Documentarul „Distanța dintre mine și mine”, despre poeta Nina Cassian, la Les Films de Cannes à Bucarest
https://www.ziarulmetropolis.ro/documentarul-distanta-dintre-mine-si-mine-despre-poeta-nina-cassian-in-premiera-la-les-films-de-cannes-a-bucarest/

Documentarul „Distanţa dintre mine şi mine”, despre poeta Nina Cassian, un film de Mona Nicoară şi Dana Bunescu, după o idee a Adei Solomon, va avea premiera în cadrul celei de-a noua ediţii a festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, iar din 8 martie 2019 va rula în cinematografele româneşti, distribuit de ROLLERCOASTER PR.

Un articol de Petre Ivan|22 octombrie 2018

Filmul va fi proiectat pe 23 octombrie, de la ora 20.00, la Cinema Muzeul Țăranului, în prezența echipei de producție care va participa apoi la o sesiune de întrebări și răspunsuri.

Cu o reputație de femeie fatală, băutoare și fumătoare prodigioasă, poeta avangardistă, compozitoarea și graficiana Nina Cassian a fost simultan complice și problematică pentru regimul stalinist, după care a intrat în conflict direct cu regimul Ceaușescu, și a terminat într-un exil nedorit la New York în 1985, în urma uciderii disidentului Gheorghe Ursu.

„Distanța dintre mine și mine” este un film despre credințe, artă și putere, care explorează fricțiunea dintre memoria personală și arhiva oficială, dintre realitatea noastră actuală și narațiunile pe care le construim despre trecut. Gândurile Ninei din timpul ultimului ei an de viață sunt confruntate cu o bogată arhivă de filme, muzică, poezie, apariții de televiziune, întregistrări private inedite și documente de urmărire de la Securitate. Sunt revelate, astfel, dileme etice și estetice care sunt parte din trecutul, dar și din viitorul nostru.

Mona Nicoara by Rudolf Costin

„În film sunt interesată de chestiunea responsabilității și alegerilor nostre personale atunci când suntem confruntați cu injustiția”, spune regizoarea Mona Nicoară. „În cercurile literare din anii 1980, Nina Cassian era o prezență palpabilă, deși deja plecase din țară: cei din jurul meu îi citau spiritul incisiv, legendele amoroase și, da, fascinanta ei urâțenie. Astfel, am înțeles-o întâi ca un model de eliberare lăuntrică, de disidență emoțională, și abia apoi am aflat despre istoria ei complicată și complice cu politica și puterea”, adaugă ea.

Mona Nicoară a lucrat la descoperirea acestei figuri unice în România cu producătorii Ada și Alexandru Solomon, „a căror poveste personală s-a întrepătruns adeseori cu cea a Ninei”, după cum ea povestește.

Producătorii documentarului sunt Ada Solomon, Mona Nicoară, Diana Păroiu și Alexandru Solomon. Dana Bunescu s-a ocupat de montaj imagine, sunet și sound design. Imaginea este semnată de Ovidiu Mărginean și Rudolf Costin, muzica – de Nina Cassian, concepția grafică, efecte vizuale și generice – Șerban Jipa.

Mona Nicoară a început să lucreze în cinema în 1997, ca producător asociat al documentarului „Children Underground”, care a primit în 2001 un premiu special la festivalul Sundance, apoi a fost nominalizat la Oscar pentru cel mai bun documentar de lungmetraj. Debutul ei regizoral, „Școala noastră”, a avut premiera în 2011 la festivalul Tribeca din New York, a fost selectat apoi la peste 60 de festivaluri din întreaga lume, a câștigat marele premiu al juriului pentru cel mai bun film din SUA la AFI SilverDocs și a fost nominalizat la Silver Eye Awards pentru cel mai bun documentar est-european și la Premiile Gopo pentru cel mai bun documentar românesc. Mona Nicoară este selecționer pentru festivalurile One World Romania și fARAD și a predat la Columbia, Cooper Union, New York University și Rutgers.

Dana Bunescu by Ciprian Hord

Dana Bunescu este principalul monteur al noului val din cinematografia românească și e câștigătoare a Ursului de Argint la Festivalul Internațional de Film de la Berlin 2017 pentru montajul filmului „Ana, Mon Amour”. A editat „Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu” și „Things We Said Today” (în lucru), ambele regizate de Andrei Ujică, precum și documentarul Laurei Căpățână „Aici… adică acolo”, câștigător la Transilvania International Film Festival 2013, pe lângă filme de ficțiune ca „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile”, recompensat cu Palme d’Or, „Moartea Domnului Lăzărescu”, câștigător al secțiunii Un Certain Regard la Cannes, și „Poziția copilului”, câștigător al Ursului de Aur.

„Distanța dintre mine și mine” este o producţie Hi Film Productions (România) și Sat Mic Film (Statele Unite ale Americii) în coproducţie cu Televiziunea Română, cu sprijinul Centrulului Naţional al Cinematografiei și al Programului Europa Creativă al Uniunii Europene. Susținut de: Orange România, Altex România, Cine Globe, Avon Cosmetics Romania, Renault Commercial Roumanie.

Foto: „Distanța dintre mine și mine” – facebook

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.

19
/10
/22

Unsul magilor, Black Adam (pseudonimul modern al lui Teth-Adam), spune povestea anti-eroului forțat de împrejurări să ajute câțiva pământeni. Mânat de răzbunare și ură, Black Adam este extrem de eficient în lupta cu opresorii Kahndaq-ului, spre disperarea super-eroilor din Justice Society.

19
/10
/22

După succesul ediţiei precedente cu 88 de minute cu Victor Rebengiuc, o gală care-şi propunea să aniverseze un artist legendar printr-o discuţie intimă şi pasionantă despre ale vieţii şi ale artei, acum spectatorii vor avea ocazia să o întâlnească pe actrița Tora Vasilescu.

18
/10
/22

49 de proiecții de film, 3 piese de teatru, 3 dezbateri și un total de peste 2.600 de spectatori, dintre care 18% copii. Acesta este bilanțul primei luni de funcționare constantă la Cinema Victoria Timișoara, primul dintre cinematografele tradiționale ale orașului care s-a redeschis după o renovare completă.

10
/10
/22

CRONICĂ DE FILM Cum poate un film ca „Athena” (de Romain Gavras), îndoielnic atât din punct de vedere etic, cât şi estetic, să fie inclus în competiţia unui festival precum cel de la Veneţia?

09
/10
/22

La ediția a X-a a festivalului internațional de film fantastic Dracula vor avea loc o serie de evenimente speciale, menite să celebreze ediția aniversară a festivalului de la Brașov. Oaspeți de seamă din Spania, Italia, Finlanda și România vor întâlni publicul iubitor de fantasy & horror, într-o serie de evenimente speciale care se vor desfășura pe parcursul celor 5 zile de festival.