Draga Olteanu Matei, 83
https://www.ziarulmetropolis.ro/draga-olteanu-matei-83/

“Te naşti în ţara care te naşti. (…) Eu sunt româncă din secunda în care m-am născut şi aşa o să fiu până nu o să mai fiu pe pământ.”- Draga Olteanu Matei. Marea doamnă a teatrului si filmului românesc împlineşte astăzi 83 de ani.

Un articol de Petre Ivan|24 octombrie 2016

Născută pe 24 octombrie 1933 la București, Draga Olteanu Matei a absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică în 1956. Cariera ei în slujba artei se întinde pe parcursul a peste  jumătate de secol, timp ]n care a interpretat sute de roluri pe scenă sau pe micul și marele ecran.

Am umblat mult cu părinții mei prin țară. Tata era ofițer si se muta cu unitatea militară des. Asta m-a pus în fericita situație să ajung, de copil, prin absolut toate regiunile țării. (…) În felul ăsta am învățat obiceiuri, dialecte, moduri de a gândi, moduri de comportament. Când am ajuns actriță am început să folosesc toate aceste cunoștințe. Mi-au folosit atât de bine încât ardelenii au crezut că sunt de-a lor, oltenii că sunt olteancă, bănățenii că sunt de la ei… moldovenii nu mai spun… De fapt eu sunt bucureșteancă din moși strămoși. – Draga Olteanu Matei

A debutat în film cu rolul din Blanca (1955), regia Mihai Iacob si Constantin Neagu, alături de Amza Pellea și Silvia Popovici.

Pe parcursul carierei sale în film, Draga Olteanu-Matei, o actriță unică dintr-o generație de excepție – Marin Moraru, Gheorghe Dinica, Stefan Iordache, Amza Pellea, Victor Rebengiuc sau Tamara Buciuceanu-Botez -, a colaborat cu regizori ca Dan Pița, Nicolae Mărgineanu, Elisabeta Bostan sau Geo Saizescu.

Ştiu foarte bine ce înseamnă să joci dramă, să nu-ţi curgă o lacrimă şi să auzi toată sala cum foşneşte, genţi care se deschid, lume care-şi suflă nasul. – Draga Olteanu Matei

A fost decorată la 30 mai 2002 cu Ordinul național Steaua României în grad de Cavaler „pentru prestigioasa cariera artistică și talentul deosebit prin care au dat viață personajelor interpretate în filme, dar și pe scenă, cu prilejul celebrării unui veac de film românesc”.

Mi-am făcut carieră din roluri mici pentru că le-am făcut cu credință. Nu mi-a păsat dacă rolul e la coada distribuției. – Draga Olteanu Matei

În 2007, după pensionarea sa de la Teatrul Național din București, Draga Olteanu-Matei s-a retras la Piatra Neamț, unde și-a infiintat propria companie: Teatrul Vostru — primul teatru particular din Romania cu actori neprofesioniști.

Trei ani mai târziu, îndrăgita noastră actriță primea premiul Gopo pentru intreaga activitate.

Foto: Draga Olteanu Matei – facebook, cinemagia

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.

06
/05
/21

Dintre zecile de filme româneşti disponibile Netflix, vă recomandăm trei documentare – poate mai puţin cunoscute, dar extrem de ofertante. Există mai multe filme de non-ficţiune româneşti pe platformă, însă cele trei propuneri sunt de neocolit.

22
/04
/21

CARTEA DE CINEMA A apărut recent, la Editura Universităţii din Bucureşti, o substanţială şi pasionantă carte: „Umorul între divertisment şi ideologie. O istorie culturală a filmelor de comedie din România comunistă (1948-1965)”. Volumul - lectură obligatorie - este teza de doctorat a tânărului istoric Eugen Ignat.

22
/04
/21

Pe lângă retrospectiva amplă Ulrike Ottinger, ediția a 14-a a festivalului One World România va cuprinde două focusuri pe colective cinematografice care s-au luptat cu armele specifice mediului pentru a sprijini cauza feministă, ambele învârtindu-se în jurul personalității lui Delphine Seyrig: Focus Delphine Seyrig și Focus Centrul Simone de Beauvoir.

21
/04
/21

CRONICĂ DE FILM Ar fi nedrept să nu i se recunoască regizoarei Chloé Zhao meritul pentru generozitatea faţă de marginali din spatele celui de-al treilea film al ei, „Nomadland” (2020), câştigător al Leului de Aur la Festivalul de la Veneţia şi favorit la Premiile Oscar.