Despre rolul fierarilor în istoria la zi
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-rolul-fierarilor-in-istoria-la-zi/

La sfârşitul lunii martie, a avut loc la Teatrul de Comedie premiera spectacolului „Fierarii” (după Miloš Nikolić), în regia lui Horaţiu Mălăele, într-o distribuţie de gală: Horaţiu Mălăele, Maia Morgenstern, George Mihăiţă, Valentin Teodosiu.

Un articol de Andrei Crăciun|18 Aprilie 2018

Miloš Nikolić e un sârb născut în anul când a început Al Doilea Război Mondial. Un dramaturg care stăpânește și comedia, și tragedia, și inevitabil sfârșește în tragi-comedie balcanică, în cel mai bun înțeles al acestor cuvinte.

Miloš Nikolić a povestit cum a scris Fierarii: ca pe o tragedie antică din care a exclus tragismul, domnia sa ne-a pus în fața și în spatele ochilor consecințele unor fapte întâmplate demult, în timpul marelui război.

Miloš Nikolić nu a scris la întâmplare Fierarii. L-a scris ca pe un manifest în care desființează ideea de război, pentru că domnia sa vede în ură și în naționalism un nonsens, și are dreptate să vadă așa.

Din păcate, oamenii nu sunt ca Miloš Nikolić decât prin excepție, și continuă să se căsăpească pe toate meridianele în numele unor ficțiuni stupide și criminale. De aceea, Fierarii nu are o miză doar în imediatul unei seri plăcute de primăvară. Nu mergeți la Teatrul de Comedie doar pentru hohotul de râs, fiindcă ratați esența.

Fierarii spune ceva foarte însemnat și actual. E încă o oglindă, e încă un semnal de alarmă.

Mălăele e un fierar român, indiscutabil cel mai comic din tot spectacolul. Mălăele – de ani buni – nici nu mai joacă teatru, se joacă teatru, și se joacă bine, are o ușurință a umorului care trădează nu doar experiență, ci și – foarte probabil – geniu comic.

Domnișoara Morgenstern este soția acestui fierar român – e o fierăreasă masivă. Domnișoara Morgenstern îmbrățișează acest rol cu o pasiune care nu le este străină iubitorilor de teatru. E tot mai sigur că nu mai joacă nimeni teatru ca domnișoara Morgenstern în orașul București, iar Fierarii îi vine floare la ureche.

Maia și-a păstrat (sau și-a recuperat) bucuria de a fi pe scenă. Fierarii le-ar putea părea multora superficial, lipsit de profunzimile artei. Aceștia greșesc. Fiindcă Maia Morgenstern întreprinde – în mod excelent – un act artistic.

George Mihăiță joacă un fierar ungur – e, deci, obligat să vorbească o română stâlcită, care îi scade din farmec. Iar Valentin Teodosiu e un fierar rus – și fără dumnealui acest spectacol ar fi fost rămas orfan de o anumită gravitate care îi face bine.

Fierarii de la Comedie spun câteva adevăruri tot mai greu de îndurat în timpurile noastre, când îngerul negru al orbirii maselor zburdă iar pe pământ, vestindu-ne că suntem în pragul repetenției la istorie, vestindu-ne că suntem dramatic de aproape să o repetăm.

Cine are ochi de văzut va vedea.

Fierarii spune ceva foarte însemnat și actual. E încă o oglindă, e încă un semnal de alarmă.

Foto: Oana Monica Nae, Adrian Nuță

17
/10
/19

DANS PRINTRE CUVINTE Deschizi televizorul şi eşti bombardat cu o limbă română de multe ori aproximativă, citeşti ce-a mai rămas din presa scrisă şi se întâmplă acelaşi lucru. Iar pe reţelele de socializare e jale. Cui îi mai pasă azi, în secolul vitezei, de gramatică? Ziarul Metropolis îţi propune un joc nou de gramatică, fără să te scoată la tablă…

16
/10
/19

„Turandot“ de Puccini continuă să fie unul dintre cele mai mari succese de operă ale regizorului Andrei Şerban. Montat iniţial pentru Los Angeles Olympic Arts Festival, „Turandot“ a avut premiera în 1984 la Royal Opera şi Covent Garden, cu o distribuţie excepţională.

16
/10
/19

Vineri, 18 octombrie, de la ora 19:00, Curtea Veche Publishing, Institutul Gurdjieff din România și Librăriile Cărturești vă așteaptă la o discuție despre volumul „Întâlniri cu oameni remarcabili” de G.I Gurdjieff. La discuție vor participa regizorul Andrei Șerban, Laszlo Hollan (reprezentant al Institutului Gurdjieff din Paris), Cantemir Mambet (traducătorul cărții, preşedinte al Institutului Gurdjieff din România).

15
/10
/19

CRONICĂ DE FILM Disponibil în unele cinematografe, documentarul „Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, de Mihai Mincan şi Claudiu Mitcu, discută subiectul migrației românilor în străinătate din câteva unghiuri inedite.

15
/10
/19

Actriţa Tamara Buciuceanu a murit, marţi, la vârsta de 90 de ani. Marţi dimineaţă, purtătorul de cuvânt al Spitalului Elias, Silvius Negoiţă, declara despre Tamara Buciuceanu: "Este într-o stare gravă la Terapie Intensivă. Nu a părăsit niciun moment Secţia de Terapie Intensivă. Este intubată şi ventilată mecanic, în stare critică".

15
/10
/19

Noul album byron, ce va fi lansat în București pe 9 noiembrie la Arenele Romane, este un album despre noi, despre România, dedicat n o u ă . "Nouă" – un carusel muzical cu 12 piese despre emigranți dar și despre noi, cei rămași acasă. Un album despre inconștientul colectiv, despre tăceri și mersul nostru zilnic pe ață.

15
/10
/19

Joi, 17 și vineri, 18 octombrie, de la ora 19.00, în Sala Mare a Ateneului Român, Orchestra simfonică şi Corul Filarmonicii "George Enescu", condusă de Alexander Walker, va avea în program oratoriul Visul lui Gerontius de Edward Elgar. Soliști invitați sunt tenorul Oliver Johnston, mezzosoprana Aura Twarowska și basul Marius Boloș , iar Corul Filarmonicii „George Enescu“ va fi condus de maestrul Iosif Ion Prunner. Concertul este realizat cu sprijinul Societății Elgar din Marea Britanie.

Page 1 of 83312345...102030...Last »