De ce e fascinant cinemaul lent al lui Tsai Ming-liang
https://www.ziarulmetropolis.ro/de-ce-e-fascinant-cinemaul-lent-al-lui-tsai-ming-liang/

CRONICĂ DE FILM Ce bizar şi paradoxal e totuşi faptul că un film ca „Days”, de Tsai Ming-liang, în care „nu se întâmplă nimic” poate fi atât de fascinant.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 noiembrie 2021

Nu mai văzusem de câţiva ani un film de Tsai Ming-liang. Am avut o perioadă când am trecut prin titlurile lui importante, însă în ultimul timp am rupt legătura – nu am mai ţinut pasul cu experimentele lui recente în scurtmetraj şi documentar sau poate că nu am mai fost atât de curios.

Aşa că BIEFF (Bucharest International Experimental Film Festival) mi-a oferit ocazia să văd pe marele ecran cel mai nou lungmeraj al lui, „Days” (2020). De altfel, cred că e primul film al cineastului taiwanez de origine malaeziană pe care îl prind într-o sală de cinema (în fine, Sala Auditorium de la MNAR nu e chiar cinematograf, dar merge).

Cu siguranţă, aşa-numitul său „slow cinema” e puternic influenţat de o spiritualitate asiatică şi de o concepţie despre viaţă la care noi, europenii, avem acces mai greu. Sunt convins că, oricât de deschis aş fi, tot îmi scapă ceva din esenţa stilului său lent şi meditativ la un nivel extrem, apropiat de avangardă.

Însă dacă te laşi pe mâinile sale, satisfacţia de pe parcurs şi de la final e mare. Cel puţin aşa am simţit eu văzând acest film de puţin peste două ore, în care acţiunea maximă e un moment prelung de tandreţe, într-o cameră de hotel, între doi bărbaţi care nu se cunosc.

Dar ce întâlnire, cât să umple cu o amintire de neuitat două vieţi simple de oameni singuri!

Ce bizar şi paradoxal e totuşi faptul că un film în care „nu se întâmplă nimic” poate fi atât de fascinant. Nu trebuie decât să îţi controlezi atenţia şi voinţa, pentru a putea contempla solicitantele cadre secvenţă cu care lucrează Tsai Ming-liang.

Cineastul reuşeşte însă ceva extraordinar şi neaşteptat – prin durata lungă a scenelor, în care personajele sunt surprinse în cele mai banale acţiuni cotidiene, obiectele, oamenii şi gesturile lor intră parcă într-un fel de comuniune care devine cel mai important lucru din lume. Tot ce contează e această armonie.

Atunci când observi îndelung activităţile zilnice obişnuite (de la gătit la mersul pe stradă), cele care umplu vidul vieţilor noastre, a cărui conştientizare permanentă ne-ar împinge la disperare, acel moment de întâlnire sinceră cu cineva capătă o intensitate colosală şi ne ajută, cel puţin temporar, să mergem mai departe.

E lecţia pe care ne-o predă atât de meticulos şi de ne-didactic Tsai Ming-liang. Sau ideea cu care am plecat eu de la acest film dintr-o specie rară.

09
/10
/23

Ediţia în română a unei cărţi despre legendarul regizor Martin Scorsese şi un volum în engleză scris de Andrei Gorzo şi Veronica Lazăr despre cinemaul lui Radu Jude sunt două recomandări de lectură pentru această toamnă, pentru cei pasionaţi şi de discursul despre filme, nu doar de vizionarea lor.

09
/10
/23

Les Films de Cannes à Bucarest (20 - 29 octombrie) le-a pregătit bucureștenilor un maraton de cinema de 10 zile cu 43 de lungmetraje, 15 scurtmetraje și mai mult de 65 de proiecții ale unor autoare și autori care au un cuvânt greu de spus în cinematografia momentului.

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.