Despre 9 spectacole de dans la FITS 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-9-spectacole-de-dans-la-fits-2018/

O trecere în revistă a celor mai importante spectacole de dans contemporan din cadrul ediţiei 25 a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS).

Un articol de Corina Dima|25 iunie 2018

Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) a aniversat un sfert de secol, în iunie 2018 a ajuns la ediția cu numărul 25. Așa cum ne-a obișnuit, în cele 10 zile de festival (8-17 iunie 2018), Sibiul a fost împânzit de o grămadă de artiști sosiți din toate colțurile planetei care ne-au bucurat cu spectacole de teatru, dans, muzică, circ contemporan, atât în zone outdoor cât și în săli convenționale.

Iubitorii spectacolelor de dans au fost răsfățați anul acesta cu 16 producții extrem de diferite (intitulate sugestiv – teatru coregrafic, teatru-dans, dans contemporan) din Israel, Statele Unite, Japonia, Canada, Marea Britanie, Africa de sud, Coreea de Sud, Spania, Franța, Belgia, Republica Moldova și România. Ultimele trei ediții ale festivalului au concentrat aproximativ 12 producții de dans per ediție, coagulate în jurul unor școli de dans/ țări, anul acesta a fost însă mai multă diversitate.

Spectacolele de dans de la ediția 2018 s-au încadrat într-o paletă stilistică extrem de diversă, înglobând elemente surpinzătoare: de la pași de flamenco clasic, la alăturarea coregrafiei de vers sau teatru cu mesaj social, până la dans pe ritm de beatbox ori cânt a cappella, pe ritmuri africane sau street dance cu inserții de flexing/ contorsionări și elemente acrobatice până la introducerea în show a unor bătrâne, dansatoare amatoare. Toate aceste manifestări au conturat o fină radiografie a artelor spectacolului din ziua de azi, cu precădere a ceea ce numim generic ‘’dans contemporan‘’.

Voi trece în revistă 9 dintre producțiile de dans contemporan prezentate în cadrul ediției 25 FITS. Spectacolele s-au jucat în spații variate, de la Centrul Cultural Ion Besoiu (fosta Casa de Cultură a Sindicatelor), la Colegiul Național Octavian Goga, Fabrica de Cultură UniCredit, Teatrul Național Radu Stanca sau Teatrul Gong.

Succesiunea de mai jos se poate constitui și într-un top personal, pornind de la cele mai valoroase producții. În altă ordine de idei, spectacolele aflate pe primele trei poziții, atât de diferite ca structură, narațiune și limbaj, pot fi considerate în frunte pur și simplu, fără o anumită departajare.

(1) Kibbutz Contemporary Dance Company, Israel

Spectacol: Mother’s Milk/ Laptele Mamei

Coregrafia: Rami Be’er

Cea mai recentă producție semnată Kibbutz Contemporary Dance Company din Israel (una dintre cele mai cunoscute companii de dans din lume, de 45 ani), ‘‘Mother’s Milk‘‘ este dedicată părinților coregrafului Rami Be’er (subtitlu ‘’Cântec de dragoste pentru părinți/ A love song for parents’’) și surprinde iubirea părinților care ne însoțește pretutindeni și ne călăuzește de-a lungul vieții în tot ceea ce facem.

Maeștri ai  spațiului vizual, prin folosirea cu multă iscusință a elementelor de mișcare și lumină, cu alternări de duo or trio sau spectaculoase momentele de ansamblu (cu toți cei 19 dansatori), Kibbutz construiește imagini ce se lipesc pe retină, adevărate geometrii în spațiu alcătuite din trupuri în mișcare.

Sumarizând într-o frază:

Kibbutz. ‘‘Mother’s Milk‘‘: o metaforă vizuală pe care nu o uiți ușor.

 

(2) Luca Silvestrini’s Protein, Marea Britanie 

Spectacol: Border Tales/ Povești ce ne despart

Text şi regie: Luca Silvestrini


 

Compania independentă Protein din Marea Britanie, condusă de peste 20 ani de Luca Silvestrini, aduce în spectacolul ‘‘Border Tales‘‘ probleme ale lumii contemporane (pornind de la societatea Marii Britanii): Brexit, globalizare, emigrație, multiculturalism, într-o notă de sarcasm, umor negru și ironii.

La o petrecere dată de un englez get-beget iau parte un irlandez, o negresă din Niger, un pachistanez, o chinezoaică, un filipinez și un columbian. Artiștii își interpretează rolurile pe scenă (personajele poartă numele artiștilor și o parte din întâmplări sunt chiar din viața lor).

Majoritatea artiștilor stau de multă vreme în Regat dar sunt catalogați conform unor șabloane universale (un irlandez e un bețiv, un asiatic bea musai ceai sau mănâncă câini și câte și mai câte).

Spectacolul îmbină pasajele vorbite cu momentele coregrafice (foarte bine interpretate!) și muzica live de tip world-music susținută de un artist-orchestră (percuție, vocal, instrumente de suflat).

Spectacolul ne îndeamnă să ne punem întrebări despre societatea din ziua de azi (cât judecăm, cât înțelegem, ce întrebări sunt relevante etc.)

Compania de dans Protein are o notorietate foarte bună la nivel internațional, a câștigat în 2011 titlul ‘’Cea mai bună companie independentă de dans’’ din UK, plus nominalizare la aceeași categorie în 2016; fiecare membru al echipei este un foarte bun dansator și deopotrivă actor (toți au studii relevante în aceste domenii).

Sumarizând într-o frază:

Protein. ‘‘Border Tales‘‘: mesaj social susținut de dans contemporan, teatru și dans braț la braț.

 

(3) Vuyani Dance Theatre, Africa de sud

Ravel – Bolero: Cântecul dansului/ Cion: Requiem of Ravel’s Bolero

Coregrafia: Gregory Maqoma

Trupa de dans din Africa de sud a bucurat publicul din Sibiu cu trei reprezentații ale spectacolului ”Cion: Requiem of Ravel’s Bolero” în cadrul FITS.

Spectacolul de dans a adus un suflu proaspăt în rândul show-urilor de gen.

Un spectacol care a adus o bucățică din sufletul și cultura Africii de sud: 13 artiști de culoare care au dansat și cântat live (reprezentația a durat peste o oră) impregnând spiritul culturii negre prin melodii a cappella, beatbox dar și declamații sau fraze repetitive silabisite ritmic până la epuizare, precum într-un ritual.

Ținând cont de calitățile fizice ale dansatorilor, mi-ar fi plăcut ca elementele coregrafice să facă mai mult uz de partea tehnică. Dansul a pus însă accent pe spiritul african, pe sincronie, dialog și vibrația dintre artiști, elementele de dans au fost adunate, mai mult în intimitate, sau în ritmica grupului, pe ideea de ” împreună”, fără anvergură de show care epatează tehnic, ci emoționează.

Un spectacol altfel, foarte viu, despre frumsețea Africii de sud prin cânt și dans.

Gregory Maqoma este coregraf renumit pe plan internațional fiind și dansator dar și scriitor.

În ”Cion: Requiem of Ravel’s Bolero” autorul continuă romanul care i-a adus celebritatea ”Ways of Dying”, reluând personajul Toloki (un bocitor profesionist care participa la înmormântările locale în timpul tranziției Africii de Sud, de la Apartheid la democrație), ancorat în tradițiile și valorile Africii de sud.

Sumarizând într-o frază:

Vuyani Dance Theatre. Cion: Requiem of Ravel’s Bolero – cultura și vibrația Africii de Sud, prin dans.

 

(4) Kolben Dance Company, Israel

Spectacol: On The Edge/ Între control și nebunie

Coregrafia: Amir Kolben

Trupa Kolben Dance Company din Israel (companie de dans de peste 20 ani), îndrumată de Amir Kolben (care este și decan al Facultăţii de Dans din cadrul Jerusalem Academy of Music and Dance) a venit cu o abordare foarte proaspătă a dansului contemporan.

Un spectacol care vorbește despre lumea contemporană și contrastele ei, cu situațiile la limită în care te găsești, în care trebuie mereu să faci alegeri. Iar uneori ai iluzia că te afli într-o poveste, deoarece alții conduc contextul și marionetele iar fiecare nu face altceva decât să se supună sau să se ajusteze.

Zece dansatori foarte buni, foarte tineri, îmbrăcați simplu, ca de pe stradă, ce au transpus cu multă forță și bucurie situații din viața de zi cu zi. Artiștii încearcă să aducă dansul mai aproape de viața cotidiană (înainte să înceapă spectacolul propriu-zis au interacționat cu publicul – dansând pe treptele de la intrarea în clădire, pe hol și chiar în sală, printre oameni, implicându-i și pe aceștia).

Spectacolul a avut multe elemente vizuale pregnante, multe elemente cu dansatorii așezați în linie, echidistant – linie de lumină în fața scenei unde fiecare pășea, simetric, rând pe rând  sau preluând or propunând elemente de coregrafie.

Comparând cele două stiluri ale trupelor din Israel, Kolben construiește mai mult dans (din punct de vedere tehnic, coregrafic), cu mai multă bucurie și entuziasm, pe când Kibbutz știe să utilizeze ‘’mici trucuri’’ vizuale de un mare impact, ce par mai rafinate datorită interpretarii impecabile la unison.

Sumarizând într-o frază:

Kolben Dance Company. On The Edge: tinerețea și prospețimea dansului contemporan.

 

(5) Les Ballets Jazz de Montréal (BJM), Canada

Spectacole: Mono Lisa & O Balcao de Amor & Kosmos

Trupa canadiană Les Ballets Jazz de Montréal (ce a aniversat anul trecut 45 ani de istorie) a adus la FITS 2018 un triptic construit din 3 spectacole de factură diferită: ”O Balcao de Amor (coregrafie: Itzik Galili), duet Mono Lisa (coregrafie: Itzik Galili) și Kosmos (coregrafie: Andonis Foniadakis).

„Mono Lisa” este un duet ce își are rădăcinile în baletul clasic și se construiește treptat, rotund, pe fundalul sacadat al zgomotelor unei mașini de scris.

„O Balcao de Amor” – inspirat de o excursie a coregrafului în Cuba, spectacolul vine cu bucuria de a fi a muzicii mambo, cu scene de ansamblu construite cu mult umor și un dans lejer, cu entuziasm.

”Kosmos” în coregrafia grecului Andonis Foniadakis (muzica: Julien Tarride) a fost spectacolul care a inclus elemente tehnice coregrafice cu cel mai înalt grad de dificultate și complexitate (interpretarea nu a fost din cea mai rafinată însă) dintre toate spectacolele vizionate în cadrul FITS 2018. Spectacolul a surprins energia spațiului urban cu agitația, tensiunile sale și apoi cu momentele de conectare, energie și bucuria de a fi împreună.

Sumarizând, în câte o frază:

Les Ballets Jazz de Montréal. Mono Lisa: plutire în doi.

Les Ballets Jazz de Montréal. O Balcao de Amor: bucurie în ritmuri de mambo.

Les Ballets Jazz de Montréal. Kosmos: urban și frumusețe în ritm alert.

 

(6) Eun-Me Ahn, Coreea de Sud

Dancing Grandmothers/ Bunicuțe dansatoare

Coregrafia: Eun-Me Ahn

Un spectacol neașteptat, cu un amalgam de elemente, dansatori profesioniști alături de câteva bunicuțe care se mișcă natural, fiecare în stilul ei.

După o călătorie prin Coreea de Sud unde coregrafa Eun-Me Ahn le-a rugat pe bătânele pe care le-a întâlnit să danseze spontan (fiecare în mediul ei: pe stradă, în magazin, în piață etc).  Acest colaj video este integrat în spectacol după un moment halucinant în care dansatorii ”umplu” scena cu elemente acrobatice, sărituri și salturi (pe o muzică repetitivă obsesivă). Ultima parte a spectacolului aduce împreună dansatorii alături de bunicuțe, într-un dans plin de candoare dar și de veselie.

Un triptic la nivel de organizare: energie amețitoare printr-un dans nebun hipnotic tineresc, urmată de candoarea unui dans & râs cu firesc și libertate, apoi ideea de ”împreună” în râs și dans, tineri și bătrâni, amatori ori profesioniști, dansatori sau ne-dansatori.

Mesajul spectacolului (se și proiectează la un moment dat) îndeamnă la bucuria dansului alături de râs, adică să râdem și să dansăm!

La finalul spectacolului publicul a fost invitat pe scenă să danseze alături de artiști.

Sumarizând într-o frază:

Eun-Me Ahn. Dancing Grandmothers. Acum, să râdem și să dansăm frenetic, nu contează vârsta.

 

(7) Eine Kleine Nachtmusik, România

un spectacol de: Gigi Căciuleanu, cu Lari Giorgescu

Sezonul românesc de dans a fost reprezentat la FITS de două spectacole de tip one-man/woman- show: ”OST Organic Sound Twist” – un spectacol de Andrea Gavriliu (Teatrul Național „Lucian Blaga” Cluj-Napoca) spectacol la care nu am reușit să ajung și ”Eine Kleine Nachtmusik” – un spectacol de Gigi Căciuleanu în interpretarea lui Lari Giorgescu.

În cadrul FITS 2018 a fost și o co-producție România-Franța, ‘’Aller-Retour’’, în coregrafia semnată de același Gigi Căciuleanu.

Spectacolul a avut premiera anul trecut, în 2017, în cadrul Festivalului Internațional „George Enescu” și este construit pe muzica lui W. A. Mozart și textele lui Gigi Căciuleanu, precum și un fragment de scenariu original de commedia dell´arte aparținând lui W. A. Mozart.

Spectacolul vorbește despre singurătatea creatorului și se constituie într-o metaforă vizuală și semantică, cu o atmosferă suspendată parcă în timp, unde mișcarea este însoțită deopotrivă de cuvânt.

Sumarizând într-o frază: ‘’Eine Kleine Nachtmusik‘’. Poezia din vis.

 

(8) Compagnie Marie Chouinard, Canada

Spectacol: Jérôme Bosch: Le Jardin des Délices/ Hieronymus Bosch: Grădina desfătărilor

Coregrafia: Marie Chouinard

Trupa canadiană Compagnie Marie Chouinard a construit spectacolul în trei acte, plecând de la renumitul triptic ”Grădina Desfătărilor Umane”, semnat de Hieronymus Bosch.

Actul 1: Lumea viciilor (panoul central), Actul 2: Infernul (panoul din dreapta), Actul 3: Paradisul (panoul din stânga).

Spectacolul are în permanență proiectat în spatele scenei tabloul la care coregraful face referire, ce dorește să reproducă prin dans. În plus, dreapta-stânga scenei sunt amplasate două ecrane rotunde care arată detaliile din lucrărea de artă care se doresc oglindite pe scenă de către dansatori.

Imaginile din primul tablou sunt puternice (cu dansatorii transfigurați în alb, cu trupurile goale contorsionate în mișcări sugestive, continue). Un efect aparte îl are imaginea cu toți dansatorii în globul gigant transparent sau în ultimul tablou când dansatorii aflați în spatele scenei se contopesc în imagine, se integrează, fac parte din tablou.

Spectacolul se constituie mai degrabă într-un experiment de tip metaforă-vizuală, cu atmosferă onirică (tablouri ce se succed, fără fir narativ).

Sumarizând într-o frază:

Compagnie Marie Chouinard. Jérôme Bosch: Le Jardin des Délices. Metafore vizuale în mișcare, în ”Grădina Desfătărilor Umane”.

 

(9) “De Sangre y Raza” Flamenco Ballet, Spania

Flamenco Roots/ Sânge și lumină

Coregrafie de: Juan Manuel Prieto

Spectacolul Flamenco Roots face o trecere în revistă a momentelor care au marcat istoria dansului flamenco în Spania. Începând cu secolul optsprezece când baletul clasic francez a avut o influență asupra tuturor stilurilor de dans urmat de dezvoltarea unui stil propriu, pas cu pas. Punctează apoi rolul familiei și relațiile personale și importanța acestora.

Spectacolul se constituie ca o succesiune de piese, o suită de dansuri în perechi sau ansamblu, cu costumele specifice fiecarei perioade, cu castaniete și bătăi ritmice din picior.

Și, la final, câteva numere frumoase de dans flamenco cu bucuria specifică mișcărilor magnetizante-sacadate, fără să adâncească însă contrastele, să sublinieze dinamica năvalnică și plină de patos specifică dansului spaniol, ci păstrând proporția și spiritul unor dansuri  clasice.

Sumarizând într-o frază:

“De Sangre y Raza” Flamenco Ballet. Flamenco Roots. Dans clasic și iz de flamenco.

Mulțumim, FITS 2018 pentru buchetul frumos de spectacole de dans, cu flori atât de viu colorate și parfumate, așteptăm cu nerăbdare următoarea ediție!

Foto: Adi Bulboacă

14
/09
/12

Tabloul „Ciobăniţă” de Nicolae Grigorescu, prezintă o femeie deghizată în haine de cioban şi va fi scoasă la licitaţie de casa Artmark, pe 25 septembrie, la Ateneul Român din Bucureşti.   Portretul ciobăniţei este propus colecţionarilor de artă la Licitaţia de Impresionism şi Postimpresionism organizată de Artmark pe 25 septembrie. Alături de aceasta, va fi […]

14
/09
/12

Expoziţia „Childhood. Remains and Heritage/ Copilăria. Rămăşiţe şi patrimoniu”, organizată în cadrul proiectului european cu acelaşi nume, finanţat prin programul Cultura 2007-2013, va fi prezentată, în cadrul unui itinerariu european susţinut de Institutul Cultural Român, la Paris.   În perioada 12-30 septembrie, Institutul Cultural Român de la Paris găzduieşte muzeul copilăriei: un melanj inedit de […]

14
/09
/12

În 1321, a încetat din viaţă poetul Dante Alighieri, creator al limbii literare italiene; este autorul primei capodopere a literaturii moderne europene: “Divina Comedie”, şi a romanului “Viaţa nouă”, considerat primul roman autobiografic din literatura universală (n. 1265).   1769    – S-a născut Alexander von Humboldt, explorator şi geograf, unul dintre ultimii mari savanţi de […]

14
/09
/12

Catherine, soţia prinţului William, a rostit primul său discurs oficial în străinătate joi, în Malayezia, în cadrul celei de-a doua etape a unui amplu turneu Asia-Pacific menit să finalizeze „ucenicia” regală a ducesei de Cambridge, informează AFP. „A le oferi copiilor şi familiilor lor un loc unde să se bucure de sprijin, de îngrijire pentru […]

14
/09
/12

Filmele Despre oameni şi melci, Campania şi Resident Evil: Răsplata au premiera pe marile ecrane în acest sfârşit de săptămână. A treia ediţie a Nopţii Albe a Filmului Românesc are loc vineri seara la Bucureşti şi, pentru al doilea an consecutiv, la Cluj-Napoca, Iaşi şi Timişoara. O expoziţie cu lucrări semnate de Gustav Klimt, realizate […]

14
/09
/12

Teatrul Metropolis vã invitã sâmbãtã, 15 septembrie, la ora 19:00 sã luaṭi parte la premiera spectacolului Jubileul, de Jean-Marie Chevret şi Michèle Ressi. Având-o în rol principal pe Maia Morgenstern şi beneficiind de îndrumarea regizoralã a lui Radu Beligan, piesa promite a fi un adevãrat spectacol. Autenticitatea piesei şi intensitatea la care este jucatã sunt […]

14
/09
/12

Selecţia celor mai de succes filme româneşti va fi prezentată vineri, în 15 spaţii din patru oraşe din ţară – Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara şi Iaşi, în cadrul Nopţii Albe a Filmului Românesc.   Potrivit organizatorilor, programul evenimentului cuprinde atât producţii de toate genurile realizate de cineaşti din toate generaţiile, dar nu vor lipsi nici animaţiile […]

14
/09
/12

TVR a anunţat joi printr-un comunicat  suspendarea Canalului TVR Cultural, începând cu data de 15 septembrie 2012, ora 23,59. „Măsura a fost dispusă joi, 13 septembrie 2012, prin Ordin al Preşedintelui-Director General al SRTv, Claudiu Săftoiu, în contextul situaţiei financiare critice a Televiziunii Române”, precizează comunicatul. Comunicatul Televiziunii Publice menţionează că decizia este parte a […]

13
/09
/12

  În 1931, Frankenstein era considerat de către public un film horror de excepţie, deşi a fost realizat cu buget redus, scrie visboo.com. Frankenstein a fost un film de groază cu monştri ce a reuşit să înspăimânte generaţii întregi. Fiind regizat de James Whale filmul i-a avut în roluri principale pe actorii Colin Clive, Mae […]

13
/09
/12

Turneul ce are loc în perioada 15-25 septembrie  face parte din protocolul încheiat pe zece ani între Teatrul de Animaţie Ţăndărică, Guangzhou Performance/ Film Co Ltd şi Teatrul Belei, în urma declarării anului 2012 „Anul dialogului intercultural: Uniunea Europeană-China”. Menit să dezvolte o cooperare structurală între poporul chinez şi instituţii culturale ale Uniunii Europene, proiectul […]

13
/09
/12

Google şi-a schimbat, joi, 13 septembrie, logo-ul pentru a o omagia pe Clara Scumann, pianista şi compozitoarea germană, soţia lui Robert Schumann. Noul logo o prezintă pe Clara Schumann cântând la pian, alături de cei opt copii ai ei.   Născută la 13 septembrie 1819, la Leipzig, Clara Schumann a fost crescută de tatăl ei. […]

13
/09
/12

Peste 20 de trupe din şapte ţări vor susţine spectacole, de joi până duminică, de Zilele Bucureştiului, manifestare organizată de Primăria Capitalei prin ArCuB.   Conform comunicatului Primăriei Municipiului Bucureşti, trupe din şapte ţări (Franţa, Olanda, Spania, Elveţia, Belgia, Germania, România) vor susţine spectacole de teatru de stradă în Piaţa Constituţiei, Piaţa George Enescu, Parcul […]

13
/09
/12

În 1913, a încetat din viaţă, prăbuşindu-se cu avionul său, Aurel Vlaicu, inginer şi constructor de avioane, unul dintre pionierii aviaţiei mondiale (n. 1882).   1592    – A încetat din viaţă scriitorul şi moralistul Michel Eyquem de Montaigne, iniţiator al eseului, ca gen filosofico-literar,  prin capodopera “Eseuri”, prima operă filosofică scrisă în limba franceză (n. […]

13
/09
/12

Aproximativ 250 de lucrări de pictură, grafică, sculptură şi artă decorativă vor fi prezentate la Muzeul Naţional de Artă al României începând de joi, când va avea loc vernisajul expoziţiei „Mitul naţional. Contribuţia artelor la definirea identităţii româneşti (1830-1930)”   Expoziţia include lucrări impresionante realizate de cei mai importanţi artişti români moderni, precum Barbu Iscovescu, […]

13
/09
/12

  Radio România informează că violonistul Alexandru Tomescu îşi va lansa, luni, 17 septembrie, pe terasa Librăriei Humanitas Kretzulescu, albumul „Stradivari Obsessions”.   Albumul cuprinde integrala sonatelor pentru vioară solo compuse de Eugene Ysaye iar fiecare dintre cele şase sonate a fost dedicată de compozitorul belgian unui mare violonist, a treia dintre ele fiind scrisă […]

10
/08
/12

După succesul de anul trecut al acestei noi creaţii, Shakespeare’s Globe dă startul turneului european al producţiei. Ca în vremurile când trupele de artişti ambulanţi colindau oraşele, cei opt actori vor însufleţi pieţele publice din mai multe oraşe europene cu acest recent succes al companiei londoneze. Seria de reprezentaţii va debuta la Margate (Marea Britanie) […]

10
/08
/12

TEATRUL METROPOLIS şi COCOR vă invită în Piaţa Timpului Joi, 24 mai, ora 12.00.   Doi artiști compleți, doi oameni desăvârșiți, doi actori unici, Marin Moraru și Iurie Darie vor fi celebrați cu mare onoare și recunoștință primind câte o stea pe Aleea Celebrităților, din Piața Timpului. “Să vorbesc despre Marin Moraru și despre Iurie […]