Despre imbecili
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-imbecili/

Carlo M. Cipolla, mort în anul 2000, la 78 de ani, a sintetizat în “Legile fundamentale ale imbecilităţii umane” (Editura Humanitas, 2014) cea mai gravă dintre problemele cu care omenirea se confruntă în prezent.

Un articol de Andrei Crăciun|10 iulie 2014

Despre această cărțulie, de nici o sută de pagini, format foarte mic, pe care am citit-o așteptând un autobuz în stație (în România, se așteaptă îndelung în stațiile de autobuz), a scris deja însuși Gabriel Liiceanu. Trebuie să fii un bou să scrii în contra acelui text. Încerc să nu fiu un bou.

Citindu-l pe Carlo M. Cipolla, încântat de concizia sa, de logica fără cusur, m-am gândit că “Legile fundamentale ale imbecilității umane” ar trebui să i se confere fiecărui individ, încă de la naștere, alături de numele pe care-l va purta.

Ea, cărţulia, va fi apoi păstrată într-un sertar bine ales, iar la optsprezece ani, sau mai târziu, la douăzeci și unu sau chiar la douăzeci și cinci, se va citi pe îndelete – e una dintre rarele lecturi pe care școala ar trebui să le facă obligatorii, dar evident nu le face.

Imbecililor nu le va folosi.  Celorlalți, studiul celebrului economist, studiu în toată puterea cuvântului, le-ar confirma, desigur, intuițiile. Da, vor spune fericiți non-imbecilii, așa e!, are dreptate profesorul Cipolla – numărul imbecililor este întotdeauna și în mod inevitabil subestimat de toată lumea!

carlo cipolla

Nu voi enunța aici legile fundamentale sintetizate de Carlo M. Cipolla. Mă voi opri asupra acestei grile de identificare – imbecilul este, conform autorului și realității, acela care produce pagube altora fără a avea nimic de câștigat de pe urma acțiunilor sale.

În lumina acestei definiții, veți recunoaște cât de des se întâlnește această specie – imbecilul – în regnul nostru. Veţi recunoaşte, de asemenea, mâhniţi, şi că adeseori şi comportamentul nostru decade înspre imbecilitate, prezintă această tendinţă, aceste pusee – ele trebuie reprimate.

Carlo M. Cipolla dezvăluie o arhitectură a lumii în patru piloni fundamentali. Iar imbecilii sunt chiar piatra de temelie pe care s-au construit societăţile moderne. Forţa lor creşte, pe măsură ce opţiunile lor ajung nu doar să conteze, ci şi să dicteze (cum ar putea fi altfel într-o democraţie şi într-o piaţă care fetişează preţul de piaţă?).

Niciodată n-a fost umanitatea, avertizează Cipolla, chiar dacă discret, pe buza mai evidentă a acelei prăpastii care ne va întoarce în întuneric. Niciodată, puterea imbecililor n-a fost, de fapt, mai mare.

Cu adevărat semnificativă mi se pare şi constatarea că procentul imbecililor este constant în natură – imun la etnii sau profesii. Aşa este, are dreptate Carlo M. Cipolla: procentul imbecililor este constant şi printre fochişti, şi printre frizeri şi printre laureaţii Premiului Nobel pentru Economie.

Şi ce se poate face? Ca orice excelent teoretician, Carlo M. Cipolla nu pretinde altă soluţie decât ocolirea grabnică şi definitivă a oricărui imbecil, deîndată ce este identificat ca atare.

Foto: Trilulilu.ro



09
/10
/19

Cea de-a şaptea ediţie a Festivalului Internaţional de Literatură şi Traducere Iaşi – FILIT s-a încheiat.

08
/10
/19

La începutul fiecărui octombrie la Iași se întâmplă un mic act de magie. Magia: România, așa cum o cunoaștem, este suspendată și în locul ei se pogoară un mare festival de literatură și traduceri, cum nu sunt multe pe bătrânul nostru continent (și pesemne niciunul dincoace de fosta noastră cortină de fier). FILIT (Festivalul Internațional de Literatură și Traducere Iași) tocmai și-a încheiat cea de a șaptea ediție.

03
/10
/19

La început de octombrie, emisiunea „Garantat 100%” de la TVR 1 împlineşte 20 de ani. Realizatorul ei, Cătălin Ştefănescu, vine să-şi întâlnească telespectatorii cu ediţii în premieră, într-un decor complet nou, modern şi primitor în acelaşi timp. Noul Garantat 100% începe duminică, 6 octombrie, cu un dialog plin de substanţă cu psihoterapeuta Esther Perel.

02
/10
/19

Îndrăgitul scriitor Mihail Șișkin, considerat cel mai important autor rus contemporan și singurul care a primit toate cele trei mari premii literare ruseşti, va conferenția  marți, 8 octombrie 2019, de la ora 18.00, în Sala Mare a Ateneului Român, la invitația  Curtea Veche Publishing, în parteneriat cu Filarmonica „George Enescu”, în cadrul Conferințelor de la Ateneul Român.  

30
/09
/19

Mai vechi și mai noi, volumele pe care vi le propune Ziarul Metropolis în acest top subiectiv au în comun spiritul unui anotimp și, vorba unui romancier apreciat, „sentimentul unui sfârșit”.

28
/09
/19

În perioada 1–5 octombrie, scriitorul francez Lionel Duroy, autorul romanului Eugenia, o ambițioasă frescă a României anilor 1930–1940 inspirată de Jurnalul lui Mihail Sebastian, va fi prezent la București și la Iași, invitat de Festivalul Internațional de Literatură și Traducere (FILIT Iași) 2019, de Institutul Francez din România și de Editura Humanitas Fiction.

26
/09
/19

Octombrie este una dintre lunile preferate ale iubitorilor de literatură, de film, de teatru și, de ce nu, de festivaluri. Iată ce ne atrage atenția în mod special dintre spectaculoasele evenimente ale lunii!

24
/09
/19

Club Revdepov organizează la București un atelier intensiv de scriere creativă, în perioada 14 octombrie – 16 decembrie 2019, sub îndrumarea scriitorului Filip Florian. Masterclassul se adresează celor care scriu ficțiune și vor să învețe aplicat, din feedbackul primit pe texte de la scriitorul coordonator. Cele mai bune povestiri vor fi publicate după atelier în RevistadePovestiri.ro.

20
/09
/19

Marți, 8 octombrie 2019, îndrăgitul scriitor Mihail Șișkin, considerat cel mai important autor rus contemporan și singurul care a primit toate cele trei mari premii literare ruseşti, revine în București la invitația Curtea Veche Publishing, pentru o întâlnire cu publicul și o sesiune de autografe la Ateneul Român, începând cu ora 18.00. Intrarea la eveniment este gratuită și accesul în sală se va face până la ora 18.50.

16
/09
/19

Românii iubesc arta, dar de la distanță. Peste 7 din 10 adulți români regretă că nu și-au dezvoltat pasiunile artistice din copilărie, deși consideră că ar fi putut să le transforme într-o meserie, conform unui studiu național realizat  pe un eșantion reprezentativ de peste 1.400 de persoane. Motivul care i-a determinat să renunțe la pasiunea lor este de natură financiară.