„Eden”, în competiție la Festivalul de la Rotterdam
https://www.ziarulmetropolis.ro/eden-in-competitie-la-festivalul-de-la-rotterdam/

Eden, povestea neobişnuită a unei tinere nevoite să trăiască în izolare totală, semnată de regizoarea maghiară Ágnes Kocsis, va avea premiera mondială la Festivalul Internaţional de Film de la Rotterdam (22 ianuarie – 2 februarie 2020), în competiţia Big Screen.

Un articol de Liliana Matei|19 decembrie 2019

O coproducție Ungaria-România, produsă de Mythberg Films (Ungaria) și co-produsă de Libra Film Productions și WFE (Belgia), „Eden” concurează pentru VPRO Big Screen Award, în valoare de 30.000 de euro.

Este al treilea lungmetraj al regizoarei multi-premiate pentru Adrienn Pál (2010) și Fresh Air (2006), ambele lansate la Cannes. În rolurile centrale apar actrița croată Lana Barić („You Carry Me”), alături de Daan Stuyven, cunoscut ca muzician și compozitor belgian, Lóránt Bocskor-Salló, actor maghiar din România, și Maya Roberti.

Eva este alergică la tot felul de substanțe chimice, la unde radio și la câmpuri electrice. E forțată, deci, să trăiască în izolare totală. Singurele ființe cu care intră în contact sunt fratele ei și doctorii care o supun la diverse experimente. Într-o zi, un psihiatru își propune să cerceteze dacă boala ei este una reală sau imaginară. Oare iubirea o poate salva?

„Coproducția unui film este un exerciţiu greu, practic te provoacă să intri într-o familie nouă, cu obiceiuri diferite, cu reguli diferite. Pentru mine, Edena fost o astfel de provocare, din care ai absolut întotdeauna multe lucruri de învăţat. M-am bucurat să o cunosc pe Ágnes Kocsis şi să pornesc cu ea la acest drum lung şi presărat cu obstacole; am descoperit un om puternic, un regizor capabil să lupte şi să treacă peste orice încercare pentru a-și duce la bun sfârşit opera, fără să facă compromisuri”, declară producătoarea Oana Giurgiu.

„Şi, nu în ultimul rând, sunt fericită că această co-producție a dat şansa unor actori maghiari din România să joace în film. Lóránt Bocskor-Salló are unul din rolurile principale, iar în alte roluri îi veţi descoperi pe László Katona şi Bálint Adorjáni”, adaugă Oana Giurgiu.

Ágnes Kocsis, născută în 1971 la Budapesta, este una dintre cele mai importante voci feminine ale cinematografiei europene actuale. A studiat Limba şi literatura poloneză, Estetică şi Teoria filmului la Facultatea de Arte a Universităţii „Eötvös Loránd”, iar în 2005 a absolvit şi cursurile de regie ale Academiei de Teatru şi Film din capitala Ungariei. A devenit cunoscută odată cu debutul în lungmetraj, Fresh Air, selectat în 2006 în secţiunea Semaine de la Critique la Cannes. În același an, tot la Cannes, scurtmetrajul The Virus a obţinut premiul al treilea al competiţiei Cinéfondation. Al doilea lungmetraj, Adrienn Pál, i-a confirmat talentul, începându-și traseul remarcabil cu Premiul FIPRESCI în secțiunea Un Certain Regard la Cannes 2010. Filmul a făcut apoi turul marilor festivaluri și a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, categoria Descoperirea Anului. În 2018, Ágnes Kocsis a făcut parte din juriul competiției Festivalului Internațional de Film Transilvania.

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.