De văzut la MNAC: „Liliana Mercioiu Popa. Moduri de a construi”
https://www.ziarulmetropolis.ro/de-vazut-la-mnac-liliana-mercioiu-popa-moduri-de-a-construi/

Până pe 29 martie 2020, Muzeul Naţional de Artă Contemporană (Str. Izvor 2-4, Palatul Parlamentului, Aripa E4) prezintă expoziţia „Liliana Mercioiu Popa. Moduri de a construi”.

Un articol de Liliana Matei|29 februarie 2020

Liliana Mercioiu Popa (n. 1975) e o artistă vizuală care trăiește și lucrează la Timișoara, unde predă pictură la Facultatea de Arte și Design și activează în cadrul unor grupuri precum IN- FORMAT sau Avantpost. Lucrările ei subsumează mai multe forme de expresie, de la pictură și desen la instalație și fotografie. Interesele Lilianei Mercioiu sunt nuanțate prin percepția personală asupra contextelor micro și macro-istorice: devenirea ei în raport cu mutațiile lumii, evoluția istorică a climatului social și cultural în care se inserează, echilibrul de forțe și de factori determinanți în ceea ce privește/privind crearea identităților – la nivel de comunitate, grupuri sociale sau indivizi –, toate acestea sunt teme recurente în arta ei.

În expoziția de la MNAC, accentul a fost pus pe (re)crearea unui parcurs în practica ei, începând cu proiecte timpurii și până la un corpus recent de lucrări, dintre care o parte au fost dezvoltate sau adaptate pentru această ocazie; scopul este acela de a aduce laolaltă o serie de preocupări și teme ca elemente constitutive a ceea ce devine, în fapt, o instalație site-specific coerentă, incluzând varietatea de medii practicate cu lejeritate de artistă, precum readymade, video, fotografie sau instalație. Concepută ca o alăturare convingătoare de imagini puternice, Moduri de a construi dezvăluie mai presus de orice felul în care Liliana Mercioiu Popa se raportează la „mediul” înconjurător – cel obiectiv, dar și straturile conceptuale prin care își (re)compune, mereu, imaginea despre lume.

Pornind de la o serie de fotografii din 2007 documentând elemente constructive ambigue, părăsite pe malul Timișului, transpuse acum într-o formulă spațială constituind nucleul expunerii, Liliana Mercioiu Popa și-a îndreptat privirea scrutătoare, uneori transformatoare, asupra propriei practici artistice, asumând însă și provocările induse de contextul social sau modalitățile prin care ne raportăm la alte specii ori la natură, în general. Astfel, întreaga expoziție este marcată de efortul de a observa ipostaze ale „construirii”, văzută ca parte fundamentală a activității umane, aflată uneori într-o interacțiune periculoasă cu mediul natural sau cultural. Cu toate acestea, nu ne confruntăm doar cu instanțe ale lui homo faber sau cu ilustrări ale potențialului distrugător al dominației omului asupra naturii, căci perspectiva artistei, deși critică, nu este radicală. Dimpotrivă, exercițiile formale minimaliste, ce așează obiectele – inclusiv tipurile de materiale – într-o tensiune generatoare și crează situații neașteptate de echilibru, dezvăluie o încercare neobosită de a înțelege forțele determinând starea de fapt și o tentativă de a oferi o imagine posibilă a căilor de acces ce pot (con)duce finalmente către o reconciliere.

Expoziția poate fi vizitată la etajul IV al muzeului.

Artist: Liliana Mercioiu Popa

Curator: Sandra Demetrescu

Foto: MNAC

20
/10
/20

Editura Muzeului Național de Artă Contemporană și-a adăugat în colecție o nouă publicație „reper” pentru istoria vizualității contemporane din România, marcând astfel borna istorică a 30 de ani de la evenimentele lui decembrie 1989.

13
/10
/20

Expoziția-fenomen „Woman Unchained“ by Irina Greciuhina, care-a fost deschisă timp de o lună în spațiul expozițional Arbor.art.room, perioadă în care s-a bucurat de un imens succes, s-a închis în „real“, dar iubitorii de frumos mai au o șansă să contemple „Cina cea de taină“ cu femei și alte lucrări care i-au încântat pe bucureșteni în această perioadă.

12
/10
/20

Maria Orosan-Telea condensează în spațiul Kunsthalle Bega Box sub numele Later Edit 13 evenimente cuprinse în programul „Draft” - un program curatorial despre proiecte artistice în stadiu de idee, parțial realizate sau replicabile la scară mai mare, desfășurat din 2018 în Biblioteca Pavilion din Timișoara.

05
/10
/20

O expoziție de fotografie, proiecții de filme, teatru, recital de saxofon – programul Institutului Cervantes din București pentru luna octombrie include o serie de evenimente artistice care evidențiază creativitatea și caracterul inovator al mediului artistic de limbă spaniolă, o formă de a marca Ziua Națională a Spaniei, celebrată pe 12 octombrie. Totodată, octombrie înseamnă și reluarea activităților cu prezență la sediul instituției, din Bulevardul Regina Elisabeta 38.

01
/10
/20

În ciuda restricțiilor contextului pandemic, 32.405 de persoane au participat la ediția a 7-a Art Safari, finalizată duminică noapte, probabil cel mai mare eveniment dedicat artei în România, unic ca amploare, concept și structură. Muzeul temporar, deschis pentru două săptămâni, de data aceasta în Victoria Tower, a ocupat cu artă o suprafață de 6.000 de metri pătrați și a găzduit 800 de opere în valoare totală de peste 12 milioane de euro.

28
/09
/20

Când arta devine o formă de a pătrunde dincolo de vizibil, în adâncurile nevăzute ale ființei, artistul accede la o conectare profundă cu el însuși prin accesarea părților nevăzută ale Sinelui. Creația capătă un substrat mult mai profund, iar artistul devine mai mult decât un simplu imitator al conținutului realității. Cel care lasă emoția să se manifeste pe pânză, invită privitorul spre expresivități și trăiri care compun un întreg ansamblu de stări ale creatorului.

Pagina 1 din 5812345...102030...Ultima »