Expoziție inedită cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului
https://www.ziarulmetropolis.ro/expozi%c8%9bie-inedit%c4%83-cu-ocazia-zilei-mondiale-a-teatrului/

În fiecare an, în 27 martie sărbătorim Ziua Mondială a Teatrului. Anul acesta, Centrul de Cultură Arcuş împreună cu Teatrul Andrei Mureşanu, în parteneriat cu proiectul artistic Romanian Actors by Simion Buia, vizibil pe www.romanianactors.com, organizează o expoziţie unică de fotografie.

Un articol de Petre Ivan|27 martie 2018

După o lună de muncă, fotograful Simion Buia a reușit să imortalizeze portretele tuturor actorilor din Sfăntu Gheorghe, acest proiect devenind și o frumoasă colaborare între Teatrul Andrei Mureșanu, Teatrul Tamasi Aron și Studio M. Simion Buia face parte din categoria artiștilor preocupați de identitatea individuală și culturală pe care o abordează folosind fotografia și videografia ca instrumente de înfățișare și imortalizare a chipului uman. Simion Buia a studiat estetica fotografiei la Kunstakademie Düsseldorf și jurnalismul la Faculte Libre de Paris et d’Ile de France, și a devenit membru al Deutscher Journalisten Verband în 1998. A avut peste 15 expoziții solo cu proiectele sale „Actorii și Fotograful” și „Maschere di Venezia”. Lucrări ale artistului se află în colecții private din România, Ungaria, Cehia, Germania și Emiratele Arabe. Trăiește și lucrează în București unde este manager al unei școli private de fotografie – Academia de Fotografie.

“Romanian Actors by Simion Buia este aportul meu la Ziua Mondială a Teatrului. De 10 ani fotografiez artiști și încerc să le surprind chipul dincolo de rol. Am adus peste 250 de actori în fața lentilei, inclusiv vârstnici – din Generația de Aur, tineri – din teatrul independent. Invitația de a portretiza actorii din SfIntu Gheorghe m-a conectat și mai mult cu acest loc. Legătura mea cu orașul e recentă, dar puternică: aici și-a trăit tatăl meu ultimii ani, aici poposesc între călătoriile mele din străinătate și festivalurile de teatru și film din România. Sunt adeptul unei viziuni ciné vérité asupra imaginii. Portretizez curat, cu intervenții minimale de editare, vreau ca fotografia finală să fie o mărturie a mea ca artist și a actorilor, ca oameni.  Fără a avea intenția unei galerii de tip who-is-who, romanianactors.com se prefigurează a fi o platformă de artă cu folos, un spațiu în care fotografia și videografia devin moduri de reprezentare a actorilor și intermediere a cunoașterii lor dincolo de roluri și personaje” – Simion Buia

Pentru că anul acesta se împlinesc 70 de ani de când sărbătorim Ziua Mondială a Teatrului, UNITER a trimis nu unul ci chiar cinci mesaje la ceas de aniversare.

La cea de-a 70-a aniversare a Institutului Internațional de Teatru (ITI), pentru a sublinia aspectul transcultural și internațional al teatrului și al ITI, Consiliul Executiv ITI a selectat cinci personalităţi (câte unul pentru fiecare regiune UNESCO: Africa, America, țările arabe, Asia și Europa) pentru a scrie un mesaj cu
prilejul Zilei Mondiale a Teatrului – 27 martie.

Redăm câteva fragmente din mesajele pentru Ziua Mondială a Teatrului – 27 martie.

(…) Ce paradox! Azi, pe ultima treaptă a Umanismului – epoca numită Antropocen –
era în care omul este forţa naturală care a schimbat şi schimbă cel mai mult planeta
– misiunea teatrului este exact opusul a ceea ce a strâns împreună tribul atunci
când teatrul se juca în adâncul peşterii: azi trebuie să ne salvăm legătura cu lumea
naturală. (…)

Sabina Berman, Mexic – scriitoare, jurnalistă (America)

(…) Mulţi sunt cei care spun că teatrul nu schimbă sau nu poate schimba nimic din
toate acestea. Dar teatrul nu va pleca. Pentru că teatrul e un loc, sunt tentat să
spun un refugiu. Unde oamenii se adună şi formează instantaneu comunităţi. Aşa cum
am făcut dintotdeauna. Toate teatrele sunt de mărimea primelor comunităţi umane, de
la 50 până la 14.000 de suflete. De la o caravană nomadă la o treime din Atena
antică. (…)
Simon McBurney, Marea Britanie
Actor, scriitor, regizor de teatru şi co-fondator Théâtre de Complicité (Europa)

(…) Azi, viteza informaţiei este mai importantă decât cunoaşterea, sloganurile
sunt mai preţioase decât cuvintele, iar imaginile cadavrelor sunt mai venerate decât
corpurile umane vii, adevărate. Teatrul are menirea de a ne aminti că suntem făcuţi
din carne şi sânge, iar corpurile noastre au greutate. Rolul lui este acela de a ne
trezi toate simţurile şi de a ne spune că nu trebuie să luăm şi să consumăm numai cu
privirea. Teatrul este aici pentru a ne restitui puterea şi sensul cuvintelor,
pentru a le fura discursul politicienilor şi de a-l repune la locul lui… în arena
ideilor şi a dezbaterilor, spaţiul viziunii colective (…).
Maya Zbib, Liban
Regizoare de teatru, interpretă, scriitoare, co-fondatoarea companiei de teatru
Zoukak (Țările Arabe)

(…) Mass media, ştiinţa şi tehnologia, ne-au făcut puternici precum nişte demoni.
De aceea, azi nu forma teatrului se află în criză, ci conţinutul, ceea ce transmite.
Trebuie să atragem omul de azi, pentru a salva planeta şi, implicit, „teatrul”. La
nivel pragmatic, arta actorului şi spectacolele live trebuie să fie accesibile încă
de la vârste mici, să fie incluse în educaţia primară. Astfel, generaţiile viitoare
vor fi mai sensibile, mai generoase cu viaţa şi cu natura. Folosim limba în acest
mod, prin teatru, putem educa oamenii să fie mai respectuoşi cu Pământul şi cu alte
planete. Mai mult, teatrul va deveni foarte important pentru viaţă şi supravieţuire;
el va da putere atât actorului, cât şi spectatorului, fără ca aceştia să se ameninţe
reciproc, în această eră cosmică aşezată sub semnul apropierii, al vieţuirii
împreună (…).
Ram Gopal Bajaj, India
Regizor de teatru, actor de teatru şi film, academician,
fost director al Școlii Naţionale de Teatru din Delhi (Asia Pacific)

Într-o zi,
Un Om se hotărăşte să-şi pună întrebări în faţa unei oglinzi (un public),
Să-şi inventeze răspunsuri şi, în faţa acestei oglinzi (publicul său),
Să se critice, să-şi ia în râs propriile întrebări şi răspunsuri,
Să râdă sau să plângă, nu contează ce, dar la final
Să salute şi să binecuvânteze oglinda (Publicul său)
Pentru că i-a acordat această clipă de ciudă şi de răgaz,
Se apleacă şi o salută pentru a-şi exprima recunoştinţa şi respectul…
În adâncul lui, căuta Pacea,
Pacea cu el însuşi şi cu oglinda lui:
Făcea teatru…(…)
Were Were Liking, Coasta de Fildeş
Artist pluridisciplinar (Africa)
(traducerea în limba română: Ligia Soare)

Vernisajul Expoziției va avea loc in 28 martie, ora 18.00, la Centrul de Cultură Arcuș din strada Oltului. Intrarea este liberă iar expoziția poate fi vizitată timp de două săptămâni.

10
/04
/24

Asociația Entuziart, promotor activ al integrării sociale și culturale a persoanelor cu nevoi speciale, este mândră să anunțe lansarea proiectului "CU OCHII MINȚII". Această inițiativă de pionierat, ce se desfășoară în perioada martie - noiembrie 2024, urmărește să îmbogățească viețile persoanelor cu deficiențe de vedere prin art terapie, dans terapie, psihoterapie și activități expresiv-creative.

08
/04
/24

Vineri, 12 aprilie, la ora 19:30, Teatrul Apropo așteaptă publicul, în mereu surprinzătoarea sală de spectacole din cartierul Pipera, la o nouă premieră teatrală: FERICIREA de Eric Assous, un spectacol care tratează cu umor și delicatețe o dilemă a fiecărui cuplu: dacă poți să iubești și poți fi iubit, fericirea are oare termen de valabilitate?

08
/04
/24

Centrul de Comunicare Vizuală anunță cea de-a noua ediție a Conferinței Naționale de Fotografie (CNF2024), care se va derula în perioada 20-21 aprilie, la București, și va marca un moment esențial în calendarul evenimentelor dedicate artei fotografice din țara noastră.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

11
/03
/24

Artiștii selectați vor lucra timp de două luni la proiectelor lor, fiind găzduiți în Casa Albastră din satul Șona (jud. Brașov), casă restaurată în 2011 de către Fundația Ștefan Câlția. Proiect co-finanțat de AFCN, Șona AIR abordează modelul rezidențelor individuale, se adresează artiștilor din domenii culturale diverse, atât din România cât și internaționali, și susține […]

07
/03
/24

Pe 8 martie va avea loc primul eveniment al primăverii organizat de Celula de Artă, vernisajul expoziției „Călătoriile Spiritului”, semnată de artista Sorana Scortea. Evenimentul va avea loc începând cu ora 19:00 iar lucrările vor putea fi văzute până pe 7 aprilie, în vitrina Pop Up de la Kulterra Gallery, pe strada Știrbei Vodă nr. 104-106.

05
/03
/24

Pe data de 5 martie se dă startul unui nou apel deschis în cadrul proiectului Share, Tag or Dye, inițiat și coordonat de către Asociația Fotografică Allkimik, în parteneriat cu Asociația Culturală Marginal. Această inițiativă oferă artiștilor din întreaga lume oportunitatea de a-și împărtăși creațiile și de a se implica într-o experiență colectivă de artă

01
/03
/24

Scena Digitală, platforma online de teatru, film, muzică și dans a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu (TNRS) vine cu o surpriză pentru public în luna martie. Iubitorii de teatru vor putea urmări online trei spectacole de excepție din cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu: „Arta de a povesti” de Alexis Michalik, „O catedrală plină cu orgi” – spectacolul de deschidere al FITS și „FAUST: tribut”.