Deployments, o analiză inovatoare a structurilor puterii și controlului, câștigă Marele Premiu BIEFF 2019
https://www.ziarulmetropolis.ro/deployments-o-analiz%c4%83-inovatoare-a-structurilor-puterii-%c8%99i-controlului-c%c3%a2%c8%99tig%c4%83-marele-premiu-bieff-2019/

Cea de-a 9-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF s-a încheiat duminică, pe 10 noiembrie, după cinci zile pline, dedicate celor mai curajoase filme de avangardă produse în ultimii doi ani.

Un articol de Petre Ivan|14 noiembrie 2019

Marii câștigători ai acestei ediții au fost premiați sâmbătă, pe 9 noiembrie, în cadrul unui eveniment de gală organizat la Cinema Muzeul Țăranului. Iubitorii de film prezenți în număr mare la proiecția documentarului Aquarela, cea mai recentă producție semnată de Victor Kossakovsky, au avut ocazia să urmărească decernarea premiilor oferite celor mai apreciate titluri din Competiția Internațională. Deployments s-a remarcat printre cele 25 de scurtmetraje incluse în selecția din acest an, și a câștigat Marele Premiu BIEFF, în valoare de 3.000 de Euro, oferit de Uniunea Cineaștilor din România.

Din juriul ediției au făcut parte la această ediție Morgan Pokée, unul din selecționerii Quinzaine des Réalisateurs Cannes, Florian Weghorn, manager de program Berlinale Talents și Ioana Dragomirescu, programatorul cinematografului Elvire Popesco al Institutului Francez. În seara galei, aceștia s-au declarat impresionați de complexitatea programelor competiționale pe care le-au analizat și i-au înmânat premiul cineastei Stéphanie Lagarde, ,,un regizor care analizează magistral structurile puterii și controlului’’, într-un film care ,,dezvăluie aspectele poetice din cele mai tehnice practici, arătând în același timp implicațiile lor politice.’’

,,Filmele care tratează trecutul au multe de spus despre realitatea noastră contemporană. În urma acestei premise puternice, regizorul a reușit să reconstituie amintirile unui trecut nerezolvat. Cu un interes profund pentru procesul de cercetare, o utilizare inteligentă a tehnologiei moderne și o abordare curajoasă, Omarska dă formă inimaginabilului’’, aducându-i artistului Varun Sasindran Premiul pentru Cea mai bună Regie, în servicii de post-producție în valoare de 2.500 de Euro, oferit Cinelab România.

Omarska, r. Varun Sasindran

Parsi a impresionat membrii juriului printr-un ,,concept cinematografic remarcabil’’, care le-a ,,.încântat toate simțurile’’, atrăgându-i într-o ,,experiență crudă, hipnotică’’. „Pare a fi un lucru / Pare a fi altceva” – cele două versuri din cele o mie care alcătuiesc No es (Nu e), poemul lui Mariano Blatt, sunt o cheie posibilă pentru descifrarea filmului regizat de Eduardo Williams și distins cu Premiul pentru Concept vizual, în valoare de 1.500 de Euro, oferit de Cinelab România.

„Două personaje speciale care își conduc filmele și, în același timp, împing granițele cinematografiei experimentale în direcții opuse” au atras atenția juriului, care a decis să acorde două mențiuni speciale. Protagoniștii Confluence (r. Benjamin Ramírez Pérez, Stefan Ramírez Pérez) și The Glorious Acceptance of Nicolas Chauvin (r. Benjamin Crotty) „pun în discuție propria lor existență și, odată cu ea, istoria și identitatea orașelor și țărilor din jurul lor” și se remarcă astfel printre cele mai bune filme prezentate anul acesta în Competiția Internațională BIEFF.

Invitați și la această ediție să-și voteze favoritul, spectatorii și-au exprimat preferințele și au oferit Premiului Publicului scurtmetrajului Snow White, în regia lui Thadeusz Tischbein, o analiză neobișnuită a practicilor de conservare a trupurilor neînsuflețite expuse în muzee. Plăcut surprins la aflarea veștii, artistul german, prezent la eveniment, și-a exprimat admirația pentru România, țară în care a locuit și studiat cu ani în urmă.

Foto: Anda Stăncescu

13
/01
/23

Două filme din competiţia Festivalului de la Cannes, foarte diferite, pot fi găsite în ianuarie în cinematografe: "Frate şi soră", de Arnaud Desplechin, şi "Păianjenul sfânt", de Ali Abbasi.

05
/01
/23

Anul 2023 se anunţă bun pentru cinematografia română de festival. Vor avea premiera mondială filme provocatoare ale unor cineaşti consacraţi, precum şi o serie de debuturi promiţătoare în ficţiune sau documentar. Ziarul Metropolis a adunat într-o anchetă cele mai aşteptate titluri, cu declaraţii în exclusivitate de la regizorii lor.

04
/01
/23

„Taximetriști”, comedia regizată de Bogdan Theodor Olteanu, care invită spectatorii în viața de noapte a Bucureștiului prin intermediul a doi prieteni taximetriști și a clienților lor, îi aduce împreună pe același generic pe Monica Bîrlădeanu și Andi Vasluianu. Filmul are premiera în cinematografe pe 20 ianuarie, iar informațiile despre biletele puse deja în vânzare sunt disponibile pe site-ul taximetristi.film.

30
/12
/22

Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni, cu un număr record de filme.

22
/12
/22

Pentru topul cu cele zece filme favorite din 2022, am ales doar titluri care au avut premiera mondială în acest an. La ele am adăugat alte zece menţiuni - cinci tot din 2022, plus alte cinci din 2021, dar recuperate abia în anul care tocmai se încheie.

21
/12
/22

În Ajun de Crăciun, de la ora 10:00, Daniela Zeca Buzura ne propune o întâlnire de colecție. Invitaţii, Cătălin Ştefănescu („Garantat 100%"), Marina Constantinescu („Nocturne") şi Irina Păcurariu („Reţeaua de idoli") ne invită să fim martorii unei profunde discuții jurnalistice, născută din 30 de ani experiență în media din România.

21
/12
/22

TVR Cultural întâmpină Sărbătoarea Crăciunului cu programe speciale, gândite să satisfacă exigențele telespectatorilor săi. Colinde, documentare de excepție, spectacole de balet, interviuri cu artiști de marcă, dar și piese de teatru care au intrat în istorie se regăsesc în grila de sărbătoare. Nu lipsesc filmele de sezon și nici edițiile speciale ale emisiunilor consacrate.