Dramaturgie contemporană la Reactor
https://www.ziarulmetropolis.ro/dramaturgie-contemporana-la-reactor/

Reactor a început evenimentele dedicate dramaturgiei româneşti contemporane, văzută într-un cadru larg, multigeneraţional, pe 15 ianuarie, la ora 18.00, cu dezbaterea „Practici şi funcţii ale dramaturgului. Trecut, prezent şi viitor”, la care au participat autori români din diferite generaţii: Miruna Runcan, Alina Nelega, Matei Vişniec, Catinca Drăgănescu, Alexandra Pâzgu, Panna Adorjani, Petro Ionescu. Discuţia a fost prezentată pe pagina de Youtube a Reactor.

Un articol de Liliana Matei|18 ianuarie 2021

În 20 și 24 ianuarie, de la ora 20.00, vor urma două spectacole difuzate online: Proteine fluorescente de Alexandra Pâzgu, în regia Letei Popescu, și Rândul 3, aproape de margine de Alexa Băcanu, în regia Sânzianei Stoican, un spectacol despre identitate și iubire, văzute într-un context istoric.

În 31 ianuarie, de la ora 20.00, va avea loc evenimentul live transmis online Cuprins în timp, o rescriere a primei piese de teatru originale în limba română – Farmazonul din Hârlău de Vasile Alecsandri –, realizată de cinci autoare contemporane: Alexa Băcanu, Ana Cucu-Popescu, Ioana Hogman, Petro Ionescu, Alexandra Pâzgu. Întorcându-se în timp, la începuturile dramaturgiei românești de la jumătatea secolului al XIX-lea, tinerii artiști vor încerca să găsească puncte comune și puncte divergente, abordând textul în cinci stiluri diferite, în cadrul unui spectacol-lectură.

Evenimentele vor fi însoțite de atelierul de mediere culturală Framework, coordonat de regizorul Raul Coldea, în cadrul căruia se vor viziona atât evenimentele din program, cât și alte patru spectacole: două de la Teatrul Național Cluj-Napoca (Florența sunt eu de Gellu Naum și Sânziana și Pepelea de Vasile Alecsandri, ambele în regia lui Alexandru Dabija) și două din repertoriul Reactor (Noi nu, niciodată, dramaturgia Petro Ionescu, și În umbra marelui plan de Catinca Drăgănescu). În cadrul atelierului se vor discuta aceste evenimente împreună cu membri ai echipelor artistice și administrative Reactor.

Înscrierile la Framework se fac până în 16 ianuarie, prin completarea următorului formular: https://docs.google.com/…/1FAIpQLScMmOxZK4hxI7…/viewform.

Toate evenimentele lunii ianuarie sunt gratuite. Dacă doriți să susțineți munca echipei artistice și a colectivului administrativ Reactor, puteți opta pentru cumpărarea unui bilet, devenind Susținător sau Supersusținător Reactor. Atât biletele gratuite, cât și cele de susținere, se achiziționează online de pe site-ul Eventbook.

13
/07
/14

MEMORIA CULTURALĂ Geniul uriaşei actriţe Maria Ventura a dus gloria românească în lume. Ea a construit un teatru în România şi a întemeiat o şcoală de teatru în Franţa; a trăit în preajma faimoasei Sarah Bernhardt și a murit acum 60 de ani.

12
/07
/14

George Calboreanu este actorul care a rămas în memoria oamenilor de teatru prin interpretări memorabile, în roluri de tragedie şi dramă: Hamlet, dar mai ales Ştefan cel Mare. Eroul lui Delavrancea întruchipat de Calboreanu nu răspundea prin violenţă şi furie, ci prin curaj şi generozitate.

11
/07
/14

„Călători prin manuscris”, expoziția organizată de Muzeul Națională de Artă (MNAR) la parterul Galeriei Naționale până pe 31 august, are meritul inedit de a aduce în realitate o metaforă pe care suntem obișnuiți să o considerăm doar atât, o metaforă: plimbarea printre filele unei cărți.

11
/07
/14

Teatrul Odeon a încheiat seria de spectacole-lectură din cadrul proiectului FABULAMUNDI. PLAYWRITING EUROPE - proiect câştigător al programului Cultura 2007-2013, care urmăreşte promovarea dramaturgiei contemporane, cu sprijinul unor instituţii teatrale din Italia, Franţa, Spania, Germania şi România. 

10
/07
/14

Carlo M. Cipolla, mort în anul 2000, la 78 de ani, a sintetizat în “Legile fundamentale ale imbecilității umane” (Editura Humanitas, 2014) cea mai gravă dintre problemele cu care omenirea se confruntă în prezent.