Ethnotic Project – CD-ul anului 2015
https://www.ziarulmetropolis.ro/ethnotic-project-cd-ul-anului-2015/

CD-ul „Ethnotic Project. Şapte scări” al Irinei Sârbu a fost declarat CD-ul anului 2015, secţiunea Etno,  la Gala premiilor de jazz, un concert-eveniment ce a avut loc duminică, 3 aprilie, la Hard Rock café din Bucureşti.

Un articol de Liliana Matei|5 aprilie 2016

Folclorul românesc este un univers sonor ancestral, ale cărui bogăţie şi frumuseţe au rămas nealterate de trecerea timpului. Mai mult, folclorul românesc, cu ritmurile sale specifice, cu liniile melodice unduite, cu profunzimile, expresivitatea şi forţa unei autentice producţii artistice colective, este şi va rămâne, cu siguranţă, generoasă sursă de inspiraţie pentru muzicieni români (şi nu numai!), compozitori sau interpreţi, de azi şi de mâine.

Convinşi de asta, Irina Sârbu (voce), Cezar Cazanoi (flaut şi caval), Capriel Dedeian (chitara), Anatol Cazanoi (ţambal şi clapă), Laurenţiu Horjea (chitară bass) şi Dragoş Mihu (tobe și percuție) au conceput proiectul intitulat sugestiv « Ethnotic ».

Ei abordează un repertoriu alcătuit din cunoscute melodii româneşti pe care le îmbracă în sonorităţi şi ritmuri noi, fără însă a le distruge autenticitatea şi frumuseţea. Sunt cinci instrumentişti şi o voce, toţi profesionişti, muzicieni formaţi în lungi ani de studii, virtuozi cu experienţa unei activităţi bogate şi diverse.

Din minţile şi talentul lor, muzica izbucneşte cu o vitalitate debordantă, proaspătă, vie, cuceritoare. În universul sonor nou creat, formulele melodico-ritmice în care se regăseşte orice suflet de român şi care uimesc şi încântă orice străin de ţară, se combină inspirat cu libertatea jazz-ului de dincolo de ocean.

Iata cum defineşte Florian Lungu acest demers :

« Cele zece momente interpretativ-creative iscate exclusiv pe canavaua melo-ritmurilor folclorice autohtone, se definesc fiecare în sine drept cizelate giuvaeruri sonore ale căror distinctive atuuri rămîn diversitatea policromă a formulărilor, a arhitecturilor muzicale şi virtuozitatea manifestată atît în intervenţii individuale cît şi în ansamblu.

Totodată se cuvine relevat apreciabilul interplay (interacţiunea liberă a ideilor muzicale improvizate) ce îi integrează pe toţi cei şase interpreţi într-o lume de trăiri unitare; în acest sens, fluenţa depănărilor sonore pline de naturaleţe ne aminteşte involuntar de titlul volumului „Măiestrie fără efort” semnat de muzicianul american Kenny Werner… În procesul fuziunii cu jazz-ul, folclorul nostru intervine multiplu în discurs, de la el preluîndu-se elemente de melos şi textele poetice, pulsaţia ritmică, vitalitatea specifică şi chiar întruchipări timbrale reprezentate de caval şi ţambal. »

Ethnotic-Jazz_2016_ICE-079Casa de discuri Soft Records a înregistrat Ethnotic Projekt pe un CD iar una dintre cele 10 melodii i-a dat numele Şapte scări. În cuvântul de prezentare Tentaţia insolitului, acelaşi Florian Lungu apreciază : “În chip inspirat numit generic „ETHNOTIC” – cvasi-neologism el însuşi semnificativ ca rezonanţă – discul de faţă poartă cu sine un aer de prospeţime, o trăsătură de accesibilitate necăutată ce îl face dintru început, de la primele sunete, foarte plăcut auzului.

Firescul expresiei nu exclude însă plurivalenţa mijloacelor de exprimare utilizate adesea cu ingeniozitate. Dezinvoltura vădită de înzestrata solistă vocală şi de cei cinci versaţi instrumentişti lasă ascultătorului senzaţia de ludic, de joc exuberant, liber de oricare constrîngeri. Astfel, este suficient să suţinem ca argumentare secvenţele în care voce şi instrument împreună, evoluează la unison cu o puţin comună agilitate. »

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.

14
/02
/22

Cu un sunet senzual, amplu și catifelat, ușurință aristocratică în interpretare și grație, Marc Coppey se înscrie în marea tradiție a violonceliștilor francezi. Însoțit de violoncelul său, Goffriller, din 1711, Marc Coppey va fi prezent săptămâna această în România, pentru a susține două concerte, pe scenele filarmonicilor din București și Sibiu.