Ethnotic Project – CD-ul anului 2015
https://www.ziarulmetropolis.ro/ethnotic-project-cd-ul-anului-2015/

CD-ul „Ethnotic Project. Şapte scări” al Irinei Sârbu a fost declarat CD-ul anului 2015, secţiunea Etno,  la Gala premiilor de jazz, un concert-eveniment ce a avut loc duminică, 3 aprilie, la Hard Rock café din Bucureşti.

Un articol de Liliana Matei|5 aprilie 2016

Folclorul românesc este un univers sonor ancestral, ale cărui bogăţie şi frumuseţe au rămas nealterate de trecerea timpului. Mai mult, folclorul românesc, cu ritmurile sale specifice, cu liniile melodice unduite, cu profunzimile, expresivitatea şi forţa unei autentice producţii artistice colective, este şi va rămâne, cu siguranţă, generoasă sursă de inspiraţie pentru muzicieni români (şi nu numai!), compozitori sau interpreţi, de azi şi de mâine.

Convinşi de asta, Irina Sârbu (voce), Cezar Cazanoi (flaut şi caval), Capriel Dedeian (chitara), Anatol Cazanoi (ţambal şi clapă), Laurenţiu Horjea (chitară bass) şi Dragoş Mihu (tobe și percuție) au conceput proiectul intitulat sugestiv « Ethnotic ».

Ei abordează un repertoriu alcătuit din cunoscute melodii româneşti pe care le îmbracă în sonorităţi şi ritmuri noi, fără însă a le distruge autenticitatea şi frumuseţea. Sunt cinci instrumentişti şi o voce, toţi profesionişti, muzicieni formaţi în lungi ani de studii, virtuozi cu experienţa unei activităţi bogate şi diverse.

Din minţile şi talentul lor, muzica izbucneşte cu o vitalitate debordantă, proaspătă, vie, cuceritoare. În universul sonor nou creat, formulele melodico-ritmice în care se regăseşte orice suflet de român şi care uimesc şi încântă orice străin de ţară, se combină inspirat cu libertatea jazz-ului de dincolo de ocean.

Iata cum defineşte Florian Lungu acest demers :

« Cele zece momente interpretativ-creative iscate exclusiv pe canavaua melo-ritmurilor folclorice autohtone, se definesc fiecare în sine drept cizelate giuvaeruri sonore ale căror distinctive atuuri rămîn diversitatea policromă a formulărilor, a arhitecturilor muzicale şi virtuozitatea manifestată atît în intervenţii individuale cît şi în ansamblu.

Totodată se cuvine relevat apreciabilul interplay (interacţiunea liberă a ideilor muzicale improvizate) ce îi integrează pe toţi cei şase interpreţi într-o lume de trăiri unitare; în acest sens, fluenţa depănărilor sonore pline de naturaleţe ne aminteşte involuntar de titlul volumului „Măiestrie fără efort” semnat de muzicianul american Kenny Werner… În procesul fuziunii cu jazz-ul, folclorul nostru intervine multiplu în discurs, de la el preluîndu-se elemente de melos şi textele poetice, pulsaţia ritmică, vitalitatea specifică şi chiar întruchipări timbrale reprezentate de caval şi ţambal. »

Ethnotic-Jazz_2016_ICE-079Casa de discuri Soft Records a înregistrat Ethnotic Projekt pe un CD iar una dintre cele 10 melodii i-a dat numele Şapte scări. În cuvântul de prezentare Tentaţia insolitului, acelaşi Florian Lungu apreciază : “În chip inspirat numit generic „ETHNOTIC” – cvasi-neologism el însuşi semnificativ ca rezonanţă – discul de faţă poartă cu sine un aer de prospeţime, o trăsătură de accesibilitate necăutată ce îl face dintru început, de la primele sunete, foarte plăcut auzului.

Firescul expresiei nu exclude însă plurivalenţa mijloacelor de exprimare utilizate adesea cu ingeniozitate. Dezinvoltura vădită de înzestrata solistă vocală şi de cei cinci versaţi instrumentişti lasă ascultătorului senzaţia de ludic, de joc exuberant, liber de oricare constrîngeri. Astfel, este suficient să suţinem ca argumentare secvenţele în care voce şi instrument împreună, evoluează la unison cu o puţin comună agilitate. »

17
/11
/23

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, se joacă în premieră pe scena Sălii Palatului din București, cu participarea extraordinară a Baletului Operei Naționale București, avându-i ca invitați pe prim balerinii de talie mondială Iana Salenko și Marian Walter.

17
/11
/23

Înaintea concertului de pe 18 noiembrie de la Arenele Romane, byron lansează un videoclip pentru cea mai complexă piesă din repertoriul trupei - În infern. Scrisă într-o singură zi, orchestrată în 6 luni și filmată în două zile, piesa de zece minute încheie noul album Efemeride.

17
/11
/23

Jessie J, Róisín Murphy, Katie Melua, Delia, Emma, José González, unii dintre cei mai în vogă și apreciați artiști ai momentului, ale căror comunități de fani și urmăritori însumează doar pe YouTube peste 12.000.000 de persoane din întreaga lume și care sunt ascultați de peste 25.000.000 de persoane lunar pe platforma Spotify, vin în premieră la Timișoara, în luna decembrie, pe scena evenimentului „Timișoara 2023 la nesfârșit”

16
/11
/23

Marți, 21 noiembrie, de la ora 19:00, la Sala Radio din București, violoniștii Simina Croitoru și Gabriel Croitoru, acompaniați de pianistul Horia Mihail, vor susține concertul de încheiere a ediției din acest an a Turneului ”Vioara lui Enescu”.

14
/11
/23

"În lunile octombrie şi noiembrie am stat o lună la Timișoara ca bursier: am primit o bursă de creație Taifas în colaborare cu librăria La Două Bufnițe" - scriitorul Vasile Ernu îşi împărtăşeşte impresiile despre prima ediţie a unui nou festival timişorean.

13
/11
/23

Gabriel Croitoru și Simina Croitoru, tată şi fiică, merg înainte cu ediția din acest an a Turneului Național Vioara lui Enescu la sate, în comuna Petriș, județul Arad (17 noiembrie, ora 12.30), la Deva, pe scena Sălii Pro Arte (17 noiembrie, ora 19), la Braşov, la Sala Patria (18 noiembrie, ora 19), cu finalul turneului la Bucureşti, la Sala Radio (21 noiembrie, ora 19).

06
/11
/23

În 2023 se aniversează 190 de ani de la nașterea unuia dintre cei mai mari compozitori: JOHANNES BRAHMS. Născut la Hamburg, pe 7 mai 1833, Brahms este considerat, alături de Bach și Beethoven, unul dintre cei trei mari „B” ai muzicii clasice: „Cred în Bach – Tatăl, Beethoven – Fiul și Brahms – Duhul Sfânt al muzicii” – spunea marele dirijor german Hans von Bülow.

30
/10
/23

Grupul de rock alternativ Heartbreak Cinema a lansat o piesă cu un mesaj puternic, care nu poate trece pe lângă urechile ascultătorilor. Punk-ul nu a fost creat pentru a fi confortabil, iar „Fuckaholic” demonstrează rădăcinile genului, prin expunerea experiențelor negative ale Mariei Teodora și a colaboratoarei Iris Danciu