Domnisoara Christina. Platitudine şi calofilie
https://www.ziarulmetropolis.ro/domnisoara-christina-platitudine-si-calofilie/

CRONICĂ DE FILM Inspirat din nuvela cu acelaşi titlu a lui Mircea Eliade şi promovat ca primul horror românesc, „Domnişoara Christina”, în regia lui Alexandru Maftei, este un film de o platitudine regretabilă, care nu doar că nu produce fiorii scontaţi, dar frizează uneori şi ridicolul.

Un articol de Ionuţ Mareş|11 noiembrie 2013

CRONICA DE FILM Inspirat din nuvela cu acelaşi titlu a lui Mircea Eliade şi promovat ca primul horror românesc, „Domnisoara Christina”, în regia lui Alexandru Maftei, este un film de o platitudine regretabilă, care nu doar că nu produce fiorii scontaţi, dar frizează uneori şi ridicolul.

În 2010, Alexandru Maftei şi-a încercat, fără prea mare succes, norocul în comedie, cu „Bună! Ce faci?”. Premisa era ofertantă – soţ şi soţie, Gabriel (Ionel Mihăilescu) şi Gabriela (Dana Voicu) se aventurează, separat şi în secret, în lumea internetului, în căutarea unei „aventuri”. Când pare că fiecare s-a îndrăgostit, online, de câte un necunoscut, iese la iveală că, de fapt, s-au găsit tot unul pe celălalt.

Comicul era, însă, de cele mai multe unul forţat, iar Alexandru Matei arăta – în afara inapetenţei de a alege distribuţia potrivită – un deficit vizibil în lucrul cu interpreţii, necredibili în partiturile repartizate.

Regia slabă asupra actorilor frapează în primul rând şi în „Domnisoara Christina”, adăugându-se calofiliei excesive (!) a imaginii (Radu Aldea), dialogurilor livreşti şi artificiale, dramaturgiei schematice, scenografiei aseptice şi muzicii preponderent bombastice (John Wygens), care, deşi se încadrează în limitele cuminţi ale genului, nu creează efectele dorite.

Revenit în cinema într-un rol mai consistent după cel din „Luna verde” (r. Alexa Visarion, 2010), Tudor Aaron Istodor îl interpretează în „Domnisoara Christina”, într-o poveste plasată în perioada interbelică, pe Egor Paşchievici, protagonistul care ajunge, împreună cu iubita Sanda (Ioana Anastasia Anton, „O lună în Thailanda”), la conacul familiei acesteia.

domnisoara christina

Ioana Anastasia Anton şi Maia Morgenstern joacă în filmul „Domnisoara Christina“

Acolo, Egor descoperă că sora mai mică a Sandei, Simina (Ioana Sandu), şi mama celor două, doamna Moscu (Maia Morgenstern), vorbesc de o misterioasă domnişoara Christina (Anastasia Dumitrescu), o soră a doamnei Moscu ce ar fi fost omorâtă tânără, în timpul răscoalei ţărăneşti din 1907.

După ce lui Egor îi este arătat un tablou cu domnişoara Christina care îl fascinează, încep să i se întâmple o serie de lucruri stranii şi să i se reveleze o latură ascunsă a doamnei Moscu, a Siminei şi chiar a Sandei, ce par a fi sub vraja unei domnişoare Christina sub apariţie de strigoi.

Din nefericire, acest amestec narativ şi vizual nu se leagă într-un ansamblu fluid, coerent şi dătător de fiori şi nu reuşeşte să depăşească platitudinea în care se instalează de la primele replici, după imaginile spectaculoase şi antrenante de la început.

Citiţi şi: Domnisoara Christina o aduce pe Maia Morgenstern într-un film cu strigoi

Alexandru Maftei bifează doar câteva trăsături recunoscute ale genului horror-fantasy, în special hollywoodian, fără a reuşi să le facă să funcţioneze cu adevărat: un conac ascuns lângă o pădure, un subsol întunecat, o crimă misterioasă din trecut, multe scene de noapte, fetiţa diabolică, sunete ciudate şi presupus înfricoşătoare în fundal, dorinţe sexuale şi ceva sânge, amestec între realitate, vis şi fantastic, tăieturi bruşte de montaj.

Tudor Aaron Istodor este fals în partitura grea care i-a fost încredinţată, la fel şi Anastasia Dumitrescu în rolul domnişoarei Christina şi Ovidiu Ghiniţă în rolul unui arheolog prezent de asemenea la conac, în timp ce Maia Morgenstern este aceeaşi tragediană (cu lacrimi în ochi) din aproape toate filmele sale recente. Mai credibilă este Ioana Anastasia Anton, al cărei chip expresiv, combinaţie de inocenţă şi mister, o ajută să-şi construiască onorabil rolul de victimă.

„Domnisoara Christina”, care a reuşit să atragă până acum peste 9.000 de spectatori, ar fi putut fi un film respectabil în încercarea tot mai insistentă în ultimii ani de diversificare stilistică şi tematică a cinematografiei româneşti, însă nu reuşeşte să atingă nivelul mediu al producţiilor străine de gen care ajung prin sălile de proiecţie de la noi.

INFO

Domnisoara Christina (România, 2013)

Regia: Alexandru Maftei

Cu: Maia Morgenstern, Ioana Anastasia Anton, Tudor Aaron Istodor

Rating: ●○○○○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,

este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

Foto din Domnisoara Christina: capturi film

10
/07
/23

Un cineconcert, cel puţin 30 de filme, întâlniri cu peste 20 de invitaţi din ţară şi străinătate, dezbateri, ateliere, o expoziţie aniversară şi o lansare de carte fac parte din programul ediţiei a zecea a Festivalului Ceau, Cinema!, care va avea loc între 12 şi 16 iulie la Timişoara, Capitală Europeană a Culturii.

05
/07
/23

Cea de-a XX-a ediție a Festivalului Internațional de Film Independent ANONIMUL va avea loc în perioada 14-20 august 2023, la Sfântu Gheorghe (Delta Dunării). Și anul acesta, programul festivalului cuprinde două competiții de scurtmetraje, românești și internaționale, și proiecții de film de lungmetraj însoțite de întâlniri și dialoguri între cineaști și public. 

05
/07
/23

Între 22 și 29 iulie, la 2 Mai se desfășoară a treia ediție a Festivalului de Teatru și Film „Șerban Ionescu”. De la concerte și proiecții de film în aer liber și până la spectacole de teatru, expoziții, dialoguri cu artiști și show-uri de stand-up și improvizație, programul din 2023 cuprinde peste 50 de evenimente culturale cu intrare gratuită.

25
/06
/23

Luna iulie aduce în cinematografele din România trei filme de festival care merită atenţie: "În bătaia focului", al germanului Christian Petzold, "Mi-e silă de mine", al norvegianului Kristoffer Borgli, şi "Falcon Lake", al canadienei Charlotte Le Bon.