Etică teatrală – conduita în sala de spectacol
https://www.ziarulmetropolis.ro/etica-teatrala-conduita-in-sala-de-spectacol/

După cum spunea un mare regizor român, „pericolul teatrului este să piardă bătălia cu timpul”. Deci spectatorul trebuie să preţuiască această artă efemeră, creată special pentru el.

Un articol de Judy Florescu|27 noiembrie 2014

Dacă un film de orice gen sau un concert poate fi vizionat de acasă, oricând dorim, în orice condiții, regulile se schimbă când ne referim la un spectacol de teatru, care necesită  un pic mai multă atenție din partea consumatorului de cultură.

Cum un spectacol depinde în mare parte de energia pe care actorii o primesc de la spectatori, poate că ar fi bine să notăm câteva mici lucruri pe care să le avem în vedere în timpul desfășurării actului artistic.

Folosirea telefoanelor mobile sau a tabletelor în timpul spectacolului transformă sala într-un mic brăduț de Crăciun și deranjează nu numai actorii, dar și pe ceilalți spectatori. Singurele lumini pe care trebuie să le vedem sunt cele de pe scenă.

Deschiderea sticlelor de suc sau apă și foșnăirea pungilor constituie sunete care distorsionează ambientul. Într-o sală de teatru clasic, în care simțurile actorilor sunt ascuțite la maximum, orice zgomot din public le provoacă disconfort.

Copiii mici, cu  vârstele sub 12 ani, pot fi chinuiți dacă sunt aduși la spectacole pe care nu le înțeleg. De altfel, în București, există spectacole special create pentru cei mici în teatre precum Excelsior, Țăndărică sau Ion Creangă.

Probabil unul dintre cele mai frumoase cadouri de zile aniversare este oferirea de bilete la un spectacol,  dar cel mai important este ca preferințele destinatarului să corespundă cu genul de spectacol ales. O seară la teatru trebuie să reprezinte un moment de bucurie și emoții pozitive, nu stări de nervi și disconfort din pricina unei alegeri greșite.

,,Spectatorii din Capitală sunt critici mult mai ageri. Dacă talentul unui actor începe să bată pasul pe loc, reacția publicului nu va întârzia. Cum criticile îi vor ajunge destul de iute la ureche, actorul nu va pregeta să-și îndrepte imediat greșelile, îndepărtând elementele nepotrivite și păstrându-le numai pe cele bune.” (Șapte tratate secrete de teatru No, Editura Nemira)

Oamenii din teatru muncesc zi de zi pentru acele ore pe care le dedică publicului. În afară de critica și de comentariile care sunt la îndemâna fiecărui spectator, munca unui actor, regizor, scenograf, coregraf, light-designer, sound-designer etc. necesită în primul rând respect.

foto: Cătălina Flămînzeanu

28
/06
/15

Ascunși în spatele unor inițiale, doi bărbați, emigrantul politic AA și migrantul economic XX, se înfruntă într-un subsol în „Emigranții”, piesa lui Sławomir Mrożekde la a cărui naștere, pe 29 iunie 1930, aniversăm 85 de ani. Această montare, în regia TV a lui Andrei Măgălie, a pornit ca un pariu reușit, o propunere de teatru independent a unui trio de proaspeți absolvenți – doi actori, Lari Giorgescu și Silvian Vâlcu, și un scenograf, Vladimir Turturică.

28
/06
/15

CRONICĂ DE FILM Nominalizată la Premiile Academiei Europene de Film şi la Premiile Cesar, excentrica animaţie franceză „Jack şi mecanica inimii”, de Mathias Malzieu şi Stephane Berla, care a deschis cea de-a doua ediţie anime’st Braşov (25-28 iunie), este un romance muzical cu influenţe steampunk.

27
/06
/15

CRONICĂ DE FILM Ce au în comun nişte oi dornice de emancipare şi aventură, trolii din cutie consideraţi, pe nedrept, monştri şi mai multe ouă tari cu înclinaţii mafiote? Toţi sunt personajele din trei filme prezentate în cea de-a doua zi a anim’est-ului braşovean (25-28 iunie).

26
/06
/15

În urmă cu 29 de ani, în dimineaţa zilei de 26 iunie, tovarăşul Nicolae Ceauşescu împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu inaugurau cu mare fast noul Palat al Pionierilor şi Şoimilor Patriei din Capitală. Instituţia avea “o misiune nobilă faţă de Partid şi ţară, aceea de a forma oameni, de a făuri conştiinţe", după cum sublinia cu elan marele conducător.

26
/06
/15

Joc teatru puțin pentru că așa a fost să fie destinul meu, pentru că în România posturile în teatre sunt blocate, colaboratorii sunt puțini și aceeași peste tot, pentru că se formează trene de admirație, pentru că am făcut film și mi s-a pus ștampila că sunt actriță “de film”, cu toate că am 6 ani de “antrenament” pentru teatru și roluri principale deja făcute la niste regizori mari și minunati (ce bine că ei au avut încredere în mine). – Ana Ularu

25
/06
/15

Cel de-al treilea volum al romanului ”Orbitor” de Mircea Cărtărescu a apărut în Olanda, la Editura De Bezige Bij din Amsterdam, în traducerea lui Jan Willem Bos. După germană, franceză, bulgară, suedeză şi norvegiană, neerlandeză este cea de-a şasea limbă străină în care trilogia ”Orbitor” (peste 1500 de pagini) va fi citită integral.

25
/06
/15

Până pe data de 15 august, comedianții din România pot să se înscrie la cea de a treia ediție a concursului de stand-up comedy, direct pe site-ul festivalului. Aflat la cea de-a treia ediție, STAND UP FEST îi invită pe comedianții români la cel mai mare duel al glumelor.

25
/06
/15

10 zile, peste 2500 de artişti şi invitaţi speciali din peste 50 de ţări, 300 de evenimente desfăşurate în mai mult de 60 de spaţii, printre care biserici, situri istorice, pub-uri, dar şi clasicele săli de spectacol, 150 de premiere, peste 600.000 de vizitatori – pe scurt Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu. Sâmbătă, 27 iunie, de la ora 21.10, telespectatorii TVR 1 şi TVR HD sunt invitaţi să urmărească Gala Celebrităţilor, spectacol ce a avut loc la Sala Thalia din Sibiu şi a marcat întregul parcurs al festivalului.

25
/06
/15

Teatrul Ion Creangă readuce în actualitate „Cartierul poveștilor”, un spectacol interactiv plin de culoare, dedicat tinerilor spectatori cu vârsta peste 4 ani. Concept inedit „Cartierul poveștilor” a călătorit cu succes la festivaluri din Israel, Franța, Singapore și România, iar acum revine în programul Teatrului Ion Creangă în stagiunea estivală 2015 într-o variantă adaptată, realizată cu sprijinul Ambasadei Statului Israel la București.

25
/06
/15

Angela Gheorghiu a deschis marţi seara seria spectacolelor cu “Adriana Lecouvreur” la Opera National de Paris cu un succes de public strălucit. Celebra soprană, în jurul căreia s-a construit, de altfel, întreaga producţie a regizorului David McVicar, a readus în Franţa partitura lui Francesco Cilea, prezentată mai rar pe scenele pariziene, cu toate că are la bază povestea pasionantă a unei eroine franceze.