Douăzeci de minute cu îngerii de la malul Dunării
https://www.ziarulmetropolis.ro/douazeci-de-minute-cu-ingerii-de-la-malul-dunarii/

Finalul de stagiune a Teatrului “Jean Bart” din Tulcea a făcut posibilă întâlnirea de o oră şi jumătate cu îngerii lui Ion Sapdaru. Spectacolul pe care acesta l-a montat pe scena teatrului de la malul Dunării reprezintă cea de-a 50 premieră din istoria cochetului teatru.

Un articol de Georgiana Ene|28 iulie 2015

Celebrul actor, regizor și scenarist a acceptat cu bucurie invitația tulcenilor de a monta un spectacol acolo, dublând astfel bucuria acestora și prin calitatea textului ales: “Douăzeci de minute cu îngerul” a lui Alecsandr Vampilov.

Spectacolul debutează într-un registru comic – final de petrecere într-o cameră de hotel a unor delegați, ca pe parcurs să se schimbe încet-încet într-unul tragic. Textul lui Vampilov – o savurosă metaforă populată de personaje care fac parte din toate mediile sociale – practic o societate în miniatură, ale cărei cutume se zguduie din temelii atunci când o persoană misterioasă dorește să facă bine fără niciun interes ascuns. Regizorul transpune într-un mod liber problemele unei societăți și reușește să răspundă unei întrebări firești: mai există oameni cinstiți, buni și amabili?

Cadrul de pornire al acțiunii îl constituie modesta cameră de hotel, în care cei doi, delegatul și șoferul acestuia, au primele schimburi de replici: Nelu Serghei îi dă replicile vorbite și nevorbite colegului lui de băut și șef, Ionuț – Paul Ștefan. Măiestria celor doi actori este surprinsă sublim de regizor și le pune în valoare talentul actoricesc.

Dacă deschiderea spectacolului este amuzantă și stârnește ropote de râs și aplauze, intrarea în scenă a lui Cristi Naum constituie contrapunctul spectacolului: în antiteză cu cei doi cheflii, omul cinstit, bun și amabil demontează teoria celor doi ajunși la disperare că nimeni nu e dispus să le dea cu împrumut bani să-și cumpere băutură. Dintr-o dată, miza celor doi se schimbă: doresc cu tot dinadinsul să știe cine e personajul misterios, nou-venit, care le schimbă în câteva momente de la apariție întreaga percepție despre oameni și despre viață, în măsura în care lumea civilizată și-a impus rațional principiile respectului pentru semeni.

Piesa lui Vampilov este într-un singur act, regizorul reușind să surprindă publicul prin cei implicați în acțiune, făcându-l să conștientizeze decrepitudinea morală. Nebunia și neîncrederea în noul venit sunt amplificate de apariția, pe rând, a vecinilor, celor cărora le ceruseră cu împrumut bani pentru a-și cumpăra de băut.

Vampilov recreează micro-societatea prin aducerea în scenă a unui violonist – delicios Mihai Gălățan, virtuos, neadaptat societății, nemulțumit, nu-și încalcă principiile, își dorește foarte mult să acceadă la o lume mai bună, să se facă auzit, printr-un cuplu de tineri căsătoriți: Irina Naum – Costel Zamfir. Irina aduce în scenă feminitate, eleganță, bogăție și fragilitate, la început, ca în final se hotărăște să nu se lase îngenunchiată de către proaspătul ei soț. Costel Zamfir, soțul, oportunist, puțin formal pentru rolul pe care îl are, dar îl duce până la capăt cu demnitate; și prin delicioasa Gabriela Ciolacu, în rolul femeii de serviciu, care trece de la umilință și nesiguranță la o adevărată leoiacă, în final, și pune punctul pe i: se duce și cumpără de băut, lăsând publicul să-i admire expresivitatea și mobilitatea de care este în stare.

Misiunea cea mai grea de la început și până la final îi revine lui Cristi Naum, de a fi personajul bun, secondat de cei cărora vrea să le facă bine – convinși că omul în esență este în mare parte cinstit, corect și bun – , lucru care-i reușește cu strălucire până la sfârșit. Măiestria celor trei aproape emoționează, așa cum declară și regizorul: “Am ales această piesă pentru că se așează bine pe trupă, pentru temele abordate de dramaturg și pentru că traversăm o perioadă tragică a necomunicării interumane, a neîncrederii li a dispariției compasiunii”.

“20 de minute cu îngerul”, de Alecsandr Vampilov

Regia: Ion Sapdaru

Scenografia: Gelu Rîșca

Mișcare scenică: Roman Jora

Distribuția: Cristian Naum, Ionuț –Paul Ștefan, Nelu Serghei, Irina Naum, Gabriela Ciolacu, Mihai Gălățan, Costel Zamfir

23
/10
/14

Miercuri, 22 septembrie, la Sala Radio din Bucureşti, un public entuziast şi călduros a răspuns afirmativ întrebării „VĂ PLACE TANGO ?”, provocare artistică lansată prin turneul său naţional de violoncelistul RĂZVAN SUMA, alături de doi invitaţi argentinieni - ANALIA SELIS (voce) şi JULIO SANTILLAN (chitară). 

23
/10
/14

Iubitorii operei sunt invitați într-o clădire renovată, cu o sală de spectacole cu acustică îmbunătățită, care va permite reprezentații artistice de o calitate superioară. Șase premiere, invitați de marcă, evenimente speciale, spații reamenajate. Stagiunea se deschide cu o nouă premieră a operei „La traviata” de Giuseppe Verdi, într-o montare originală semnată de regizorul britanic Paul Curran

22
/10
/14

Nu-i înțeleg pe cei care nu-l simpatizează pe Woody Allen. Pe cei cărora le este indiferent. Nu trebuie să-l iubești. Însă este unul din marile mistere ale lumii inaderența unora la umorul său. La personajul său, aproape dispărut din filmele, nesfârșite, ale ultimilor ani, dar intrat în panoplia comicilor indispensabili ai cinematografiei.

22
/10
/14

Desenator, gagman, muzician, regizor, scenograf, mim, cineast, om de televiziune, poet, Pierre Étaix debutează pe scenă, pe care nu o va părăsi niciodată. Fascinat însă de marele ecran, la începutul anilor 1960, va începe să regizeze filme, alături de prietenul său Jean-Claude Carriere.

22
/10
/14

De la producătorii comediei de succes ,,Love Building”, vine din 26 decembrie pe marile ecrane Alt Love Building, un film cu Dragoş Bucur, Alexandru Papadopol şi Dorian Boguţă în rolurile principale, distribuit în cinematografe de Freeman Entertainment.

22
/10
/14

Actriţa Renee Zellweger, îndrăgită pentru rolurile din "Jerry Maguire" şi "Jurnalul lui Bridget Jones", a apărut complet schimbată la un eveniment dedicat femeilor din cinematografie, fiind greu de recunoscut chiar şi de către fanii săi...

22
/10
/14

Actorul român Marcel Iureş va oferi duminică, la Leicester Square Theatre din West End-ul londonez, o reprezentaţie a spectacolului "Absolut!", o producţie a Teatrului Act din Bucureşti, după "Ivan Turbincă" de Ion Creangă, informează Institutul Cultural Român (ICR) de la Londra.

22
/10
/14

Anamaria Marinca, cea care interpretează rolul Irmei în drama de război "Furia: Eroi anonimi/ Fury", a declarat, la premiera lungmetrajului de la Festivalul de Film de la Londra, că Brad Pitt, alături de care joacă în această peliculă, şi regizorul David Ayer au fost "sprijinul" său.

22
/10
/14

Les Films de Cannes à Bucarest se deschide vineri, 24 octombrie, de la ora 17.30, la Cinema Studio cu Trece şi prin perete, în regia lui Radu Jude, singurul film selecţionat – şi premiat – anul acesta la Cannes. În închuiderea festivalului, pe 30 octombrie, de la ora 20.00, va rula White God/ Oraşul câinilor, câştigătorul secţiunii Un certain Regard la Festivalul de la Cannes şi candidatul Ungariei la Oscar.

22
/10
/14

Iubitorii teatrului pot vedea în zilele de 22 şi 23 octombrie, de la ora 19.00, la Palatul Naţional al Copiilor (Bulevardul Tineretului 8-10, Bucureşti) - Sala Ion Cojar - "Cine e fazanul", de G. Feydeau. Spectacolul are două distribuţii diferite din care fac parte studenţi din anul III, Arta Actorului de la UNATC „I.L. Caragiale”.

22
/10
/14

Scenografia este arta de a executa decoruri și costume pentru un spectacol de teatru. În era tehnologiei, scenografia poate fi transpusă prin mijloace multimedia și astfel teatrul ne conduce într-o altă dimensiune sau ne creează o iluzie optică. Helmut Stürmer și Carmen Lidia Vidu explică dacă mijloacele multimedia pot fi un inamic al scenografiei clasice.

21
/10
/14

MARI FILME ROMÂNEŞTI UITATE „La capătul liniei”, poate cel mai important lungmetraj al lui Dinu Tănase, director de imagine devenit regizor, este o mostră de cine-verite întârziat, însă alb-negrul imaginii, surprinderea unei realităţi necosmetizate şi jocul credibil al actorilor îl fac unul din cele mai bune filme româneşti ale anilor `80.