Dragoș Bâscă, promoter muzical: „Mă interesează ca publicul să aibă o experiență memorabilă”
https://www.ziarulmetropolis.ro/dragos-basca-promoter-muzical-ma-intereseaza-ca-publicul-sa-aiba-o-experienta-memorabila/

INTERVIU Dragoş Bâscă, manager al Twin Arts, lucrează cu muzicieni români încă din 2003. În 2011 a lansat proiectul Jazz Night Out, care i-a adus la Bucureşti pe unii dintre cei mai importanţi muzicieni de jazz din lume. În primăvara aceasta, la Sala Radio, îi putem asculta pe Hiromi (25 martie) şi pe Dhafer Youssef (10 aprilie).

Un articol de Adina Scorţescu|10 martie 2014

INTERVIU Dragoș Bâscă, manager al Twin Arts, lucrează cu muzicieni români încă din 2003. În 2011 a lansat proiectul Jazz Night Out, care i-a adus la București pe unii dintre cei mai importanți muzicieni de jazz din lume. În primăvara aceasta, la Sala Radio, îi putem asculta pe Hiromi (25 martie) și pe Dhafer Youssef (10 aprilie).

Cum ați început să fiți promoter muzical? Cât e business și cât e pasiune?

Acum 11 ani am organizat primul nostru concert la Iaşi. A fost o întâmplare. Eram prieteni buni cu mulţi muzicieni din scena locală şi mai mult ei ne-au convins că am putea face asta. Concertele nu au fost însă singura noastră activitate acolo. Am avut şi un club, am organizat lansări de carte, piese de teatru, expoziţii, lansări de filme etc.

Din 2011 ne-am relocat la Bucureşti unde ne-am concentrat în special pe concerte rock, jazz şi blues şi am dezvoltat parteneriate importante cu Institutul Cultural Polonez, şi ambasadele Japoniei, Israelului, Elveţiei, Armeniei.

Cred că e extraordinar de important să fii pasionat de ceva ce ulterior s-ar putea transforma într-un business. Desigur, pasiunea nu garantează succesul, dar un antreprenor pasionat de ce face va avea mai multă forţă să depăşească obstacolele ce par uneori insurmontabile.

Care sunt obiceiurile dumneavoastră de meloman?

Sunt ascultător de muzică de când mă ştiu şi colecţionar de la 15-16 ani. Am început cu casete, iar acum colecţionez în continuare cd-uri. Sunt într-o perpetuă căutare muzicală şi ascult cu aceeaşi bucurie metal, jazz şi rock.

Audiţiile le fac pe un sistem audio dedicat (cd player + amplificator + boxe ) şi la căşti direct din telefon când merg pe jos. În ultima vreme, am fost mai mult la concerte de rock, evenimente outdoor şi mai puţin în cluburi.

Se spune despre piața muzicală de la noi că e ,,la început”. Cum arată o piață matură?

Da, e loc de mai mult bine pe scena noastră muzicală. Mai mult curaj şi mai multă muncă de self promotion ar ajuta o parte din artişti să ajungă ceva mai departe. Vorbim de cei care pot genera vânzări de bilete la concertele lor. Restul sunt într-o piaţă paralelă a evenimentelor private, care din cauza diminuărilor de bugete din companii realizează acum că şi-au alienat publicul ţintă.

O piaţă muzicală matură în primul rând are artişti de export şi putere de absorbţie mare a evenimentelor. Dacă, în ceea ce priveşte evenimentele, în ultimii ani piaţa s-a dezvoltat, artiştii români care sunt cumpăraţi de promoteri din alte ţări sunt extrem de puţini. România nu suportă comparaţie nu doar cu ţări ca SUA , UK, Franţa sau Italia, dar nici măcar cu ţările scandinave.

Din 2012 organizați Jazz Night Out. Ce este acest proiect și care a fost concertul care v-a adus cea mai mare bucurie?

E o călătorie aventuroasă în care ne însoţeşte şi publicul. Aducem muzicieni valoroşi şi încercăm să scoatem spectatorii din zona de confort şi să experimenteze. I-am adus până acum în Bucureşti pe Nik Bärtsch’s Ronin, Hiromi Trio Project feat, Anthony Jackson & Simon Phillips, Eric Sardinas, Avishai Cohen Trio, Tigran Trio, Vijay Iyer Trio şi pe câştigătorii unui Grammy anul acesta, americanii Snarky Puppy.

Pe lângă publicul avizat, suntem mai mult decât interesaţi să îi aducem în sălile de concerte şi pe cei care nu au nici un fel de experienţă anterioară cu Jazz-ul. Vrem să demonstrăm oamenilor că preţiozitatea cu care se „operează” atunci când e vorba de jazz poate fi abandonată. Trebuie să fii relaxat şi să iubeşti muzica, sunetele şi instrumentele. Restul se întâmplă în timpul concertului.

Toate concertele şi momentele petrecute cu muzicienii au fost minunate, dar îmi vin în minte momentele în care Vijay Iyer a trebuit să repete într-o casă particulară la pian timp de o oră, iar eu ascultam nebunia de note revărsate dincolo de uşă.

Sau cel în care Simon Phillips o privea pe Hiromi în timpul unui solo. Era multă căldură şi bucurie în ochii lui şi ne-a povestit ulterior ca în tot turneul a privit-o vrăjit din backstage.

Ce concerte organizează Twin Arts anul acesta?

Anul acesta am anunţat deja mai multe concerte la Sala Radio. Pe 25 martie va concerta pianista japoneză Hiromi, de data aceasta în recital solo, iar pe 10 aprilie tunisianul Dhafer Youssef, care cântă la oud şi voce în formulă de cvartet.

Pe 14 octombrie vom avea două concerte: seara va fi deschisă de vocalista sud-coreeană de jazz Youn Sun Nah care face furori în Europa şi care va cânta în formula de duo cu minunatul chitarist suedez Ulf Wakenius.

Continuăm cu unul dintre cei mai importanţi trompetişti europeni, italianul Paolo Fresu şi al său Devil Quartet. De menţionat că Youn Sun Nah va concerta în premieră în România, iar Paolo Fresu va cânta pentru prima dată la Bucureşti. Curând vom anunţa şi alte concerte, aşa că fiţi cu ochii pe noi.

Ce v-a determinat s-o „aduceți”, din nou, pe Hiromi la București?

Primul concert Hiromi la Bucureşti, în 2012, a fost sold out cu o săptămână înainte de data anunţată şi mulţi doritori nu au putut să o vadă. Există deci public numeros pentru Hiromi, iar un recital solo este cu totul altă experienţă decât o formulă de trio. Un lucru important de spus este că, spre deosebire de trupele rock, formulele de jazz sunt foarte fluide şi muzicienii dezvoltă mereu proiecte surprizatoare ce merită urmărite.

Fiecare nou album sau nou proiect include an de an aceleaşi oraşe importante în turneul artiştilor. Bucureştiul poate şi trebuie să fie aşezat pe această hartă pentru că are un public minunat. După toate datele, acest concert va fi din nou sold out, pentru că mai sunt foarte puţine bilete.

Suntem fericiţi că avem alături de noi în acest proiect Ambasada Japoniei şi branduri valoroase ca Yokogawa, Honda, Yamaha şi agenţia de turism Free Spirit.

Cum alegeți spațiile în care vor avea loc concertele?

Ne interesează ca publicul să aibă o experienţă memorabilă şi o sală cu acustică bună şi confortabilă contează mult. Credem că în acest moment Sala Radio este cea mai bună sală de concerte pentru proiectele noastre.

Pe lângă Sala Radio, organizăm concerte şi în Silver Church, unul dintre puţinele cluburi din Bucureşti cu o scenă rezonabilă pentru muzicieni şi zonă de backstage, ca să nu mai vorbim de personalul excelent pregătit pentru evenimente.

Lăsând deoparte evenimentele organizate de Twin Arts, care ar fi pentru dumneavoastră Top 3 al concertelor din 2014?

Având în vedere că anul abia a început, aş putea mai degrabă să spun la ce îmi doresc să ajung anul acesta:

1. Tori Amos – ar fi a doua oară când o văd, sunt pasionat de muzică şi versurile ei de multă vreme.

2. Aş fi mers la Michael Gira (Swans), dar e pe 25 martie, când avem Hiromi, aşa că recomand altora să meargă.

3. Pentru că am auzit multe lucruri frumoase despre el, festivalul North Sea Jazz din Olanda.

Foto: Twin Arts

 

18
/10
/16

Academia Suedeză nu-l va mai contacta pe Bob Dylan, laureatul Premiului Nobel pentru Literatură, după mai multe încercări nereușite, a declarat secretara permanentă a instituției, Sara Danius. Artistul american a primit în tăcere premiul care i-a fost acordat joia trecută. În aceeași seară, el a oferit un concert în Las Vegas, unde s-a mulțumit să cânte, fără a aborda acest subiect în fața publicului.

18
/10
/16

“Rolul muzicii este pretutindeni acelaşi, de multă vreme: sa fie bine aleasă, să fie dăruită de cei care au acest dar, spre a determina o apropiere, ba chiar o comunitate între cei care iubesc muzica” - Horia Andreescu. Dirijorul principal al Filarmonicii "George Enescu” împlinește, astăzi, 70 de ani.

14
/10
/16

Premiul Nobel pentru Literatură ar trebui să deschidă o discuție îndelung ocolită: are literatura granițe - de ce ar avea? Judecând după furia cu care românii au și de această dată păreri, ai spune că trăim în mijlocul celui mai citit popor european. Să ne relaxăm: nu e chiar așa, ba chiar dimpotrivă.

14
/10
/16

Într-o zi de 14 octombrie se năştea Ciprian Porumbescu, unul dintre cei mai faimoşi compozitori români ai vremii sale. Cuprins de dragostea pentru valorile neamului său, a participat în adolescenţă la sărbătorile organizate de societatea Culturală „Arboroasa“, la Mănăstirea Putna, din anul 1871, unde l-a cunoscut şi s-a împrietenit cu Mihai Eminescu.

13
/10
/16

Scriitorul Mircea Cărtărescu scrie pe pagina sa de Facebook că Bob Dylan nu ar fi avut nevoie de acest Nobel pentru Literatură, pentru că, deşi el însuşi l-a tradus în limba româna şi nu contestă faptul că este un poet şi un geniu muzical, crede că acest premiu major pentru literatură ar fi trebuit să fie acordat unui “scriitor adevărat”

13
/10
/16

Cântăreţul Bob Dylan a primit joi, 13 octombrie, Premiul Nobel pentru Literatură pe 2016, pentru „crearea unor noi maniere de expresie poetică în cadrul marii tradiţii a muzicii americane”. Dylan, unul dintre cele mai influente personaje ale secolului al XX-lea, este primul artist care a îmbinat muzica populară cu ambiţiile intelectuale.

13
/10
/16

Poetul, scriitorul, interpretul și compozitorul Leonard Cohen (82 de ani) a declarat, într-un interviu pentru The New Yorker, că își dorește să încheie numeroasele proiecte muzicale și literare începute, dar că este pregătit să moară.

12
/10
/16

În perioada 29 octombrie - 5 noiembrie 2016, pe scena Sălii Thalia a Filarmonicii din Sibiu va avea loc cea de a III-a ediție a Festivalului Internațional Clara Haskil, primul proiect de talie internațională din România dedicat celei care a fost una dintre cele mai talentate pianiste de origine română ale tuturor timpurilor, Clara Haskil.

11
/10
/16

Trupa Depeche Mode revine în România în 2017, la Cluj-Napoca, pe 23 iulie, în cadrul Global Spirit Tour, pentru promovarea noului album "Spirit", care va fi lansat în primăvara anului viitor. "Spirit" este cel de-al 14-lea album de studio al trupei, ce continuă succesul înregistrat de Delta Machine, album care a ajuns pe poziția a cincea în topurile din 26 de țări și pe prima poziție în topurile din 12 țări.

11
/10
/16

Orchestra Națională Radio, sub bagheta dirijorului Radu Postăvaru, propune vineri, 14 octombrie (19.00), o seară romantică la Sala Radio. Concertul se va deschide cu Concertul nr. 1 în mi minor pentru pian şi orchestră, op. 11 de Chopin avându-l ca solist pe pianistul polonez Szymon Nehring.

10
/10
/16

Peste 3500 de persoane au aplaudat in picioare duminica seara la finalul concertului triumfal al lui Vladimir Cosma la pupitrul Orchestrei Române de Tineret prin care acesta a aniversat la Palatul Congreselor din Paris 50 de ani de activitate artistică de succes. Pe scenă s-au aflat peste 200 de instrumentiști și coriști, în prim plan apărând soliști precum soprana Irina Baianț, legendarul Richard Sanderson (La Boum), Greg Zlap la muzicuță sau Marius Preda la țambal.

10
/10
/16

În prima zi a megafestivalului legendelor rock desfăşurat în deșertul californian, The Rolling Stones au adus un surprinzător omagiu "rivalilor" The Beatles. ''Desert Trip'' a adus pe scenă pentru trei zile numeroase legende rock, printre aceştia Paul McCartney și Roger Waters, Bob Dylan sau Neil Young.

09
/10
/16

Marți, 11 octombrie 2016, ora 19.00, Stagiunea de Jazz va marca deschiderea celui de-al VII-lea sezon de la Teatrul Act printr-un triplu eveniment: lansarea primului compact disc cu înregistrări din istoria celor şase ani ai stagiunii, concert, precum şi o sesiune de autografe pe care artiştii o vor acorda la final.