Exclus din Academia Ucraineană de Film, Serghei Lozniţa acuză o decizie „nazistă”
https://www.ziarulmetropolis.ro/exclus-din-academia-ucraineana-de-film-serghei-loznita-acuza-o-decizie-nazista/

Cunoscutul cineast ucrainean Serghei Lozniţa acuză de „nazism” Academia Ucraineană de Film, după ce instituţia l-a exclus din rândurile sale pe motiv că regizorul s-a declarat „cetăţean al lumii” şi nu şi-a asumat „identitatea naţională ucraineană”, în contextul războiului cu Rusia.

Un articol de Ionuţ Mareş|21 martie 2022

De la începerea invaziei ruse în Ucraina la 24 februarie, cineastul ucrainean Serghei Lozniţa se află în atenţia publicaţiilor de film din întreaga lume.

Regizorul a condamnat imediat asaltul, într-un mesaj transmis la 27 februarie în care spunea că „războiul purtat de Rusia împotriva Ucrainei este un act de nebunie sinucigaşă, care va duce inevitabil la prăbuşirea regimului rus criminal”, şi cerea ca întreaga comunitate internaţională „să se trezească, să îşi înveţe lecţia (faptul că a închis ochii la crimele de până acum comise de regimul rus – n.r.) şi să înfrângă monstrul rus”.

La 28 februarie, Lozniţa îşi anunţa plecarea din Academia Europeană de Film (EFA), din cauza faptului că, susţine el, un prim comunicat transmis de această instituţie, la câteva zile după începerea războiului, a fost „neutru, prea moale şi conciliant faţă de agresiunea rusă”: „Nici măcar nu au avut curajul să numească războiul război”.

Ulterior, EFA a revenit cu o nouă declaraţie, prin care condamna mai ferm atacul Rusiei şi, în plus, anunţa că exclude oficial cinematografia rusă de la premiile sale. Însă această decizie a fost imediat taxată din nou de Lozniţa, care a afirmat că cineaştii ruşi nu ar trebui să fie luaţi drept ţintă.

Vineri, 18 aprilie, o nouă ştire a luat prin surprindere lumea cinefilă: cineastul este exclus din Academia Ucraineană de Film, care a făcut un anunţ în acest sens pe pagina sa de Facebook.

Conform traducerii automate în engleză a mesajului, Academia Ucraineană de Film afirmă faptul că, în contextul războiului declanşat de Rusia, „Ucraina se apără pe toate fronturile, inclusiv cel cultural. Ţările din Europa şi întreaga lume ar trebui să aibă o imagine completă şi lipsită de ambiguitate asupra a ceea ce ţara agresoare face în Ucraina. Prin urmare, fiecare ucrainean este acum ambasador al ţării sale”.

„O responsabilitate specială au acum specialiştii din industriile creative cunoscuţi în străinătate. Poziţia lor trebuie să fie clară şi lipsită de ambiguităţi. Regizorul Serghei Lozniţa a subliniat în mod repetat că el se consideră un cosmopolit, „un cetăţean al lumii”. Totuşi, acum, când Ucraina se luptă să îşi apere independenţa, conceptul-cheie în retorica fiecărui ucrainean ar trebui să fie identitatea sa naţională. Nu pot exista compromosuri sau jumătăţi de măsură aici”, se mai arată în mesajul board-ului Academiei Ucrainene de Film.

Instituţia acuză de asemenea faptul că filmele lui Lozniţa au fost incluse recent în programul Festivalului Filmului Rus din oraşul francez Nantes, numit „De la Lviv la Urali”: „În contextul războiului sângeros deplin declanşat de Rusia, acest lucru este complet inacceptabil”.

„Academia Ucraineană de Film a cerut deja comunităţii cinematografice mondiale să boicoteze cinematografia rusă. Facem permament apel la întreaga lume să facă diferenţa între cultura ucraineană şi cultura rusă şi să nu le considere a fi una singură. Toţi membrii Academiei Ucrainene de Film trebuie să împărtăşească această poziţie (…) şi să dea dovadă de claritate şi fermitate în convingerile lor”, a mai precizat instituţia.

Academia Ucraineană de Film îşi încheia mesajul cu un apel la comunitatea internaţională să nu îl considere pe Serghei Lozniţa „un reprezentant al sferei culturale ucrainene”.

Ca reacţie, Serghei Lozniţa s-a declarat şocat de decizia de a fi expulzat pe motiv că este „cosmopolit”, nu înainte de reaminti că şi-a petrecut ultima perioadă explicând presei din Europa şi SUA „cauzele şi esenţa războiului”, „cerând comunităţii internaţionale să se alăture luptei împotriva agresiunii ruse”, participând la „numeroase proiecţii caritabile” cu filmele sale „Donbass” şi „Maidan” şi ajutând refugiaţi ucraineni.

„Denunţând cosmopolitismul, „membrii academiei” ucrainene folosesc acelaşi discurs inventat de Stalin, bazat pe ură, negarea libertăţii de exprimare, promovarea unei vini colective şi interzicerea oricăror manifestări ale individualismului şi alegerii inviduale.  Sau „membrii academiei” sunt pur şi simplu împotriva valorilor lui Diogene, Zeno, Kant şi Voltaire (exemple de intelectuali din istorie care s-au declarat „cosmopoliţi” şi pe care Lozniţa i-a invocat în reacţia sa – n.r.)? Sunt ei împotriva acestor valori, care formează baza culturii şi societăţii Europei contemporane, un loc despre care pretind că sunt disperaţi să îi aparţină?”, a mai scris cineastul, într-un mesaj distribuit sâmbătă pe reţelele de socializare de casa sa de producţie, Atoms & Void.

El a precizat în acelaşi timp  că festivalul din Nantes la care face referire Academia Ucraineană de Film este organizat de profesorii de la universitatea din respectivul oraş francez şi conţine filme produse în ţările formate după destrămarea URSS şi că evenimentul este finanţat de universitate.

Cineastul a subliniat că i-a contactat pe organizatori, care i-au spus că Academia Ucraineană de Film şi „comunitatea culturală” ucraineană sprijină, în principiu, decizia de a organiza festivalul, „doar că au cerut ca toate filmele din programul festivalului să fie înlocuite de filme produse în Ucraina sau despre Ucraina”.

„Când organizatorii festivalului au refuzat să îndeplinească cererile „membrilor academiei”, ei au fost atacaţi verbal şi supuşi unui val de abuzuri din partea „comunităţii culturale” ucrainene”, a adăugat regizorul , precizând de asemenea că sloganul ediţiei din acest an a festivalului este, în franceză, “Entre Lviv et l”Oural”, „ceea ce înseamnă „Între Lviv şi Urali”, nu „De la Lviv la Urali”, aşa cum au tradus greşit din franceză „membrii academiei””.

Lozniţa a răspuns şi ideii Academiei Ucrainene de Film conform căreia „conceptul cheie din retorica fiecărui ucrainean ar trebui să fie identitatea sa naţională”: „Aşadar, nu punctul de vedere civic şi politic al fiecărui cetăţean al ţării este cel care contează; nu aspiraţia de a-i uni împotriva agresiunii ruse pe toţi oamenii din lume care iubesc libertatea şi gândesc liber; nu crearea unui efort internaţional al tuturor ţărilor democrate din lume de a câştiga acest război; „identitatea naţională” este cea care contează cel mai mult. Din păcate, asta este nazism. Un cadou pentru propagandiştii Kremlinului din partea Academiei Ucrainene de Film”.

Reacţionând şi la apelul ca el să nu mai fie considerat un reprezentant al „sferei culturale ucrainene” de către comunitatea internaţională, Lozniţa a tras atenţia că „niciodată în viaţa mea nu am reprezentat vreo comunitate, grup, asociaţie sau „sferă”. Tot ce spun şi fac a reprezentat şi va reprezenta mereu poziţiile şi acţiunile mele individuale”.

„Sunt şi voi fi mereu un cineast ucrainean. Îmi doresc sincer să rămânem cu toţii sănătoşi în aceste vremuri tragice”, şi-a încheiat Serghei Lozniţa declaraţia.



27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.