Despre nopțile magice
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-noptile-magice/

A intrat în cinematografele din ţara noastră filmul artistic italian „Notti magiche” (regia Paolo Virzi). Specialiştii – şi aici putem lăsa un hohot binefăcător de râs – îl descriu „comedie întunecată”.

Un articol de Andrei Crăciun|12 iulie 2019

Sunt mai multe motive – toate însemnate – pentru care ați putea opta să mergeți la cinema ca să vedeți Notti magiche. Poate cel mai însemnat este nostalgia. Dacă aveați cinci ani în 1990, atunci sunt șanse mari să prezentați o dispoziție melancolică cu gândul la vara aceea italiană, cântată de Gianna Nannini și Eduardo Bennato.

Atunci în Italia s-a desfășurat un campionat mondial de fotbal, dar nu a fost doar atât. Lumea noastră toată era tânără, căzuse Zidul de la Berlin, trăisem Revoluția și toate speranțele ne erau la început de drum. Până și Generația de Aur (egalii Argentinei lui Maradona într-un meci la Napoli!) abia își începea deceniul excepțional, glorios și obsedant. Pentru români, Notti maghice înseamnă ceva – mult.

Filmul lui Paolo Virzi nu este însă despre calcio. Folosește muzica acelor meciuri de neuitat pentru a spune o altă poveste, nu mai puțin frumoasă: agonia marelui cinematograf italian, care își trăia amurgul.

E o lume în destrămare – deopotrivă tristă, cumplită și comică – în care visele tinerilor sunt măcelărite de realitate. Scenariul e simplu: trei scenariști (finaliști ai unui important premiu) sunt acuzați de moartea unui producător. Presupusa crimă a avut loc tocmai când Italia pierdea – în detrimentul Argentinei – calificarea în finala Cupei Mondiale. Numai că… dar nici nu vă spun.

Poate exista și argumentul că o puteți revedea (chiar dacă puțin) și pe Ornella Muti – dacă mai știți dumneavoastră ce a însemnat Ornella Muti în istoria filmelor de cinema și în istoria sentimentală a spectatorilor de dincoace de Cortina de Fier.

Pentru mine, însă, cel mai important e altceva: recuperarea unei atmosfere cu desăvârșire dispărute. Eu îl numesc Marele timp al prieteniei și al oamenilor vii, de dinainte de marile descoperiri tehnologice care ne-au îmbătat cu iluzii și ne-au lăsat străini și singuri, fiecare de partea sa a micului ecran din palmă.

Și mai mult – dureros de frumos – timpul acela emoționant e recuperat dintr-un spațiu magic: Roma.

Roma e frumoasă, dureros de frumoasă, în toate filmele de cinema, dar în Notti magiche atinge o poezie cum rareori…

Sigur, că filmul își propune (și reușește) să parodieze câteva mituri despre marele cinema italian, însă toate acestea sunt, vă spun sincer, lipsite de orice importanță în fața frumuseții dureroase și amuțitoare a Romei de atunci și poate că dintotdeauna.

Comedie întunecată – auziți și dumneavoastră ce spun specialiștii! Să râdem, deci – să râdem pe săturate de domniile lor, cât ne ascundem lacrimile.

E o lume în destrămare – deopotrivă tristă, cumplită și comică – în care visele tinerilor sunt măcelărite de realitate.



16
/05
/23

Sunt ultimele zile în care te mai poți înscrie la rezidența online New Draft, deschisă tuturor absolvenților facultăților de profil, scenariștilor sau autorilor cu un scenariu de film în faza incipientă. Nu rata șansa de a face parte dintr-un program 100% online, gratuit, și de a avea întâlniri de lucru cu producătorii Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana. Termenul limită de înscriere este 20 mai 2023.

15
/05
/23

F-SIDES Cineclub, sezonul 4, ajunge în luna mai la Timișoara! Alături de alte trei programe pregătite pentru 2023 de organizatoarele proiectului F-SIDES în această ediție, lansată în aprilie la București, cineclubul și-a propus să-i ofere publicului proiecții de film axate pe creațiile a opt regizoare, în tandem cu materiale literare produse de opt scriitoare contemporane din România.

12
/05
/23

”Jeanne du Barry”, filmul regizat de Maïwenn, care joacă alături de Johnny Depp, deschide cea de-a 76-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (16-27 mai) și ajunge în această toamnă în cinematografele din România, distribuit de Independența Film.

11
/05
/23

9 lungmetraje și 16 scurtmetraje intră în competiția Zilelor Filmului Românesc la TIFF.22. Selecția include câteva dintre cele mai bune filme românești ale anului trecut, dar și producții care vor avea premiera mondială în iunie, la Cluj-Napoca. În cadrul Zilelor Filmului Românesc sunt acordate trei premii: pentru cel mai bun lungmetraj, pentru cel mai bun debut, dar și pentru cel mai bun scurtmetraj.

08
/05
/23

ICR dă startul celei de-a 27-a ediții FFE chiar de Ziua Europei, 9 mai, la Timișoara, Capitala europeană a culturii în 2023. Festivalul va continua în țară la Oravița (Casa de Cultură "George Motoia Craiu"), între 12-14 mai, la Curtea de Argeș (Centrul de Cultură și Arte "George Topîrceanu"), între 18-20 mai, la Botoșani (Cinema Unirea), între 18-21 mai și la Gura Humorului (Casa de Cultură), între 19-21 mai.