănescu („Garantat 100%"), Marina Constantinescu („Nocturne") şi Irina Păcurariu („Reţeaua de idoli") ne invită să fim martorii unei profunde discuții jurnalistice, născută din 30 de ani experiență în media din România.

21
/12
/22

TVR Cultural întâmpină Sărbătoarea Crăciunului cu programe speciale, gândite să satisfacă exigențele telespectatorilor săi. Colinde, documentare de excepție, spectacole de balet, interviuri cu artiști de marcă, dar și piese de teatru care au intrat în istorie se regăsesc în grila de sărbătoare. Nu lipsesc filmele de sezon și nici edițiile speciale ale emisiunilor consacrate.