Expoziție de artă contemporană dedicată celor 30 de ani de independență ai Republicii Moldova
https://www.ziarulmetropolis.ro/expozitie-de-arta-contemporana-dedicata-celor-30-de-ani-de-independenta-ai-republicii-moldova/

„The Summer of Independence” este expoziţia de artă contemporană pe care Arbor.art.room o prezintă publicului bucureştean ca pe un manifest artistic la cei 30 de ani trecuţi de la adoptarea Declaraţiei de Independenţă a Republicii Moldova pe 27 august 1991!

Un articol de Petre Ivan|26 august 2021

Expoziția cuprinde opere de artă aparținând unor genuri diverse: pictură, sculptură, instalații, fotografie și video, semnate de 11 artiști basarabeni stabiliți la Chișinău și București. Fiecare lucrare conține un mesaj specific legat de ultimii 30 de ani sau documentează un eveniment social sau politic, căruia i s-a dat o formă plastică. În expoziție au fost invitați creatori din diferite generații, de la nume foarte cunoscute, până la artiști în formare sau chiar studenți de la arte.

Expoziția vorbește despre schimbările apărute în societate pe parcursul deceniilor de independență, despre valori și speranțe, despre sărăcie, migrație și lipsa unei perspective mai bune de trai. Sunt incluse lucrări care conțin și o notă ironică pe marginea politicului și a geopoliticului din ultimii 30 de ani, perioadă de timp în care statul Republica Moldova s-a aflat suspendat în „zona gri”, blocat între Est și Vest. „Generația rezistenței” și copii acestora, printre care și artiștii prezenți în expoziție, au reușit abia în anul 2021 să aducă la guvernare o majoritate anti-corupție și pro-europeană, denunțând astfel compromisurile și manipulările la care au recurs regimurile de după 1991. Discursurile urii și dezbinării, de felul „jandarmului român”, instrumentat de partida pro-rusească, revanșardă, sau cel al „tancurilor rusești la porțile Chișinăului”, vehiculat de oligarhia locală pentru a-și legitima continua jefuire a statului și cetățenilor, nu mai prind la cetățeni. Repunerea Moldovei pe făgașul dezvoltării, integrării europene și al echității sociale se regăsește astfel și în oglinda artei contemporane.

Artiștii participanți la expoziție:

Ghenadie Popescu (n. 1977)
Daniel Cauia (n. 1993)
Vasiluța Vasilache (n. 1978)
Vasile Rață (n. 1966)
Maria Untilov (n. 1997)
Tatiana Fiodorova (n. 1976)
Mikhail Kalarashan (n. 1993)
Ciprian Antoci (n. 1995)
Andreea Dorin (n. 2002)
Valeria Barbas (n. 1984)
Mihail Botnari (n. 1995)

„Îmi doresc ca oamenii din Republica Moldova să trăiască decent, iar pentru asta noi, tinerii, vom decupa din istorie ceea ce ne-a lăsat ,,generația de aur”, ca experiență și conștiință, și vom adăuga acest tezaur în plămada generațiilor care vin după noi.” Andreea Dorin (18 ani) autoarea lucrării „30 de trepte”, 2021

„Paginile instalației „Origini” de tip „butterfly” simbolizează rânduirea și sistematizarea obiectivelor și priorităților. Canalele roșii reprezintă omul și societatea, legătura dintre individ și comunitate și viceversa. Paginile gri sunt despre omul prezent, o masă de particule complexe și analogic diferite, cu scopuri și tendințe, pentru care acest om al zilei de azi depune efort și investește timp.” Maria Untilov (23 ani) autoarea lucrării „Origine”, 2021

„Sursa de inspirație a lucrării „Toy” vine din observațiile pe care le-am făcut asupra comportamentului oamenilor aflați la cumpărături, în perioada când s-au deschis primele hypermarket-uri la Chișinău. Deși se părea că nu ai nevoie de atâtea produse, căruțurile de cumpărături erau umplute până la refuz, iar copiii atingeau hipnotizați tot ce zăreau pe rafturi, și ar fi vrut chiar mai mult dacă nu ar fi avut mâinile ocupate.” Daniel Cauia (28 ani) autorul lucrării „Toy”, 2020

„Căutându-mi propria identitate, care să mă ajute să-mi construiesc viitorul, m-am gândit la femeile Moldovei din generația înaintată, la pensionare. Am realizat o serie de lucrări cu aceste femei care vând tot felul de bunuri pe străzile Chișinăului, în locuri neautorizate. Portretele și poveștile acestor femei vorbesc despre greutățile zilei de astăzi, despre suferințele bătrânelor noastre, lipsite de o sursă decentă de venit. Desenele au fost făcute pe hârtie igienică.” Tatiana Fiodorova (45 de ani)  autoarea seriei de lucrări „Femeia în spațiul post-sovietic”, 2016-2017

„Jurnalul unei gropi” cercetează tranziția ca proces a unei perioade social-economice distincte (aparent un „drum” intranzitiv pentru societatea post-sovietică moldovenească), tratat drept tranziție corporală și perceput de mine, ca artistă, ca un Jurnal de Corp. Valeria Barbas (37 ani) autoarea instalației video „Jurnalul unei gropi”, 2011

Expoziția „The Summer of Independence” se desfășoară în conformitate cu toate normele sanitare în vigoare, în interior masca de protecție este obligatorie. Intrarea în spațiul expozițional se efectuează direct din stradă şi nu permite staționarea niciunui grup, oricât de redus, de persoane.

Pagina de facebook Arbor.art.room: https://www.facebook.com/ARBOR4Culture

Arbor.art.room
Str. Transilvaniei, nr. 11, sector 1

Deschidere: 27.08.2021, orele 17.00-22.00
Perioadă de vizitare:
28.08.2021 – 19.09.2021
Programul expoziției va fi anunțat pe pagina de Facebook și pe www.theopen-art.com

18
/11
/17

  Expoziția „Podoabe străvechi”, cuprinzând câteva sute de obiecte de podoabă cu o vechime cuprinsă între 5.000 și 8.000 de ani, descoperite în așezări și morminte din sud-estul României, a fost deschisă joi la Muzeul județean Buzău. „Expoziția este o premieră națională și este rodul parteneriatului între opt muzee: Institutul de Arheologie „Vasile Pârvan” București, […]

15
/11
/17

„Tinerețe fără bătrânețe: artiști și producători culturali români contemporani între 30 și 100 de ani” este un proiect editorial online care prezintă creativi români, prin intermediul unor „portrete” video, foto sau audio. Proiectul se înscrie în seria „modernism art documentaries” lansată de platforma Modernism.ro în 2012, care cuprinde până în prezent 190 de episoade video-documentare.

13
/11
/17

Liminal, festivalul pionier de artă, știință și tehnologie care a avut loc în București între 31 octombrie și 12 noiembrie, s-a încheiat duminică după-amiază. Instalații precum Mindcraft Battle, adică piramida care levitează cu puterea minții, sau Automated Poetry Machine, generatorul de poezii la intersecția dintre un telefon public și un bancomat, din cadrul festivalului au fost câteva din felurile în care Liminal a evidențiat nevoia de apropiere a publicului de intersecția dintre artă, știință și tehnologie.

27
/10
/17

Asociația Culturală Control N organizează duminică, 29 octombrie (între orele 18,30 și 22,00), la Palatul Știrbei din București (Calea Victoriei 107), Expoziția Multimedia DISCO BTT - Discotecile Perioadei Comuniste. Cei prezenți vor fi ospătați cu bere Azuga, Pepsi și multă muzică, promit organizatorii!

26
/10
/17

Muzeul Ermitaj a repornit astăzi ceasul care a fost oprit când bolșevicii au pătruns în Palatul de Iarnă în noaptea de 25 spre 26 octombrie 1917, potrivit vechiului calendar iulian. Limbile ceasului care au fost oprite pentru a marca pentru posteritate triumful revoluției au arătat timp de un secol aceeași oră: 2 și 12 minute.

24
/10
/17

Joi 26 octombrie, de la ora 17:00, va avea loc deschiderea expoziţiei Made in CZ / Found in RO. Organizatorul principal, Centrul Ceh, a colectat pentru acest eveniment peste 120 de obiecte reprezentative pentru tradiţia designului cehoslovac. Expoziţia va fi deschisă până pe 15 decembrie, în rotonda din foaierul Sălii Mici a Teatrului Naţional Bucureşti.

19
/10
/17

Liminal, primul festival de artă, știință și tehnologie din București, va avea loc în perioada 31 octombrie - 5 noiembrie. Festivalul propune publicului o expoziție de artă trans-media, o serie de discuții teoretice și un hackathon în cadrul căruia participanții vor dezvolta sisteme și dispozitive de teraformare pentru a coloniza alte planete.

09
/10
/17

Expoziția "Picasso între Cubism și Neoclasicism: 1915-1925", care s-a deschis recent la Grajdurile Quirinale din Roma, este un omagiu adus pictorului de geniu spaniol la împlinirea a 100 de ani de la prima sa călătorie pe care a făcut-o Italia și care i-a influențat fundamental arta și viața.